شناسهٔ خبر: 29958112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا به جبهه آمریکا بر علیه ایران اضافه می‌شود

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع انگلیس درگیر اختلافات داخلی و خارجی برای اجرای برگزیت برگزار شد.

صاحب‌خبر -
انگلیس تنها زمانی وارد میدان می‌شود که قدرت را به نفع خود رقم بزندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (پنج شنبه، ۲۲ آذر ماه) با موضوع  انگلیس درگیر اختلافات داخلی و خارجی برای اجرای برگزیت برگزار شد.

در ابتدای برنامه مجید عباسی کارشناس مسائل بین الملل در خصوص موضوع برنامه اظهار کرد: اگر بخواهیم به ریشه‌های سیاست انگلستان در اروپا نگاه کنیم باید به قرون قبل بازگردیم، اصولاً انگلیسی‌ها به دلیل موقعیت ژئوپلتیکی که دارند در دوران مختلف سعی کرده اند که خود را از تحولات اروپا کنار بگذارند مگر زمانی که موازنه قدرت در اروپا به خطر می‌افتاد، آن وقت وارد میدان می‌شدند تا قدرت را به نفع خود رقم بزنند.

وی افزود: سیاست انگلستان در تمامی دوران‌ها و مخصوصاٌ جنگ جهانی اول این گونه بوده؛ لذا همواره ساز مخالف را در مجموعه اتحادیه اروپا نواخته اند، به طوری که در واحد پولی اتحادیه اروپا عضو نشده و قرارداد شنگن را نپذیرفتند.

عباسی تصریح کرد: انگلستان در سیاست‌های واحدی که اروپا در برخی موارد مانند حمله آمریکا به عراق اتخاذ کرد مشارکت نکرده و با آمریکایی‌ها همراهی کرد، لذا انگلیسی‌ها همواره ساز ناکوک خود را در اروپا  زده است.

وی افزود:انگلستان با خروج از اتحادیه اروپا به جبهه آمریکا بر علیه ایران اضافه می شود لذا انگلیس به سمت آمریکا خواهد رفت.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: در جریان انتخابات سراسری سال ۲۰۱۵ دیوید کامرون رهبر وقت حزب محافظه کار شعاری را مطرح کرد که اگر این حزب به پیروزی برسد همه پرسی را مبنی بر این که آیا انگلستان در قالب اتحادیه اروپا باقی بماند یا خیر برگزار می‌کند که در سال ۲۰۱۶ این کار را انجام داد.

وی ادامه داد: موافقان برگزیت معتقد بودند که حضور انگلیس در مجموعه اتحادیه اروپا باعث ایجاد محدودیت‌هایی به لحاظ مهاجران برای این کشور شده است، این افراد معتقد بودند که اتحادیه اروپا مرز‌های با ثباتی ندارد.

عباسی گفت: موافقان برگزیت معتقد بودند که مجبورند برخی از قوانین که دیوان بین‌المللی دادگستری اروپا مطرح می‌کند را اجرا کنند که این امر را در تداخل با قوانین داخلی انگلستان می‌دیدند.

وی ادامه داد: سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا با سیاست‌های انگلستان همخوانی نداشت و از طرفی انگلیسی‌ها در مباحث مربوط به امور بین الملل تمایل به تک روی داشتند؛ لذا به این جمع بندی رسیدند که بهتر است از مجموعه اتحادیه اروپا در قالب برگزیت خارج شوند.

در ادامه برنامه سیدرضا میرطاهر کارشناس امور بین الملل اظهار کرد: برگزیت یکی از مهمترین تحولات انگلستان در سال‌های اخیر بوده و به نظر من مهم‌ترین نقطه عطف تاریخی این در قرن بیست و یکم به شمار می‌آید، چرا که اگر انگلستان از اتحادیه اروپا جدا شود و وعده‌های داده شده مبنی بر ارتباط ۲ جانبه با دیگر کشور‌های جهان محقق شود تحول مهمی در این کشور رخ خواهد داد.

