شناسهٔ خبر: 29956145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در هفته سوم آذر ماه صورت گرفت

رونمایی از پهپاد بسیج و نسل جدید شناورهای ایرانی

تهران- ایرنا- نیروی دریایی ارتش و سازمان بسیج مستضعفین هفته سوم آذرماه را با رونمایی از آخرین دستاوردهای دفاعی خود یعنی نسل جدید شناورهای ایرانی و پهپاد بسیج به پایان بردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در هفته ای که گذشت، نیروی دریایی ارتش در نمایشگاهی ماکت جدیدترین ناو موشک انداز از کلاس سینا (سینای7) به نام «زره» و ماکت شناور اطلاعاتی و تجسسی به نام «طلائیه» را که اکنون در کارخانه های نیروی دریایی ارتش در حال ساخت هستند، به نمایش گذاشت.
طرح شناور سه بدنه ایرانی با عنوان «سفینه» نیز از دیگر طرح های به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.
سیستم های جنگ‌ الکترونیک نیروی دریایی ارتش، سیستم های رادیویی، تجهیزات بی سیمی‌ پهپادهای نسل جدید و تجهیزات امداد و نجات نداجا، از دیگر تجهیزات به نمایش درآمده در نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای فنی و تخصصی نیروی دریایی راهبردی ارتش بودند.

** تجهیزات نیروی دریایی بومی سازی شده اند
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نمایشگاه گفت: تجهیزاتی که مجموعه نیروی دریایی برای دفاع از منافع کشور در دریا نیاز دارد را بومی سازی کرده ایم.
امیر دریادار «حسین خانزادی» افزود: به سطحی از توانمندی‌ رسیده ایم که قادر هستیم آن چیزی را که مجموعه نیروی دریایی برای دفاع از تمامیت آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و منافع کشور در دریا نیاز دارد، به طور کاملاً بومی در کشور بسازیم.

** رونمایی از پهپاد بسیج
سازمان بسیج مستضعفین نیز در این هفته با برگزاری نمایشگاهی از پهپاد بدون سکان خود رونمایی کرد؛ در این پهپاد برخلاف پهپادهای مرسوم که پایداری و کنترل از طریق سکان ها و سطوح کنترلی انجام می شود، هدایت و جهت گیری آن با استفاده ها موتورها موثر می شود.
به گفته سازندگان این طرح، موتورهای این پهپاد داری قابلیت تغییر زاویه و سرعت هستند و نوع عمود پرواز آن نیز به زودی تولید می شود.
شناسایی در مسافت های طولانی، حمل و بکارگیری سیستم جنگ الکترونیک رادار هوایی و همچنین پشتیبانی واحدهای رزم هوایی از کاربردهای این پهپاد هستند.
این پهپاد در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای علمی بسیج اقشار رونمایی شد که در آن طرح تولید فرآورده گیاهی بامبو، طرح ساخت ماده معدنی نیترات باریوم و سامانه حمایت از کالای ایرانی رونمایی و کتاب کاربرد پلاسما در صنعت هوافضا نیز معرفی شده بود.

**حمایت از فعالان عرصه پژوهش
رییس سازمان بسیج‌ مستضعفین در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علمی بسیج بیان کرد: باید از مبتکران حمایت کنیم تا اجازه ندهیم فعالان در عرصه پژوهشی دچار کسالت شوند.
سردار سرتیپ «غلامحسین غیب پرور» تصریح کرد: ما به عنوان مسئولان، وظیفه برطرف کردن موانع را داریم تا اجازه ندهیم فعالان در عرصه پژوهشی دچار کسالت شوند.
وی با یادآوری اینکه بسیاری از نخبگان علمی کشور احساس می کنند که بن بست خورده اند، اظهارداشت: ما باید به صورت عملی برای نخبگان برنامه داشته باشیم و به فرزندان خود خدمات ارائه دهیم.
رییس سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: رفع موانع و حمایت از نخبگان بسیجی به عنوان مهمترین برنامه تلقی شود؛ این‌ حمایت می تواند در قالب کشف استعداد، شبکه سازی، ثبت اختراع و تجاری سازی باشد.
غیب پرور خاطرنشان کرد: سازمان علمی و پژوهشی بسیج باید در هر کدام از این لایه ها برنامه داشته باشد تا چتر حمایتی بسیج به زوایای مختلف کشور برسد.

** زیردریایی فاتح به دریای عمان می رود
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار دفاعی ایرنا اعلام کرد که زیردریایی فاتح پس از پیوستن به نیروی دریایی در دریای عمان به اجرای ماموریت خواهد پرداخت.
امیر دریادار «حمزه علی کاویانی» اظهار داشت: این زیر دریایی در حال طی کردن مراحل نهایی برای الحاق به ناوگان نیروی دریایی ارتش است و امید می رود تا پایان امسال به این ناوگان ملحق شود.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: فاتح نخستین زیردریایی نیمه سنگین ساخته شده در کشور محسوب می شود و نسل جدیدی از زیر دریایی های ایران است که متناسب با تهدیدها و نیاز عملیاتی نیروی دریایی ارتش تولید شده است.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش درباره توانایی پرتاب موشک توسط زیردریایی فاتح گفت: اقداماتی در این زمینه نیز انجام داده ایم که به زودی رسانه ای خواهد شد.

