شناسهٔ خبر: 29956740 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

استاندار کردستان:

سرمایه‌گذاران عراقی مشتاق به حضور در کردستان هستند/ تعیین تکلیف مرز سیرانبند و سیف سقز

مرادنیا، با اشاره به سفر اخیر خود به سلیملنیه عراق گفت: این سفر در راستای حل مشکلات و تحکیم روابط انجام شد و سرمایه گذاری در کردستان از نتایج این سفر بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، «بهمن مرادنیا» شامگاه پنجشنبه 21 آذر در در نشست خبری با خبرنگاران استان به بیان مهمترین دستاوردهای سفر دو روزه به استان سلیمانیه عراق پرداخت و از اصحاب رسانه خواست فضای باز برای توسعە استان ایجاد کنند.

 

استاندار کردستان، پرداختن به مسائل مهم و حیاتی را از وظایف خبرنگاران دانست و عنوان کرد: لازم است رسانه‌ها به جای پردازش حواشی بی اهمیت به مسائل اساسی و حایز اهمیت که برای استان سودمند است، بپردازند.

 

وی سفر به سلیمانیه را در راستای حل مشکلات و تحکیم روابط عنوان کرد و افزود: همگان باید واقف باشند که اقتصاد و تجارت بر اساس ارتباط شکل می‌گیرد و ما باید با گسترش ارتباطاتمان توانمندی‌های خود را به دیگران معرفی کنیم.

 

وی همچنین گفت: ما در این سفر دیدارهایی نیز با برخی از سرمایه گذاران داشتیم و عموماً سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و مشتاق به حضور در کردستان هستند ولی دارای موانع و مشکلاتی هستند که باید آنها را رفع کنیم.

 

استاندار کردستان با اشاره به تشکیل شش کمیته کاری مشترک در این سفر بیان کرد: این کمیته ها در بخش‌های توسعه مرزها، کشاورزی، زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری و مباحث ورزشی و فرهنگی تشکیل و جمع بندی این گروه‌های کاری منتج به امضای تفاهم‌نامه مابین طرفین شد.

 

مرادنیا از تعیین تکلیف وضعیت مرز سیرانبند و سیف سقز تا یک ماده آینده خبر داد و اذعان کرد: بازگشایی مرز سیف سقز خواسته مردم است و از دو طرف محدودیت‌هایی در این رابطه وجود داشت و قرار بر این شده است استاندار سلیمانیه با دولت مرکزی رایزنی‌های لازم را انجام دهد و امیدواریم تا یکماه آینده بازارچه سیف سقز و بازگشایی آن نهایی و اجرایی شود.

 

وی در خصوص مرز سیرانبند بانه نیز گفت: وزیر کشور عراق قول مساعدت و همکاری داده و ما نیز برای نهایی شدن و رسمیت مرز سیرانبند با تهران رایزنی کنیم.

 

مرادنیا با اشاره به مشکلات مرز باشماق ابراز داشت: طرف عراقی از مرز تا سلیمانیه را چهار خطه تعریف کرده و در ایران نیز با اتمام جاده سنندج به مریوان بخش زیادی از مشکلات حل  و مسیر سنندج تا سلیمانیه به ۲/۵ ساعت کاهش خواهد یافت.

 

استاندار کردستان گسترش روابط فرهنگی، حل مشکل ویزا و اقامت کارگران کردستانی در سلیمانیه و ارتباطات علمی و دانشگاهی را از دیگر مباحث مطرح شده در سفر خود به سلیمانیه عراق ذکر کرد.

 

وی همچنین از ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در شهرهای مرزی خبر داد و خاطر نشان کرد: ایجاد این شهرک‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش بیکاری وایجاد امنیت داشته باشد.

نظر شما