شناسهٔ خبر: 29945347 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول)

دیگر این موضوع هم تکراری شده است و تلخ. موضوع گذر وحشتناک عمر و آمدن سال ها پشت سر هم با سرعتی باورنکردنی. واقعا هنوز حتی چشم هم به هم نزده ام که می بینم دارم برای برترین های سال ۲۰۱۸ می نویسم. هر سال حرف همین است و خوب می دانم که به آنی در حال انتخاب برترین های ۲۰۱۹ خواهیم بود، همان طور که دقیقا سال قبل نوشتم در چشم به هم زدنی به برترین های ۲۰۱۸ خواهیم رسید و حالا رسیدیم و تمام هم شد! سال ۲۰۱۸ نیز نفس آخرش را می کشد و ۲۰۱۹ از راه می رسد. اما در این بین کلی اتفاقات در دنیای بازی های رایانه ای رخ داده است که حالا وقت بررسی آن ها و معرفی خوب های سال رسیده است. در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی های مختلف در سبک های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه خود بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کردند و امتیازات مختلفی کسب کردند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال هایی نیز شدند. حالا دوباره زمان بررسی کارنامه اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی ها در ترازویی به نام The Game Awards 201۸ قرار گرفتند تا بهترین و جذاب ترین آن ها در بخش های مختلف به رسم هر ساله انتخاب شوند. ما نیز به مانند سال های قبل قصد داریم تا ترازوی خود را بسازیم! ترازوی گیمفا! تیم تحریریه و خبری گیمفا از دید خود برترین بازی ها را در هر بخش انتخاب کرده اند و هر یک در مورد انتخابشان برای بازی سال به صحبت پرداخته اند.

صاحب‌خبر -
همه خوبان جمعند! | برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول)

دیگر این موضوع هم تکراری شده است و تلخ. موضوع گذر وحشتناک عمر و آمدن سال ها پشت سر هم با سرعتی باورنکردنی. واقعا هنوز حتی چشم هم به هم نزده ام که می بینم دارم برای برترین های سال ۲۰۱۸ می نویسم. هر سال حرف همین است و خوب می دانم که به آنی در حال انتخاب برترین های ۲۰۱۹ خواهیم بود، همان طور که دقیقا سال قبل نوشتم در چشم به هم زدنی به برترین های ۲۰۱۸ خواهیم رسید و حالا رسیدیم و تمام هم شد! سال ۲۰۱۸ نیز نفس آخرش را می کشد و ۲۰۱۹ از راه می رسد. اما در این بین کلی اتفاقات در دنیای بازی های رایانه ای رخ داده است که حالا وقت بررسی آن ها و معرفی خوب های سال رسیده است. در طول این یک سال تعداد بسیار زیادی بازی های مختلف در سبک های گوناگون منتشر شدند که هر کدام به نوبه خود بازخوردهایی مثبت و منفی دریافت کردند و امتیازات مختلفی کسب کردند و حتی باعث ایجاد جار و جنجال هایی نیز شدند. حالا دوباره زمان بررسی کارنامه اعمال و روز جزا فرا رسیده است و این بازی ها در ترازویی به نام The Game Awards 201۸ قرار گرفتند تا بهترین و جذاب ترین آن ها در بخش های مختلف به رسم هر ساله انتخاب شوند. ما نیز به مانند سال های قبل قصد داریم تا ترازوی خود را بسازیم! ترازوی گیمفا! تیم تحریریه و خبری گیمفا از دید خود برترین بازی ها را در هر بخش انتخاب کرده اند و هر یک در مورد انتخابشان برای بازی سال به صحبت پرداخته اند.

برترین های سال ۲۰۱۸ از دید تیم گیمفا (بخش اول)

ما نیز به کاندیداهای انتخاب شده توسط مراسم رسمی The Game Awards 201۸ احترام گذاشته ایم و همین بازی ها را بررسی نموده ایم و بر خلاف پارسال که در دو بخش بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا و مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۸ گیمفا بر اساس کاندیداهای جهانی عمل نکردیم، امسال کلا در راستای انتخاب های این مراسم رسمی کاندیداها را قرار دادیم. البته برای شما عزیزان نیز رای گیری داریم هم در مورد بازی سال و هم در مورد مورد انتظارترین بازی ۲۰۱۹ که بعد از انتشار قسمت دوم این مطلب، این رای گیری اجرا خواهد شد تا رای کاربران گیمفا نیز مشخص گردد. این مقاله در دو بخش تقدیم شما عزیزان می شود و در هر قسمت شاهد بررسی تک تک بخش و کاندیداهای آن هستیم. امسال انتخاب ها را جامع تر کردیم و آن را به صورت همگانی در تمام بخش ها انجام دادیم تا نتایج دقیق تری را کسب نماییم. یعنی سال گذشته به این شکل بود که “هر شخصی یک بخش را به دست گرفته و در مورد آن بخش و کاندیداهای آن به طور کلی صحبت کرده و نهایتا بازی مورد علاقه خود در آن بخش را نیز انتخاب می کرد (به غیر از بازی سال و مورد انتظارترین بازی که این دو بخش رای همگانی بودند) که آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۷ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته شد” اما امسال برندگان تمام بخش ها حاصل رای گیری از کل تیم گیمفا هستند و تمام بخش های مختلف رای گیری شده اند.

“صاحبانشون” اینجوری شونه به شونه هم وامیستن و با هم رفیقن (لااقل در ظاهر)، ولی ما که فقط خریدار ایناییم و مخاطبشونیم اینجا همدیگه رو درب و داغون می کنیم و فحش میدیم و رگ گردن میذاریم واسه “کنسول و پی سی!!”

