شناسهٔ خبر: 29943921 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

بخش پایانی/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نیرویی که بر سر بزنگاه تاریخ وارد عمل شد/ عراق روی آرامش را خواهد دید؟

پس از سقوط برخی از شهرهای عراق و نزدیک بودن سقوط بغداد، بافتوای آیت الله سیستانی هسته‌ اولیه حشد الشعبی به وجود آمد. این بسیج مردمی با کمک کشورهای محور مقاومت توانست تروریست‌های تکفیری را شکست دهد؛ تا در آینده‌ای نزدیک زمینه ساز رشد و شکوفایی عراق باشد.

صاحب‌خبر -

بسیجی که بر سر بزنگاه تاریخ وارد شد/ عراق آیا روی آرامش را خواهد دید؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، یکی از ویژگی‌های عراق، تنوع نژادی و مذهبی این کشور است؛ کردها، ترکمن‌ها، ایزدی‌ها، شیعیان و اهل تسنن زیر پرچم عراق با وجود بحران‌ها و کم و کاستی‌ها گذران زندگی می‌کنند. در سال 2003 آمریکا و برخی از کشور‌های غربی به بهانه دستیابی عراق به سلاح‌های کشتار جمعی، این کشور را در مدت 21 روز اشغال کردند و رژیم بعث برکنار شد. تقریبا پس از 8 سال اشغال و نابودی زیرساخت‌های این کشور و غارت اکثر منابع این کشور توسط کشور‌های غربی و عدم توجیه مالی و نظامی برای این کشورها، تصمیم به خروج از این کشور گرفتند.
در ابتدا این گونه تصور می‌شد که پس از خروج نظامیان آمریکایی و سایر کشورها، عراق طعم آرامش و سازندگی را خواهید چشید، ولی باز هم آرامش قصد عزیمت به این کشور را نداشت. پس از اختلافات فراوان میان عراقی‌ها مبنی بر تشکیل دولتی واحد و توطئه‌های کوچک و بزرگ کشور‌های غربی، جنگ و خونریزی روی دیگر خود را به مردم این سرزمین نشان داد.
حکومت اسلامی عراق و شام ملقب داعش در سال 2014 توانست با حمایت کشور‌های غربی و برخی از کشور‌های منطقه بخش‌هایی از شمال عراق و سوریه را تحت تصرف خود قرار دهد. تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس طی سخنانی گفته بود: «طبیعتا نمی‌توان گفت: کسانی که سال 2003 در نابود کردن رژیم صدام حسین دست داشتند، مسئولیتی در پیدایش داعش ندارند.»
در سال 2014 همزمان با فتوای «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر عراق مبنی بر مبارزه با داعش، نیروی بسیج مردمی عراق ملقب به حشد الشعبی تشکیل شد. ولی این بسیج مردمی از بدو تاسیس با شایعات و اتهامات واهی از سوی کشور‌های غربی و برخی کشور‌های عربی منطقه رو‌به‌رو شد. عمده و بزرگترین اتهامی که علیه‌شان مطرح شد: «حشد الشعبی یک گروه شبه نظامی شیعه هست که اهل تسن عراق را مورد هدف قرار داده است و تغییر ترکیب جمعیتی عراق در دستور کار این گروه قرار دارد.»
هسته اصلی حشد الشعبی را از سال قبل پایه ریزی شده بود؛ گروه‌هایی قبل از تشکیل حشدالشعبی وجود داشتند که ایستگاه‌های ایست و بازرسی در بغداد را ایجاد کردند و مشغول تامین امنیت کمربند بغداد در ذیل دفتر اطلاعات و امنیت و با مدیریت نوری مالکی وجود داشت. اعلام مرجعیت سبب شد که این هسته‌های کوچک دور هم جمع شوند و هسته قدرتمندی به نام حشد الشعبی را پایه گذاری شود.
اما با نگاه به ساختار حشد الحشبی به این نکته پی می‌بریم که حتی در سطح فرماندهان این بسیج مردمی اهل تسنن حضوری گشترده‌ای دارند مانند عملیات آزادسازی موصل که نمونه حضور پررنگ فرماندهان اهل تسنن است؛ بنابراین این ادعای واهی که حشد الشعبی درصدد است تا اهل تسنن را تحت فشار قرار دهد از پایه کذب است. طبق بعضی از آمار‌ها 25 الی 30 هزار نفر مبارزان حشدالشعبی را اهل سنت تشکیل می‌دهند که آماری شگفت انگیز است.
نکته جالب توجه در مورد این بسیج مردمی، تنوع نژادی و مذهبی است، به طوری که از کردها، ترکمن‌ها، ایزدی‌ها، شیعیان و اهل سنت از ارکان مهم این گروه بشمار می‌رود که بصورت داوطلبانه اجازه اشغالگری و بی حرمتی به خاک و ناموس مردم عراق را ندهند و تا پای جان با تروریست‌های تکفیری مبارزه کنند.

 

 

در عملکرد بسیج مردمی عراق باید به این موضوع توجه داشت که در گذشته موصل، نینوا (نینوا به طور کامل) و استان‌های الانبار، صلاح الدین و دیالی به طور نسبی سقوط کرده بود. به عبارتی دیگر یک چهارم ارتش عراق متلاشی و نیرو‌های امنیتی به سمت بغداد یا پایتخت عقب نشینی کرده بودند و به طور کلی پایتخت عراق در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود.
از آن مقطع زمانی به بعد، نیرو‌های حشدالشعبی به سرعت سازماندهی شدند و عملیات پاکسازی را از استان دیالی آغاز کردند. اوضاع عراق به گونه‌ای بود که تروریست‌های تکفیری تا 60 کیلومتری مرز کشورمان رسیده بودند. بعد از 550 روز عملیات در استان دیالی نوبت به پاکسازی استان صلاح الدین منجر شد. شاید یکی از موانع اصلی پیش روی حسد الشعبی نظامیان آمریکایی و صهیونیستی بودند که در بعضی از مناطق عراق به تروریست‌های تکفیری کمک‌های تسلیحاتی و نظامی می‌کردند.
نقطه درخشان بسیج مردمی عراق، خارج کردن حلقه‌های چاه نفت بیجی بود که بخش اعظم درآمد‌های این گروهک تکفیری تروریستی را شامل می‌شد. نفت‌هایی که با کمترین قیمت به رژیم صهیونیستی ارسال و در ازای آن، برخی از فرماندهان داعش در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی بستری و مورد معالجه قرار می‌‍گرفتند.

در نهایت ارتش عراق با کمک‌های حشدالشعبی در یک سو و سوی مقابل کشور‌های محور مقاومت از جمله کمک‌های مستشاری کشورمان، عراق را از لوث تروریست‌های تکفیری پاک شد. امسال هم انتخابات پارلمانی در عراق و سایر کشور‌های جهان برگزار شد تا در نهایت ۳۲۹ نفر به پارلمان این کشور راه بیابند تا در آینده شاهد عراقی مقتدر در منطقه باشیم.

انتهای پیام/ 441

نظر شما