**ایران در اقیانوس هند رزمایش نظامی برگزار می کند
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین در این هفته اعلام کرد که این نیرو رزمایشی نظامی را در محدوده سواحل مکران تا مدار 10 درجه اقیانوس هند برگزار می کند.
دریادار کاویانی اظهارداشت: این رزمایش زمستان امسال در محدوده آب های سرزمینی ایران و آب های آزاد برگزار می شود.
وی با بیان اینکه تجهیزات جدید نیروی دریایی ارتش در این رزمایش به کارگیری خواهند شد، اظهارداشت: در رزمایشی که امسال در آب های آزاد برگزار می شود، زیردریایی های کلاس غدیر که به تازگی به ناوگان نیروی دریایی الحاق شده اند نیز حضور خواهند داشت.
نیروی دریایی ارتش هشتم آذرماه 2 فروند زیر دریایی کلاس غدیر را به ناوگان نیروی دریایی جنوب اضافه کرد؛ این زیردریایی ها دارای فن آوری بالا و تسلیحات جدید هستند که امکان پرتاب موشک از زیر سطح به سطح و اژدر و مین و همچنین امکان حمل نیروی انسانی در سواحل نزدیک را دارد.
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش همچنین عنوان کرد: ناوشکن سهند به عنوان پیشرفته ترین ناو ایرانی نیز در کنار دیگر ناوشکن ها در رزمایش نیروی دریایی ارتش در جنوب کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ناوشکن سهند هفته گذشته به عنوان پیشرفته ترین ناوشکن غرب آسیا، در بندرعباس به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیوست.

** تجهیزات جدید دفاعی ارتش رونمایی می شوند
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت وگویی با خبرنگار دفاعی ایرنا، اعلام کرد که تسلیحات جدید این نیرو فروردین ماه سال آینده به مناسبت هفته ارتش رونمایی خواهند شد.
امیر سرتیپ «نوذر نعمتی» اظهار داشت: این تسلیحات جدید اکنون در حوزه سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت و طی کردن مراحل نهایی هستند.
وی با بیان اینکه دستاوردهایی که فروردین ماه رونمایی می شوند در حوزه های رزم زمینی هستند، افزود: سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در هشت تا 10 رسته رزم زمینی از جمله تانک ها، زرهی، زده زره، سلاح های تک تیراندازی، جنگال و پهپاد ها ساخت و توسعه تسلیحات دفاعی را بر عهده دارد.

**تاکید فرماندهان بر آمادگی دفاعی
در این هفته بسیاری از فرماندهان نظامی در سخنرانی های خود از آمادگی دفاعی ایران و تضعیف قدرت استکبار جهانی در منطقه سخن به میان آوردند.
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیستم آذرماه در اجلاسیه نهایی کنگره ملی 2 هزار شهید استان خراسان جنوبی گفت: دشمنان خودشان از فشارهایی که به ایران وارد می شود، در حال ناامید شدن هستند.
سردار سرلشکر پاسدار «محمدعلی جعفری» اظهار داشت: دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی فقط از زبان مسئولان جمهوری اسلامی بیان نمی شود و دشمنان هم به این موضوع اقرار می کنند و تقریبا از فشار، مبارزه و تهدید علیه ایران اسلامی ناامید شده اند.
وی گفت: آمریکا در گذشته بسیار قوی تر بود ولی این اقتدار و هیمنه رو به افول و زوال است و امروز شاهد هستیم و رهبر معظم انقلاب نیز اعلام کردند که اقتدار و هیمنه آمریکا به مراتب ضعیف تر از آمریکای چهار دهه قبل است.
فرمانده کل سپاه اضافه کرد: اما تمام این جریان ها باعث شد که استقامت و پایداری مردم ایران به دیگر ملت ها منتقل شود و مقاومت حزب الله لبنان، مردم غزه، فلسطین، سوریه، عراق و یمن در برابر جنایت ها و جنگ طلبی های آمریکا مدیون ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران است.
امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این هفته در جمع دانشجویان دانشگاه مالک اشتر با اشاره به تلاش دشمنان در جهت تضعیف نظام و ایجاد حس یاس و ناامیدی در مردم خاطرنشان کرد:‌ با رهنمودهای فرمانده معظم کل قوا و تکیه بر ظرفیت های انسانی و دانشمندان متعهد و متخصص برآمده از دانشگاه های کشور توانسته ایم قدرت دفاعی در عرصه های گوناگون را به نحو شایسته و متناسب با نیازهای کشور ارتقاء دهیم.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در این هفته در پادگان جوادالائمه نیروی زمینی گفت: یگان های مختلف این نیرو آماده انجام ماموریت و دفاع از کشور هستند و در هر کجا که نیاز باشد، حضور می یابند.
امیر دریادار «حبیب الله سیاری» افزود: ماموریت این نیرو حفظ تمامیت ارضی کشور است و برای حفاظت از مرزها هر جا که نیاز باشد استقرار می یابیم.
وی خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش در مرزهای دریایی و زمینی با قدرت حضور دارند، تیزپروازان نیروی هوایی نیز 24 ساعته برای حفاظت از مرزهای هوایی، پرواز می کنند و قرارگاه پدافند هوایی با چشمان تیزبین در حال رصد آسمان کشور است.
رییس ستاد ارتش اعلام کرد: نیروی زمینی قهرمان ارتش همانطور که در جنوب، شمال و غرب کشور مستقر است در شرق کشور با قدرت حضور دارد و به انجام ماموریت می پردازد.
سیام*9612*2025

نظر شما