شناسهٔ خبر: 29943317 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پیشنهاد یک کارگردان برای اعتلای فضای فرهنگی و نمایشی در کشور

تئاتر ایران نیاز به هم اندیشی در بالاترین سطوح را دارد

«دایره گچی قفقازی» اثرماندگار برتولت برشت به‌ کارگردانی محمودرضا رحیمی، نمایش افتتاحیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فجر در تالار سایه تئاتر شهر بود؛ حالا رحیمی در گفت‌وگویی با «ایران» از شرایط حاکم بر تئاتر انتقاد می‌کند و رضایت چندانی ندارد. او عقیده دارد، تئاتر یک هنر مردم‌نهاد است و این هنر در تمام دنیا توسط دولت حمایت می‌شود تا فضای فرهنگی شاداب و پر از امید را برای مردم داشته باشند.

صاحب‌خبر -









رحیمی به «ایران» می‌گوید: نیاز است در فضایی کاملاً تخصصی نسبت به شاخه تئاتر و مباحث مرتبط با آن بحث صورت گیرد و برای این منظور به فضایی نیاز داریم که مودت و همراهی سرلوحه امور قرار گیرد و فرهنگ و هنر در کشور وقتی به بالندگی می‌رسد که مسئولان سه قوه درمکان‌هایی همچون خانه تئاترحضور داشته باشند؛ چرا که این امر می‌تواند در زمینه ‌فراگیر شدن تئاتر در کشوراثرگذار باشد و ازاین طریق می‌توان به تحلیل درستی از شرایط امروز تئاتر دست یافت. رحیمی بیان کرد: مسئولان فرهنگی بهتراست توضیحات لازم درباره تئاتر را از خانه تئاتر خواستار شوند تا این صنف بتواند با تحلیل و بررسی دقیق اطلاعات جامعی را در اختیار مسئولان قرار دهد.
این بازیگر، تأسیس کارگروه میان خانه تئاتر و نمایندگان مجلس را در پیشبرد تئاتر مؤثر دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیأت دولت، قوه قضائیه و... باید اجازه دهند در زمینه هنر و خصوصاً تئاتر مصاحبت وهم اندیشی صورت گیرد. باید به هنرهای انسانی بویژه تئاتر همچون سایرعلوم، به‌ صورت یک تخصص بسیار سخت و جانکاه نگاه کنیم و اجازه دهیم متخصصان امر نظرگاه‌های خود را اعلام کنند.در واقع با این شیوه می‌توان جلوی بروز سوءتفاهم‌ها را گرفت.
سخنگوی هیأت‌ مدیره خانه تئاتر در ادامه افزود: هرسه قوه و خانه تئاتربه دنبال اعتلای فضای فرهنگی کشورهستند و اگر رابطه‌ای میان سه قوه و خانه تئاتر برقرار شود می‌توان به پروسه تأسیس کارگروهی در این زمینه تأثیر گذاشت. در این صورت قوانین فرهنگی بسیارخوبی تدوین می‌شود و شرایط تئاتر بسیار بهبود خواهد یافت. به‌گفته رحیمی بودجه‌ای که هرسال به تئاتر تخصیص داده‌ می‌شود با میزان فعالیت هنرمندان این حوزه تناسب ندارد. سؤال این است آیا اسناد و صورتجلسه‌های مورد نیاز تنظیم‌شده در دست مجلس شورای اسلامی قرار دارد تا این نهاد از میزان فعالیت‌های هنرمندان تئاتر آگاه باشند؟ معاونت محترم هنری اعلام کردند در سال‌های 1396 و 1397 مؤسسه‌های بسیار بودند که طرح‌هایی را ارائه و برخی بودجه‌ها را از آن خود کردند. اما در حوزه تئاتر دو مؤسسه وجود دارد و باید دید این دو مؤسسه چگونه امور تئاتری را ارائه کرده‌اند! به جرأت می‌توانم بگویم بودجه تئاترسالانه بسیار کم‌تر از اتفاق‌های تئاتری کشورمان است. او افزود: زمینه ایجاد فرهنگ در کشور امری کاملاً عمومی و دولتی است و نیاز به یک حرکت و جریانی هماهنگ است و برای ارتقای سطح فرهنگ کشور باید اتفاقی کاملاً انقلابی رخ دهد و شوراهای تخصصی با حضور کارشناسان حوزه تئاتر تشکیل شود. در این راه ما با مشکلاتی همچون زمانبر بودن تصویب و اجرایی شدن قوانین فرهنگی و هنری و همچنین مسأله‌ای با نام کمبود قانون در فضای فرهنگی مواجه هستیم اما اگر قرار باشد فضا با مجادله سپری شود طبیعتاً راه به‌جایی نخواهیم برد. باید به فکر ایجاد شوراهایی باشیم که در آنها هنرمندان تئاتر نیازهای خود را مطرح کنند.

کلمات کلیدی

محمودرضا رحیمی

اعتلای فضای فرهنگی

تئاتر ایران نیاز به هم اندیشی

نظر شما