وی افزود: اگر برگزیت با وضعیت پر نوسانی که اکنون به آن دچار شده است پیش رود نه تنها نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت بلکه زیان‌های وحشتناکی را برای انگلستان رقم خواهد زد.

میر طاهر تصریح کرد: طبق آخرین نظر سنجی‌های صورت گرفته ۵۱ درصد مردم انگلستان مخالف خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند، اما غول رسانه‌ای غرب "روبرت مرداک" پیش از همه پرسی برگزیت از بزرگترین حامیان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بود و حتی روزنامه زرد Sun در این زمینه به تبلیغات گسترده‌ای پرداخت و به نوعی مردم این کشور را از عواقب ماندن در اتحادیه اروپا می‌ترساند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت:این مساله مطرح می‌شد که اگر انگلستان در اتحادیه اروپا بماند در آینده نزدیک سیل مهاجران مسلمان به دلیل قوانین این اتحادیه به انگلستان سرازیر خواهد شد.

وی ادامه داد:به نظر می‌رسد که اقشار خاصی در انگلستان طرفدار خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند و علت این امر آن است که ماندن انگلستان در اتحادیه اروپا از دیدگاه مخالفان قید و بند‌های زیادی را برای اقتصاد این کشور ایجاد می‌کند.

در ادامه برنامه "پید کاک" نویسنده و تحیل‌گر مسائل سیاسی در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: متاسفانه ما مجبور بودیم که به اتحادیه اروپا بپیوندیم و افرادی که در آن زمان ماندن در اتحادیه اروپا را امضا کردند نمی‌دانستند که چه توافقی را امضا می‌کنند و چه بهایی را پرداخت خواهند کرد.

میر طاهر با اشاره به عواقب اقتصادی برگزیت گفت: برگزیت یک بازی باخت باخت است، به این معنا که نه اتحادیه اروپا سودی از خروج انگلیس از اتحادیه خواهد برد و نه انگلیس سودی از این خروج می‌برد بلکه دو طرف متحمل زیان‌های عظیمی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه طی گزارشی پیش بینی شده است که در چند سال اول خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اقتصاد انگلیس بیش از ۱۰۰ میلیارد پوند ضرر خواهد کرد، اگر برگزیت محقق شود، بسیاری از نهاد‌های اروپایی که مقر آن‌ها در انگلیس بود، از این کشور خارج شده و یا می‌شوند و بسیاری از کارخانجات و شرکت‌ها که در انگلیس بودند ناچار به تعطیلی کارخانجات خود در این کشور خواهند شد لذا یکی از مهمترین آثار برگزیت بر اقتصاد بریتانیا این خواهد بود که میزان سرمایه گذاری، اشتغال و نیروی کار در این کشور با نقصان زیادی مواجه خواهد شد.

کارشناس امور بین الملل با بیان اینکه در بخش‌های کشاورزی و ساختمان انگلیسی‌ها از نیروی کار خارجی استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: از زمانی که بحث برگزیت مطرح شد دو جبهه مخالفان و موافقان به صورت متساوی در انگلیس شکل گرفت، انگلیس از تامین کنندگان اصلی بودجه اتحادیه اروپا است و این خروج باعث می‌شود بار بودجه‌ای که انگلیس برای اتحادیه تأمین می‌کرد به دوش دیگران خصوصا اقتصاد‌های بزرگ اروپا مثل آلمان و فرانسه بیفتد.

وی با اشاره به اینکه انگلیس تا پارسال پنجمین اقتصاد دنیا بود البته الان رتبه این کشور تنزل پیدا کرده است افزود: اتحادیه اروپا دارای وزن سیاسی است با خروج انگلستان از این مجموعه اقتصاد اتحادیه اروپا دچار گسیختگی خواهد شد.