در این مقالات شاهد بررسی برترین بازی اکشن، اکشن ماجرایی، نقش آفرینی، ورزشی و ریسینگ، مبارزه ای، چند نفره، استراتژی، مستقل و نهایتا برترین بازی سال خواهید بود و همین طور به مواردی مانند برترین روایت داستان، برترین طراحی و کاگردانی هنری. برترین بازی موبایل و برترین موسیقی و صداگذاری در بازی های سال ۲۰۱۸ نیز خواهیم پرداخت. امید است که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و در دو قسمت این مقاله با من و تیم گیمفا همراه باشید. لازم به ذکر است که بسته به نظر اعضای تیم گیمفا در این قسمت از مقاله، عنوانی که در هر بخش برنده شده است با رنگ قرمز در لیست کاندیداها برجسته شده است و آن بازی به عنوان بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا در حوزه مورد نظر شناخته می شود. همچنین گزینه ای که رنگ سبز دارد برنده مراسم جهانی بازی سال در آن بخش است و اگر بخشی گزینه سبز ندارد یعنی انتخاب گیمفا و مراسم جهانی با هم یکی بوده است. 

برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Call of Duty: Black Ops 4 (توسعه و نشر توسط:  Activision / Try Arch)

۲ – Forza Horizon 4 (توسعه و نشر توسط: Playground Games / Turn 10 Studios / Microsoft Studios)

۳ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۴ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۵ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

Red Dead Redemption 2

می توان گفت در میان تمامی ۵ کاندید این بخش، صداگذاری فقط برای بالاتر بردن کیفیت بازی نیست، بلکه صداگذاری بخشی حیاتی و کلیدی که روی کلیت بازی و گیم پلی و حتی داستان تاثیرگذار می گذارد، است. در مراسم بازی سال، عنوان Red Dead Redemption 2 موفق شد برنده این بخش شود و از نظر اعضای تیم گیمفا نیز همین طور است زیرا از مجموع آرای آن ها، بازی Red Dead Redemption 2 موفق شد تا حدود ۴۲ درصد را به خودش اختصاص دهد و به عنوان برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸ از سوی گیمفا انتخاب گردد. بعد از این عنوان، بازی God of War و سپس  Forza Horizon 4 قرار گرفتند. هر سال که در بازی های رایانه ای به جلوتر می رویم، مدام کیفیت فنی بازی ها بالاتر می رود و تکنولوژی های پیشرفته تر سبب می شوند تا شاهد خلق بازی با کیفیت تری در زمینه های فنی و بصری و … باشیم. صداگذاری نیز از این قائده مستثنی نیست و هر سال شاهد هستیم که بازی هایی با کیفیت بالاتر صداگذاری عرضه می شوند و لذت ما را از بازی کردن چند برابر می کنند مخصوصا اگر به یک هدفون خوب هم دسترسی داشته باشیم. ۵ کاندیدایی که امسال برای برترین صداگذاری انتخاب شده اند هر کدام واقعا توانایی برنده شده برای برترین صداگذاری را دارا هستند اما در این میان به هر حال یک بازی باید انتخاب شود که قطعا می هم می دانید رقابت بین رد دد ۲ و گاد او وار بوده است (مثل تمام بخش های دیگری که این دو با هم کاندید بودند) و بازی Red Dead Redemption 2 در این بخش از سوی گیمفا انتخاب شد. Red Dead Redemption 2 عنوانی است که صداگذاری هم در آن مثل سایر بخش هایش یک شاهکار است و با تجربه این عنوان کاملا می توانید منظور و مفهوم حرف من را متوجه شوید. وقتی هدفون داشته باشید و Red Dead Redemption 2 را تجربه نمایید دقیقا انگار که به درون دنیای غرب وحشی می روید و در تار و پود داستان قرار می گیرید … این هنر سازندگان بازی در راک استار است که این گونه به زیبایی هرچه تمام تر موفق شده اند تا یک شاهکار جاودانه را از نظر صداگذاری خلق نمایند و البته بدون شک فورزا و گاد او وار نیز چیز خاصی کمتر از این بازی در زمینه صداگذاری ندارند. به هر ترتیب بازی Red Dead Redemption 2 در زمینه صداگذاری اکثریت آرای اعضای تیم گیمفا را به خود اختصاص داد تا لقب برترین صداگذاری سال ۲۰۱۸ به این شاهکار راک استار نعلق یابد.

برترین موسیقی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Celeste (موسیقی توسط:‌ Lena Raine)

۲ – Ni no Kuni II: Revenant Kingdom (موسیقی توسط:‌ Joe Hisaishi)

۳ – God of War (موسیقی توسط: Bear McCreary)

۴ – Marvel’s Spider-Man (موسیقی توسط: John Paesano)

۵ – Red Dead Redemption 2 (موسیقی توسط: Woody Jackson)

۶ – Octopath Traveler (موسیقی توسط:‌ Yasunori Nishiki)

