شناسهٔ خبر: 29938382 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت:

همه اقلام وارداتی تراریخته تحت پایش مستمر قرار دارند

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه اقلام وارداتی تراریخته که از طریق سامانه مورد نظر وارد کشور می شوند، مجوزهای لازم را اخذ کرده‌ و تخلفی در این حوزه مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

غلامرضا اصغری، چهارشنبه در حاشیه بازدید از آزمایشگاه مرجع مواد غذایی در شیراز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با هدف ردیابی محصولات غذایی تراریخته در بازار، افزایش سطح آگاهی عمومی و همچنین رعایت حق مصرف‌کننده، متقاضیان ملزم به برچسب گذاری اعلام تراریختگی منطبق با ضوابط و مقررات سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت هستند.
اقلام تراریخته به محصولاتی گفته می شود که در آن تغییرات ژنتیکی انجام شده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هشت آزمایشگاه همکار در خصوص شناسایی تراریختگی در نمونه‌های غذایی فعال است و این آزمایشگاه‌ها با تایید سازمان غذا و دارو به ارایه خدمات می‌پردازند.
اصغری بیان داشت: امکان شناسایی رخدادهای رایج و مورد تایید این سازمان فراهم شده و فهرست این آزمایشگاه‌ها به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های تولیدی و وارداتی ابلاغ شده است.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تاکید کرد: فرآورده‌های غذایی به طور مستمر و مداوم از نظر تراریختگی در آزمایشگاه‌های این سازمان بررسی می‌شوند.
اصغری ادامه داد: همچنین آزمایشگاه کنترل و اداره کل غذا سازمان غذا و دارو با سازمان ملی استاندارد برای تدوین جزوه های استاندارد در زمینه شناسایی فرآورده‌های غذایی تراریخته همکاری مستمر دارد.
رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همچنین در ادامه سفر خود به شیراز با حضور در آزمایشگاه مرجع مواد خوراکی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی این شهر از توانمندی های این مرکز، بازدید کرد.
اصغری با اشاره به ایده ها و خلاقیت دست اندرکاران این آزمایشگاه در شیراز،گفت: این آزمایشگاه می تواند الگوی خوبی در کشور باشد.
محمدجواد خشنود معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این بازدید، خدمات و بخش های مختلف این آزمایشگاه را به رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت معرفی کرد.
وی، توانمندی و جایگاه کنونی این آزمایشگاه را حاصل تلاش چندین ساله در مسیر ارتقای خدمات آن برشمرد که باید مورد بهره برداری مفید قرار گیرد.
همچنین مدیر آزمایشگاه مرجع مواد خوراکی، بهداشتی و آرایشی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این بازدید، بیان کرد: این آزمایشگاه با هدف کنترل فرآورده های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و افزایش ایمنی غذا و فرآورده های بهداشتی مردم استان فارس، فعالیت خود را از سال 1349خورشیدی در شیراز آغاز کرد.
مرضیه راشدی نیا افزود: یکی از قابلیت های مهم این آزمایشگاه، آزمایش های طبی گیاهان دارویی و عرقیات است.
وی با اشاره به اینکه فارس پس از کاشان، دومین قطب عرقیات در کشور است، بر اهمیت بهداشت عرقیات با کمک آزمایش های سنجش سلامت تاکید کرد و گفت: در این آزمایشگاه این مهم در حال انجام است.
6113/ 6118

نظر شما