میر طاهر با اشاره به اینکه با خروج انگلستان از این مجموعه وزن سیاسی اتحادیه اروپا در سطح بین الملل با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو خواهد شد به طوری که فقط یک عضو دائم در شورای امنیت به نام فرانسه خواهد داشت ادامه داد: تضعیف اتحادیه اروپا در این برهه به نفع ایران نیست و با این خروج انگلیس در همه ابعاد با آمریکا اتحاد استراتژیک پیدا خواهد کرد.

وی درباره زیان‌های اقتصادی ماندن در اتحادیه اروپا و دیدگاه مردم انگلستان در این رابطه افزود: مردم متاسف و ناامید هستند چرا که باید از حقوق خود چشم پوشی کنند تا در اتحادیه‌ای بمانند که مشکلات اقتصادی بسیاری را برای آن‌ها رقم خواهد زد.

کاک تصریح کرد: مردم انگلستان امیدوارند که دولت این کشور در آینده بتواند حق آن‌ها را بازگرداند بنابراین برگزیت می‌تواند آغاز این روند برای تقویت پول انگلیس باشد.

میر طاهر ادامه داد: اساسا ایده همگرایی اروپا و تشکیل یک اتحادیه از کشور‌های اروپایی به این دلیل مطرح شد که این کشور‌ها از وقوع دو جنگ جهانی و قاره‌ای خسته شده و به دنبال صلحی در قالب یک اتحادیه بودند تا دیگر جنگی رخ ندهد.

وی گفت: انگلیسی‌ها سال‌ها از اتحادیه اروپا دوری می‌کردند، اما در نهایت در سال ۱۹۷۳ مجبور شدند به آن بپیوندند.

عباسی با اشاره به پیامد‌های اقتصاری برگزیت ادامه داد: از۲۹ مارس ۲۰۱۷که گفتگو‌های برگزیت آغاز شد، مذاکرات مختلفی بین انگلستان و اروپا اتفاق افتاد، در این رایزنی‌ها برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مشخص شد و نتیجه آن سندی ۵۹۹ صفحه‌ای بود.

وی ادامه داد: این سند را هیات دولت انگلستان پذیرفته که باید در مجموعه پارلمان این کشور نیز مورد تایید قرار بگیرد، یکی از نکاتی که در این سند به آن اشاره شده و محل اختلاف است، این است که انگلستان بعد از ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ دوره انتقالی را طی خواهد کرد که به تدریج از نهاد‌های دیگر اروپا نیز خروج پیدا خواهد کرد.

عباسی تصریح کرد: دیدگاهی معتقد است که خروج انگلستان از مجموعه اتحادیه اروپا سبب انسجام این اتحادیه می‌شود لذا، این عده معتقد هستند که یک کشور ناسازگار با مجموعه اتحادیه اروپا خارج می‌شود و این برای آن‌ها مطلوب است، دیدگاه دیگر خروج انگلستان از این مجموعه را سبب تضعیف اتحادیه اروپا ارزیابی می‌کنند به طوری که معتقدند اروپا در سیاست بین الملل و شورای امنیت سازمان ملل قدرت اقتصادی و بازیگری خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه انگلستان با خروج از اتحادیه اروپا به جبهه آمریکا بر علیه ایران اضافه می‌شود خاطرنشان کرد: انگلیس در این صورت به سمت آمریکا پیش خواهد رفت لذا این خروج سبب می‌شود تا جبهه آمریکا بر علیه ما تقویت شود.

عباسی با اشاره به اینکه خروج انگلستان از مجموعه اتحادیه اروپا بر انسجام این اتحادیه تاثیرگذار است گفت: با روی کار آمدن ترامپ و مشکلات اقتصادی برخی از کشور‌ها مانند فرانسه و هلند ممکن است احزاب دست راست حکومت را در اختیار بگیرند.

مهدی ترابی کارشناس مسائل سیاسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موضوعی خوب است گفت:: خروج بریتانیا از اروپا تغییری ساختاری است لذا بریتانیا برای اروپا در حال به هم ریختن است.

وی با اشاره به اینکه بحث لیبرال در حال زیر سوال رفتن است گفت:موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند برای ایران مطلوب باشد.

انتهای پیام/

نظر شما