God of War

موسیقی مثل روح بازیست. آن را لمس نمی کنید ولی به طور کامل حس می کنید و وقتی که نباشد آن وقت می فهمید چه نقشی داشته است و لمسش نمی کرده ایم. موسیقی به بازی زندگی می بخشد. درست است که در هیاهوی بحث های گرافیکی و گیم پلی و .. گم می شود ولی نقشش کم رنگ نمی شود و میزان شدیدی از تاثیرگذاری را در بازی دارد] مخصوصا وقتی که موسیقی یک بازی، شاهکار باشد آن وقت نقشش در قوی تر کردن بازی چندین برابر هم می گردد. امسال سال فوق العاده ای برای ساندترک بازی ها بود و هر ۵ کاندید امسال ساندترک های فوق العاده ای داشتند و یکی از دلایل اصلی شاهکار بودن آنها قطعات موسیقی دلنشین و بیاد‌ماندنی‌شان بوده است که در ذهن ما تا همیشه جای گرفتند. در این لیست، بازی‌هایی مثل Celeste و Ni no Kuni II: Revenant Kingdom و Marvel’s Spider-Man و Octopath Traveler دیده می‌شوند که هرکدام از لحاظ موسیقی و صداگذاری، در سطح بالایی قرار دارند ولی خب همه می دانستیم که رقابت اصلی بین ساندترک های God of War و Red Dead Redemption 2 است و واقعاً هم انتخاب میان موسیقی این دو شاهکار جاودانه خیلی سخت است، زیرا هر دو در بالاترین سطح ممکن هستند و رک و راست باید بگویم که انتخاب بین ساندترک این دو بازی بیشتر به سلیقه رای دهنده ها بر می گردد که کدام بازی شانس بیشتری داشته باشد و تعداد افرادی که رای می دهند سلیقه شان بیشتر به سمت آن باشد وگرنه از نظر کیفیت جهانی هیچ کدام برتری خاصی به هم ندارند. مثلا در مراسم گیم اواردز سلیقه رای دهنده ها بیشتر به سمت موسیقی Red Dead Redemption 2 ساخته Woody Jackson بود و این بازی برترین موسیقی بازی سال شد ولی در گیمفا این طور نبود و نظرات به سمت موسیقی God of War مثبت تر بود. ساندترکی که از همان لحظه اول اجرا در روز معرفی بازی God of War در مراسم سونی، مشخص بود که از برترین های تاریخ است و Bear McCreary بدجوری غوغا کرده است. اعضای تیم گیمفا با ارای خود موسیقی God of War را به عنوان برترین Score سال ۲۰۱۸ انتخاب کردند و این عنوان نزدیک به ۴۰ درصد ارا را به خود اختصاص داد و در رتبه های بعدی موسیقی Red Dead Redemption 2 با حدود ۳۰ درصد و Celeste با حدود ۱۵ درصد ارا قرار داشتند. به این ترتیب موسیقی شاهکار God of War ساخته Bear McCreary عنوان برترین موسیقی سال را از سوی گیمفا کسب می کند.

برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Call of Duty: Black Ops 4 (توسعه و نشر توسط:  Activision / TreyArch)

۲ –  Dead Cells (توسعه و نشر توسط: Motion Twin)

۳ –  Destiny 2: Forsaken (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۴ – Far Cry 5 (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Montreal / Ubisoft)

۵ – Mega Man 11 (توسعه و نشر توسط: Capcom)

Far Cry 5

۵ اکشن سراسر هیجان و لذت که هر کدامشان کلی سرگرمی را برای ما به ارمغان آورده اند. این وضعیت کاندیدهای برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ است و واقعا انتخاب کردن کار خیلی آسانی نیست. از نام مگامن می شود راحت گذشت یا فارکرای یا و کال او دیوتی و دستینی ۲ و پدیده ای به نام Dead Cells؟ دیدیم که در مراسم بازی سال همین پدیده جدید نسل هشتم یعنی Dead Cells توانست در حضور ۴ نام بسیار قدرتمند و عظیم جایزه برترین بازی اکشن سال را کسب نماید ولی در گیمفا نظر ما این طور نبود و به اعتقاد من عنوانی را انتخاب کردیم که برنده شدنش بسیار قابل قبول تر و منطقی تر از Dead Cells است زیرا در مقیاسی خیلی عظیم تر از آن و با کلی زحمت ساخت بیشتر و ریسک بیشتر، توانسته این مقدار هیجان و اکشن را به ما هدیه کند. بله انتخاب ما در این بخش Far Cry 5 است که الحق و الانصاف معنای سرگرم کنندگی و اکشن و لذتبخش بودن یک بازی است. عنوانی کاملا پخته و حساب شده از سوی یوبیسافت که نشان داد که این شرکت هنوز هم از بهترین های صنعت بازی است و وقتی که بخواهد یک بازی قدرتمند بسازد حتما توانایی این کار را دارد، حتی اگر خیلی سریع و یکی دو ساله بازی را بسازد باز هم جزو ۲-۳ شرکت برتر این صنعت است که اگر نبود باید ۵ سال یک بار شاید یک بازی AAA خوب بازی می کردیم! Far Cry 5 بدون شک یکی از ۲ بازی برتر سری بزرگ فارکرای در کنار نسخه سوم محسوب می شود و توانست تا به خوبی از تمامی المان های لازم برای تبدیل شدن به یک شوتر اول شخص بی نظیر و نسل هشتمی استفاده نموده و یک بازی جذاب و هیجان انگیز را در اختیار بازیبازان و طرفداران قرار دهد. دنیایی بسیار خوش آب و رنگ، زیبا و رویایی از لحاظ طراحی هنری، داستانی فوق العاده و روایتی عالی که کاملا توانایی جذب کردن بازیباز را داراست، شخصیت های بسیار عمیق، پیچیده و پر تعداد، گرافیک فنی قدرتمند و با ثبات، گیم پلی بسیار متنوع و فعالیت های جدید نسبت به بازی های قبلی، استفاده از کمک های شخصیت های همراه بسیار جذاب و متنوعی که در بازی حاضر هستند و هرکدام با تخصص خود اعم از تک تیراندازی تا بمباران با هواپیما و … به کمک شما می آیند، گان پلی و سیستم تیراندازی بسیار خوش دست و لذتبخش و تنوع عالی سلاح ها و همین طور صداگذاری فوق العاده شخصیت ها، همه و همه سبب می شوند تا بتوانیم از Far Cry 5  به عنوان یکی از برترین شوترهای اول شخص نسل هشتم و یکی از بهترین عناوین اکشن سال ۲۰۱۸ نام ببریم. Far Cry 5 در نظر سنجی تیم گیمفا برای برترین اکشن سال موفق شد تا ۳۳ درصد آرا را کسب نماید و بعد از آن دستینی ۲ و کال او دیوتی بلک اپس ۴ هرکدام با ۲۲ درصد قرار گرفتند. به این ترتیب Far Cry 5 به عنوان برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ از سوی تیم گیمفا معرفی می شود.

برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Assassin’s Creed Odyssey (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Quebec / Ubisoft)

۲ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۳ – Octopath Traveler (توسعه و نشر توسط: Square Enix / Acquire / Nintendo)

۴ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

۵ – Return of Obra Din (توسعه و نشر توسط: ۳۹۰۹ LLC)

Red Dead Redemption 2

همان طور که سال گذشته نیز خدمت شما عرض کردم هر ساله جایزه طراحی هنری یا کارگردانی هنری برای من یکی از مهم ترین و هیجان انگیز ترین بخش ها و جوایز در مراسم گیم اواردز است زیرا اعتقاد دارم بعد از گیم پلی یک بازی، این داستان و طراحی هنری هستند که موفقیت یا شکست یک اثر را رقم می زنند و واقعا کمتر پیش می آید که یک بازی با طراحی هنری شاهکار، شکست را تجربه نماید. خوشبختانه طراحی هنری بخشی است که شما با دیدن چند ساعت از گیم پلی یک بازی می توانید در مورد آن نظر دهید و حتما لازم نیست خودتان آن را بازی کرده باشید زیرا با دیدن گیم پلی بازی به مدت چند ساعت، کلیت طراحی هنری و کیفیت آن دستتان می آید. هر ۵ بازی کاندید در این بخش، به معنای واقعی از طراحی هنری فوق العاده ای برخوردارند و هر یک از دیگری زیباتر هستند. با توجه به درو کردن تمام جوایز توسط گاد او وار و رد دد ردمپشن ۲ در بخش هایی که این دو نامزد بودند، انتظار داشتیم که در مراسم گیم اواردز برنده این بخش نیز یکی از همین ۲ بازی باشد ولی در کمال تعجب جایزه برترین طراحی هنری به بازی Return of Obra Din رسید که شاید برای ما آخرین گزینه بین اینها بود! اما برای گیمفایی ها این طور نشد و باز هم شاهد برنده شدن یکی از دو غول امسال در این بخش بودیم که Red Dead Redemption 2 است و از نظر اعضای تیم گیمفا موفق شد تا در بخش برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸ گیمفا ۵۲ درصد ارا را به خود اختصاص دهد و سپس گاد او وار با ۳۲ درصد قرار گرفت و رتبه سوم را نیز شاهکار یوبیسافت یعنی A.C Odyssey کسب نمود. صحبت از آدیسی شد و باید بگویم به معنای واقعی این بازی از همه نظر و مخصوصا طراحی هنری بی نظیر است و کاملا لایق و شایسته قرار داشتن در بین ۵ کاندید بازی سال و همینطور طراحی هنری و اکشن ماجرایی بود و حتی اگر برنده هم می شد باز هم شایسته بود. برای شخص من بین این ۵ بازی عنوان God of War از نظر طراحی هنری یک چیز دیگر است. می دانید چرا؟ خلق یک اثر از ذهن و صرفا بیرون آمده از تخیل یک شخص، خیلی خیلی سخت تر و ارزشمندتر است از خلق یک اثر خیلی خیلی واقعی. در واقع وقتی شما یک کابوی یا یک اسب را خلق می کنی موضوع فقط بر می گردد به کیفیت فنی کار تو، یعنی بتوانی آن را با دانش فنی ات و موشن کپچر و … تا حد ممکن شبیه نمونه واقعی اش بسازی که جلوی چشمت است، ولی وقتی هیولایی در God of War یا Dark Souls خلق می کنی که فقط و فقط از تراوشات ذهن تو و تخیلت سرچشمه گرفته است، این خیلی خیلی “خفن تر” است. به همین دلیل هم ارزش عنوانی مثل God of War برای من اصلا حتی نزدیک به مقایسه با Red Dead 2 هم نیست. بگذریم، صحبت شخصی نیست. اینجا صحبت از برترین طراحی هنری سال ۲۰۱۸ از نظر تیم گیمفا است که بازی  Red Dead Redemption 2 موفق به کسب این لقب از سوی تیم گیمفا شده است.

برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Call of Duty: Black Ops 4 (توسعه و نشر توسط:  Activision / TreyArch)

 ۲ – Destiny 2: Forsaken (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۳ – Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۴ –  Monster Hunter: World (توسعه و نشر توسط: Capcom)

۵ – Sea of Thieves (توسعه و نشر توسط: Rare / Microsoft Studios)

Destiny 2: Forsaken

هر سالی که می گذرد با افزایش ویژه‌ای در روند انتشار و عرضه بازی های چند نفره روبرو می شویم و قطعا این موضوع در سال‌های آینده هم حتی با سرعت بسشتری ادامه خواهد یافت. بازی های لیست کاندیداهای برترین عناوین چند نفره امسال همگی فوق العاده هستند و اگر هم یکی از آن ها از نظر من فوق العاده نیست (و معمولی است)، اما همین بازی هم در زمینه “عملکرد جهانی” فراتر از شگفت انگیز عمل کرده و جهان را خیره به خود کرده است. تمام این ۵ بازی در سال جاری موفق شدند یک تجربه عالی را به بازی‌باز ارائه دهند و با عرضه یک بازی بالانس و بدون مشکلات عجیب فنی، تجربه‌ای مستمر و با ثبات را برای بازی‌باز به ارمغان بیاورند.  از آنجایی که این بخش برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ در لیست رای گیری گیمفا وجود نداشت و از قلم افتاده بود مجبور شدیم تا در این بخش به مانند سال های گذشته به صورت “انتخاب یک شخص در یک بخش” عمل کنیم و با در نظر گرفتن شرایط هر ۵ بازیٰ، یکی را به عنوان بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ از نظر تیم گیمفا معرفی نماییم. به اعتقاد بنده در میان این عناوین، Destiny 2 مخصوصا بعد از عرضه بسته عظیم Forsaken جذاب ترین و باکیفیت ترین تجربه را مخصوصا برای “کواپ” در اختیار شما قرار می دهد و با پشتیبانی خوبی که از آن می شود اکنون در بهترین وضعیت خود از زمان عرضه قرار دارد و تجربه چندین ماهه آن با دوستان نه تنها شما را دلزده یا خسته نمی‌کند بلکه هربار تجربه‌ای بهتر و لذتبخش تر به شما هدیه می دهد. تازه مطمئنا اگر Destiny 2: Forsaken برخی مشکلات ناشی از زیادی پولکی بودن اکتویویژن را نداشت، الان وضعیتش از این هم که هست خیلی بهتر بود. به هر شکل از میان این ۵ کاندید به عقیده بنده بازی Destiny 2: Forsaken بهترین و جذاب ترین بازی به شمار می رود و ان عنوان لقب برترین بازی چند نفره سال ۲۰۱۸ گیمفا را به خود اختصاص می دهد.

برترین بازی مستقل سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Celeste (توسعه و نشر توسط: Matt Makes Games)

۲ – Dead Cells (توسعه و نشر توسط: Motion Twin)

۳ –  Into the Breach (توسعه و نشر توسط: Subset Games)

۴ –  Return of the Obra Dinn (توسعه و نشر توسط: ۳۹۰۹ LLC)

۵ – The Messenger (توسعه و نشر توسط: Sabotage Studio)

Celeste

هر سال یکی دو بازی مستقل در مراسم بازی سال هستند که دنیا را تکان داده اند و شانه به شانه برترین و بزرگترین عناوین AAA در کاندید شدن و امتیاز متا و.. پیش می روند. از اینساید گرفته تا هل بلید در سال گذشته و امسال هم که قطعا می دانید همه جا صحبت از چه عنوان مستقلی است. بله Celeste. البته این بازی یک همراه هم دارد که Dead Cells است و در مراسم برترین بازی سال توانست به عنوان برترین بازی اکشن سال ۲۰۱۸ نیز انتخاب شود تا نشان دهد صنعت بازی امروزه چه ارزشی برای عناوین مستقل قائل است. به طور کلی در چند سال اخیر شاهد بازی‌های مستقل موفق زیادی بوده‌ایم. بازی‌هایی که علی‌رغم عدم صرف هزینه‌های هنگفت برای ساخت آن‌ها، بازی‌هایی جذاب، موفق و پرطرفدار از آب درمی‌آیند. گاه اینگونه بازی‌ها می‌توانند ایده‌هایی نو را وارد صنعت بازیسازی کنند، ایده‌هایی که تا سال‌ها بعد می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. سال ۲۰۱۸ به مانند سال قبلی برای طرفداران بازی‌های ویدئویی فوق العاده بود (و البته برای ما در ایران از نظر وضعیت قیمت این بازی ها یک افتضاح محض بود). امسال بازی‌های زیادی توانستند عالی عمل کرده و انتظارات طرفداران و سازندگانشان را کاملا برآورده نمایند.  گذشته از بازی‌های عظیم AAA مثل گاد او وار و رد دد ۲ ، بازی‌های مستقلی هم به بازار عرضه شدند که برخی از آنها بالاتر از سطح توقعات ظاهر شدند که کاندیداهای این بخش از همین عناوین هستند. وقتی به نامزدهای بهترین بازی مستقل سال ۲۰۱۸ نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که در سال جاری بازی‌های مستقل حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند و امتیازی مثل متای ۹۳ برای Celeste و انتخاب Dead Cells به عنوان برترین بازی اکشن سال، خودش دنیایی از حرف است. روایت های داستانی فوق العاده یا طراحی های عالی محیط و صداگذاری و موسیقی شنیدنی و یا گیم پلی خلاقانه مواردی هستند که به وفور در بازی های مستقل باکیفیت می بینیم و خیلی وقت ها هم تمامی این ها با هم در یک بازی وجود دارند که می شود عنوانی مثل Celeste. عناوینی مثل Dead Cells و Into the Breach و Return of the Obra Dinn و The Messenger همگی عالی و فوق العاده عمل کردند اما در میان همه این کاندیداهای موفق، جذاب و دوست‌داشتنی، یک بازی دنیا را بیش از بقیه شگفت زده کرد و آن‌هم Celeste بود. عنوانی که در مراسم بازی سال هم به عنوان برترین عنوان مستقل سال انتخاب شد و در گیمفا هم قاطع ترین آرا را برای برنده شدن در این بخش به خودش اختصاص داد و با کسب ۸۸ درصد از آراء تیم گیمفا با قدرت تمام به عنوان برترین بازی مستقل یا Independent سال ۲۰۱۸ از نظر تیم گیمفا انتخاب شد و بعد از Celeste نیز Dead Cells با کسب ۱۲ درصد آرا قرار گرفت.

بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Destiny 2 (توسعه و نشر توسط: Bungie / Activision)

۲ – Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۳ – No Man’s Sky (توسعه و نشر توسط: Hello Games)

۴ –  Overwatch (توسعه و نشر توسط: Blizzard)

۵ – Tom Clancy’s Rainbow Six Siege (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Montreal / Ubisoft)

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

در بخش برترین پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۸، شاهد ۵ کاندید قدرتمند هستیم که هر کدامشان به بهترین شکل از سوی سازندگانشان در سال ۲۰۱۸ حمایت شده اند و در وضعیت بسیار مناسبی به سر می برند. No Man’s Sky با ارائه پشت سر هم آپدیت ها و رفع مشکلات و بخشیدن عمق بیشتر به بازی، سرانجام تبدیل به بازی شد که طرفداران می خواستند و اکنون وضعیت مناسبی دارد. یکی دیگر از کاندیداهای این بخش اووراچ است که اتفاقا برنده لقب برترین حمایت و پشتیبانی از یک بازی در سال ۲۰۱۷ توسط گیمفا نیز شد و امسال هم همچنان در لیست کاندیداها حضور دارد مثل دستینی ۲ و رینبو سیکس. بلیزارد همواره با پشتیبانی بی نظیر از عناوینش حتی برای بیشتر از ده سال، یک از بهترین کمپانی های دنیای گیم محسوب می شود و همین پشتیبانی را اکنون از بازی Overwatch نیز شاهد هستیم که اگر دیدید تا ۳-۴ سال دیگر مدام این بازی کاندید این بخش بود اصلا تعجب ندارد. Overwatch به عنوان یکی از شوترهای شاهکار آنلاین که بازی سالِ ۲۰۱۶ نیز هست، یکی از پرطرفدارترین و باکیفیت ترین شوترهای اول شخص موجود است که بلیزارد به بهترین شکل هم از آن حمایت می کند و  از مان عرضه تا به امروز به طور مداوم در حال رشد کردن و کامل تر شدن بوده است و با توجه به  کارنامه ای که از بلیزارد سراغ داریم، احتمال می‌رود که این رشد حالا حالاها هم متوقف نشود! Destiny 2 هم یک شوتر آنلاین بسیار با کیفیت بر پایه کواپ است که از زمان عرضه تا به امروز مدام وضعیتش بهتر شده است و به خاطر به روز رسانی‌های سریع، ایجاد تغییرات ساده در چالش‌های گیم‌پلی و رویداد‌های زمانی مختلف، به یکی از پرطرفدارترین عناوین شوتر آنلاین تبدیل شده است. Fortnite که اصلا دیگر نیاز به توضیح و حرف خاصی ندارد و به طور وحشتناکی در حال حمایت شدن از سوی اپیک گیمز است. البته من هم اگر از یک بازی کارتونی عجیب و غریب به صورت میلیون و میلیارد دلار پول در می آوردم زندگی ام را تعطیل می کردم و می چسبیدم به پشتیبانی تا اخر عمر از این بازی! در مراسم بازی سال هم که Fortnite برنده این بخش شد، ولی خوشبختانه در گیمفا اعضای تیم ما با رای هایشان اتفاق دیگری را رقم زدند و عنوانی برترن بازی در بخش پشتیبانی شد که انصافا هم به نظر من شایسته ترین است یعنی Tom Clancy’s Rainbow Six Siege. این روزها و در نسل هشتم یوبی‌سافت خودش را حسابی وقف بازی‌های آنلاین در سبک های مختلف کرده و بسیار هم موفق بوده است زیرا خیلی عالی از آنها پشتیبانی می کند حالا چه فور انر باشد و چه رینبو و چه گوست ریکان. یکی از برترین عناوین نسل هشتمی و آنلاین این کمپانی محبوب بازی Tom Clancy’s Rainbow Six Siege است که یک شوتر اول شخص بر پایه کار تیمی و تاکتیکی است که اکنون یکی از باکیفیت ترین و محبوب ترین عناوین آنلاین در دنیا و مخصوصا در کشور خودمان محسوب می شود که بدون شک پشتیبانی عالی یوبیسافت در طول ۳ سال در این موفقیت نقش حیاتی داشته است و سبب شده تا این بازی اکنون در بهترین وضعیت خود از زمان عرضه قرار داشته باشد و اعضای تیم گیمفا نیز اکثرا در این موضوع اتفاق نظر داشته اند که Tom Clancy’s Rainbow Six Siege بسیار عالی توسط یوبیسافت حمایت شده است و پشتیبانی خوب این شرکت، ‌باعث شده که Tom Clancy’s Rainbow Six Siege هر روز در حال پیشرفت باشد. Tom Clancy’s Rainbow Six Siege در ارای گیمفا موفق شد ۳۶ درصد را به خود اختصاص دهد و سپس اوورواچ و فورتنایت هرکدام ۲۶ درصد ارا را کسب نمودند و دو بازی دیگر نیز هر کدام به ۶ درصد ارا دست یافتند. به این ترتیب و با آرای اخذ شده از اعضای تیم گیمفا، لقب بهترین بازی درحال پیشرفت سال ۲۰۱۸، به عنوان قدرتمند یوبسافت یعنی  Tom Clancy’s Rainbow Six Siege تعلق می‌گیرد.

برترین بازی موبایل سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Donut County (توسعه و نشر توسط: Ben Esposito / Annapurna Interactive

۲ – Florence (توسعه و نشر توسط: Mountains / Annapurna Interactive)

۳ – Fortnite (توسعه و نشر توسط: Epic Games)

۴ – PUBG MOBILE (توسعه و نشر توسط: Lightspeed & Quantum / Tencent Games)

۵ – Reigns: Game of Thrones (توسعه و نشر توسط: Nerial / Devolver Digital)

PUBG MOBILE

روند رشد چشمگیر بازی های موبایل در یکی دو سال اخیر بسیار شدت یافته است و سبب شده تا امسال، بخش کنسول دستی که قبلا با بازی های مویابل همراه بود از این بخش جدا و کلا نابود شود زیرا دیگر با بازی های قدرتمند موبایل کسی نیازی به کنسول دستی خاصی ندارد. هر ساله درکنار عناوین معمولی و یا حتی ضعیف موبایل، بازیسازان و توسعه دهندگان خلاق و قدرتمندی هم هستند که بهترین ایده های خود را در عناوینشان به نمایش می‌گذارند و مورد تحسین واقع می شوند.  سال ۲۰۱۸ هم صد ها بازی مختلف و رنگارنگ و بسیار با کیفیت برای گوشی های هوشمند منتشر شدند که ۵ تا از بهترین آنها کاندید برترین بازی سال در بخش موبایل شدند که شامل عناوین Donut County ،Florence ،Fortnite ،PUBG MOBILE و Reigns: Game of Thrones هستند که هر کدام زیبایی ها و طرفداران خاص خود را دارند مخصوصا دو بازی فراگیر و جهانی شده فورتنایت و پابجی.  در رای هایی که از اعضای تیم گیمفا اخذ شد، بازی PUBG MOBILE با قاطعیت اکثریت آرا را به خود اختصاص داد و ۵۲ درصد نظرات را به خود اختصاص داد. سپس بازی فورتنایت ۲۳ درصد ارا را کسب نمود و Reigns: Game of Thrones هم ۱۷ درصد را برای خود جمع کرد! راستش به شخصه خوشحالم که در گیمفا اصلا در هیچ بخشی فورتنایت برنده نشد! زیرا قبل از محاسبه آرا با خودم می گفتم “خدایا اصلا هر بازی انتخاب بشه اوکیه حتی پابجی! فقط خدا کنه انتخاب فورتنایت در یکی از بخش های بازی سال گریبانگیر گیمفا نشه!” البته این فقط نظر من است ها! فکر نکنید در بزرگی و عظمت و جهانی بودن فورتنایت شکی دارم زیرا که این بازی یک پدیده شگفت انگیز و جهانی است که چه کسی از آن خوشش بیاید و چه بدش بیاید، باید آن را به خاطر جذب این تعداد وحشتناک مخاطب و سرگرم کردن آنها تحسین و تشویق کند. به هر شکل این گونه بود که در بخش برترین بازی موبایل در سال ۲۰۱۸ بازی PUBG MOBILE از نظر تیم گیمفا انتخاب گردید.

برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ – Mario Tennis Aces (توسعه و نشر توسط: Camelot Software Planning / Nintendo)

۲ – Nintendo Labo (توسعه و نشر توسط: Nintendo EPD / Nintendo)

۳ – Overcooked 2 (توسعه و نشر توسط: Ghost Town Games / Team 17)

۴ – Starlink: Battle for Atlas (توسعه و نشر توسط: Ubisoft Toronto / Ubisoft)

۵ – Super Mario Party (توسعه و نشر توسط: NDCube / Nintendo)

Super Mario Party

راستش در این بخش خیلی از ما گیمرهای ایرانی اصلا تجربه ای نداریم و این بازی های خانوادگی را اصلا بازی نکرده ایم چون معمولا اکثرشان هم مربوط به ژاپنی ها و نینتندو هستند و این شرکت و کنسول هایش هم که در ایران اصلا و ابدا محبوبیتشان اندازه یک دهم پلی استیشن ۴ و پی سی و ایکس باکس وان هم نیست. بنابراین خیلی اطلاعات دقیق و درستی از این عناوین لااقل اکثرمان نداریم. نکته عالی برای من وجود یوبیسافت حتی در این شاخه است. یعنی واقعا کار این شرکت درست است و هر سبکی که بخواهید بازی AAA دارد. پارسال با کمک نینتندو در این بخش حضور داشت ولی امسال با یک بازی فوق العاده به نام استارلینک در بخش بازی های خانوادگی حضور دارد. وقتی یوبیسافت بازی خانوادگی هم بسازد می شود عنوانی استارلینک که بنده را که یک گیمر عاشق بازی های هازدکور و اکشن و نقش افرینی هستم را حدود ۴۰ ساعت پای خود نگه دارد تا بازی و نقشه اش را بدون حتی یک عدد مورد باقی مانده، صد در صد کنم! بله این هنر یوبیسافت است و توضیه می کنم اگر ذره ای به عناوین اکشن ماجرایی و سرگرم کنده علاقه دارید با سفینه تان پای به کهکشان یوبیسافت بگذارید. بدون شک برای من برترین بازی این بخش استارلینک است ولی خب جایی که اسم ماریو آن هم دوبار بیاید قطعا از نظر رای ها تاثیر گذار است و با این که شاید مثلا بیش از یکی دو نفر از تیم گیمفا،  Super Mario Party را بازی نکرده باشیم ولی به خاطر اسم و رسم و سابقه نینتندو و ماریو در بازی های خانوادگی، به آن رای می دهیم و البته این اشتباه هم نیست چون بالاخره وقتی ادم قرار است مثلا از بین ۵ بازی که هیچ کدام را بازی نکرده است رای بدهد به سراغ عنوانی می رود که دید بهتری نسبت به آن دارد و سابقه و نامش در آن حوزه بزرگ است. البته برخی از اعضای گیمفا هم در این بخش و چند بخش دیگر که هیچ اطلاعاتی از آن نداشتند رای ندادند که این رای ممتنع هم بالاخره یک نوع رای دادن است دیگر. در مراسم جهانی بازی سال عنوان جذاب Overcooked 2 موفق شد هر ۳ بازی غول نینتندو در این بخش و یک بازی زیبای یوبیسافت را کنار بزند و به عنوان بهترین بازی خانوادگی انتخاب شود که درست است دوست داشتم استارلینک باشد ولی باز هم این که Overcooked 2 شد برایم بهتر از دیگر گزینه ها بود. در ارای تیم گیمفا اما سوپر ماریو با بازی عالی Super Mario Party قدرت را در دست گرفت و ۵۳ درصد ارا را به خود اختصاص داد و بعد از آن هم Overcooked 2 و استارلینک قرار گرفتند. به این ترتیب عنوان زیبا و دوست داشتنی Super Mario Party موفق شد به عنوان برترین بازی خانوادگی سال ۲۰۱۸ گیمفا لقب بگیرد.

برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸ گیمفا

۱ –  Detroit: Become Human (توسعه و نشر توسط: Quantic Dream / SIE)

۲ – God of War (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Sony Santa Monica)

۳ – Life is Strange 2: Episode 1 (توسعه و نشر توسط: Dontnod Entertainment / Square Enix)

۴ – Marvel’s Spider-Man (توسعه و نشر توسط: Sony Interactive Entertainement / Insomniac Games)

۵ – Red Dead Redemption 2 (توسعه و نشر توسط: Rockstar)

God of War

جناب دیوید جفی و هر شخص دیگری که فکر می کند “بازی های تک نفره و داستانی رو به پایانند و …”، این را خوب بدانید که داستان همیشه عظمت و محبوبیت و قدرت خود را داشته و دارد و خواهد داشت و برای تعداد خیلی زیادی از بازیبازان در دنیا ارزش خود را همواره حفظ خواهد کرد. همان طور که در مراسم گیم اواردز امسال دبدبم که کاندیداهای بازی سال همگی بازی داستانی و تک نفره بودند و در تمام بخش ها هم فقط شاهد سلطه دو غول داستانی یعنی گاد او وار و رد دد ۲ بودیم.  مطمئن باشید بازی های داستانی و تک نفره بیشتر و بهتر می شوند ولی کمتر و ضعیف تر نخواهند شد.  هر چقدر هم که بازی ها مدام آنلاین و آنلاین تر شوند و بازی تماما آنلاین بازی سال شود و تعداد بازی های تماما آنلاین بیشتر و بیشتر شود، هنوز هم برای من و خیلی های دیگر مثل من، بازی یعنی “بخش تک نفره داستانی” و بس. تجربه آنلاین و چند نفره فقط یک تفریح گاها جذاب برای من بوده و هست و خواهد بود و اساس و اصل “بازی کردن” برای من از قدیم، تجربه ای همراه داستان بوده است. حتی در بازی چند نفره و آنلاین هم باز انتخاب اول من بازی هایی هستند که بخش داستانی همکاری یا Cooperative دارند و نه PvP. امسال هم بازی های خیلی عالی زیادی با داستان های جذاب و فوق العاده داشتیم که ۵ تای آن ها به عنوان کاندیدای برترین روایت داستان سال ۲۰۱۸ انتخاب شدند و انصافا هم همگی شایسته هستند. نکته جالب که همواره هم وجود داشته و دارد سلطه سونی و انحصاری هایش در بخش داستان و بازی های داستانی و تک نفره است که امسال می بینید ۳ کاندید از ۵ کاندید برترین داستان، عناوین انحصاری سونی هستند. God of War و Red Dead Redemption 2 که امسال هر لیست و هر بخشی را اباد فرمودند و کم بود نامشان را در برترین بازی مویابل هم ببینیم! Detroit: Become Human داستان و روایتی بی نظیر و شاهکار را مثل تمام بازی های دیوید کیج همراه خود داشت. Marvel’s Spider-Man به نوعی روایت داستان در یک بازی ابرقهرمانی در نسل هشتم را به یک سطح بالاتر ارتقا داد و نشان داد یک بازی سوپر هیرویی هم می تواند داستان و روایتی شگفت انگیز داشته باشد. Life is Strange 2: Episode 1 نیز که مثل همیشه تکیه اش بر داستان گویی و روایت فوق العاده است و توانست در بین کاندیداهای این بخش قرار بگیرد. اما با وجود قدرت داستانی هر ۵ کاندید، جالب اینجاست که باز هم در بین این ها، God of War و Red Dead Redemption 2 یک سطح بالاتر هستند و باز هم آن ۳ تا کاندید طفلکی دیگر، کنار ایستادند تا رقابت این دو را ببینند، چه در مراسم گیم اواردز و چه در برترین های گیمفا. انگار که اینها فقط برای پر کردن همراهان God of War و Red Dead Redemption 2 آمده اند! در مراسم گیم اواردز جایزه برترین داستان به شاهکار راک استار رسید ولی در گیمفا سلایق اعضای تیم بیشتر با داستان و روایت God of War همراه بود و این عنوان توانست تا حدود ۴۲ درصد ارا را کسب نماید و رد دد ۲ حدودا ۲۵ درصد را به خود اختصاص داد و در رتبه سوم هم دیترویت قرار گرفت. به این ترتیب بود که شاهکار سونی و سانتامونیکا یعنی God of War، لقب برترین روایت داستان در سال ۲۰۱۸ را از نظر اعضای تیم گیمفا به خود اختصاص داد.

ادامه بخش ها و برندگان و معرفی بازی سال ۲۰۱۸ گیمفا در بخش بعدی این مطلب تقدیمتان خواهد شد

علاقمند هستیم تا همین بخش ها را شما نیز در نظرات نوشته و بازی های سال خود را در هر یک بنویسید تا ما هم از نظرات شما آگاه شویم.

نظر شما