شناسهٔ خبر: 29936103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیگیری سوژه مردم: نبود مترو، مشکل مردم شهریار، اندیشه، مارلیک و ملارد

فارس من| مترو؛ 11سال انتظار برای هیچ!/ راه‌آهن شهری: تا 1409 صبر کنید

از سال 86 نخستین زمزمه‌های احداث مترو برای شهرستان‌های غرب استان تهران به گوش رسید که پس از آن مترو برای مردم شهریار، اندیشه، مارلیک، ملارد تنها یک وعده باقی ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از تهران، ترافیک سال‌هاست که شهرستان‌های پرجمعیت غربی استان را آزار می‌دهد، ترافیکی که با وعده‌های توخالی نمایندگان و مسؤولین شهری به نمکی بر زخم‌های کهنه مردم شهریار، ملارد و مارلیک تبدیل شده است.

اواسط دهه 80 با افزایش جمعیت شهرستان‌های غربی تهران و با بهره‌برداری از خط مترو کرج نخستین زمزمه‌های راه‌اندازی مترو برای شهریار و شهر قدس شنیده شد؛ سودای مسکن ارزان، حمل‌ونقل آسان و دوری از هیاهوی تهرانِ دودی سبب شد تا روزبه‌روز شاهد گسترش ساخت‌وساز و افزایش جمعیت در این منطقه باشیم.

با گذشت زمان سودای مترو داشتن برای مردم رنگ باخت و به چنان کابوسی تبدیل شد که در بیداری هم امان از مردم شهرستان‌های غربی تهران برید حالا مردم هرروز باید با ترافیک سرسام‌آور، گرانی مسکن و آرامشی که دیگر وجود نداشت دست‌وپنجه نرم کنند.

مترو، وعده‌ای پوچ که هرروز بیش‌ازپیش امید را از مردم گرفت و تنها جواب مطالبه‌گری‌های مردمی، پاسخی گمراه کننده و رأی‌آور از سوی مسؤولین است.

«موانع احداث مترو برطرف شده و مراحل کارشناسی را طی می‌کند»! این پاسخی ثابت از مسؤولین مختلف طی یک دهه در سمت‌های گوناگون است که مردم شهریار و شهر قدس در جواب تمامی پرسش‌هایشان دریافت کرده‌اند.

نخستین جرقه‌های امید در دل مردم شهریار در سال 86 با مصاحبه معروف شهردار سابق این شهر شکل گرفت که خلاصه‌ای از مصاحبه بدین شرح بود: «شهریار از طریق دو خط مترو از طریق ایستگاه وردآورد به شهر قدس و بعدازآن شهریار و دیگری از مترو کرج و پایانه شهید سلطانی، مجهز به مترو می‌شود؛ عملیات اجرایی خط مترو از سه‌راهی اندیشه به سمت متروی هم‌اکنون در مرحله جانمایی است».

چند سال پس‌ازآن تا سال 94، نماینده سابق مردم شهریار، ملارد و قدس در مجلس شورای اسلامی طی مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌ها همواره بر این نکته تأکید داشت که «مانع اصلی در بهره‌برداری از پروژه متروی شهریار، گره موجود در منطقه 17 و 18 بود که مساعدت به‌منظور عبور مترو از این منطقه به‌صورت شفاهی اعلام‌شده و ما منتظر ابلاغ رسمی آن هستیم که در صورت تحقق، بهره‌برداری از پروژه مذکور سه سال زمان می‌برد»

در این مصاحبه‌ها زمان معنی نداشت و نماینده سابق مردم شهرستان شهریار در خانه ملت بارها و بارها مانع پیش روی اتصال به شبکه مترو تهران را در مناطق 17 و 18 پایتخت بیان می‌کرد و هر بار خبر از رفع آن‌ها و پیشرفت بررسی‌های کارشناسانه می‌داد.

در همین زمان محمد آیینی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در سخنانی قاطع گفت: تاکنون هیچ‌گونه بررسی بر روی اتصال شهرستان شهریار به شبکه مترو انجام نشده بود و این بررسی‌ها تازه در حال آغاز است.

*سال‌ها سردرگمی مردم با عوام‌فریبی مترویی مسؤولین شهری

در سال 96 بود که پس از مدت‌ها پاسخ جدیدی در جواب پرسش‌ها در مورد مترو شهریار داده شد، محمد محمودی شاه‌نشین نماینده مردم قدس، ملارد و شهریار در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه خود برای نخستین بار خبر از جذب اعتباری ۷۰ میلیارد ریالی جهت بررسی طرح در سه شهرستان قدس، ملارد و شهریار داد.

با اعلام این خبر، سؤال اینجاست که دادن یک دهه پاسخ غیرواقع و امیدهای واهی به مردم برای چه بوده و حالا با ناامیدی مردم از احداث قطار شهری شهریار و بار سنگین ترافیکی اتوبان‌های غربی تهران، دود ترافیک‌های سرسام‌آور، اتلاف سوخت و آلودگی هوا به چشم چه کسی به‌جز مردم می‌رود؟

*خبرهای جدیدی از روند احداث مترو شهریار به گوش می‌رسد

طی یک سال گذشته نیاز به احداث متروی شهریار، شهر قدس، اندیشه و ملارد بیش‌ازپیش احساس شد و اینجا بود که تحرکات مسؤولین در این زمینه رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت.

امضای تفاهم‌نامه احداث خط قطار حومه‌ای تهران، شهر قدس، شهریار، اندیشه، ملارد میان شرکت عمران شهرهای جدید، راه‌آهن و استانداری تهران یکی از اخبار امیدوارکننده برای مردم غرب استان تهران بود، همچنین همزمان با اعلام این خبر نیز محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران با اشاره به امضای توافقنامه مذکور خبر از عملیاتی شدن پروژه احداث متروی شهریار در آینده‌ای نزدیک داد.

بر اساس اطلاعات درج‌شده در تارنمای رسمی گروه شرکت‌های راه‌آهن تهران و حومه (مترو) اعلام‌شده که «در هیئت دولت و وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و راه‌وترابری به اتصال شهرهای اقماری تهران مانند شهرهای پرند، هشتگرد و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، ورامین، پاکدشت، پردیس، شهریار، اسلام‌شهر و... به شبکه متروی تهران تأکید دارند و به‌طور جدی موضوع اتصال خطوط مترو به شهرهای اقماری را به‌صورت مترو اتصال در برنامه خود قرار داده‌اند که مورد حمایت شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران و شرکت متروی تهران قرار گرفته ‌است.»

همچنین در نقشه‌های موجود در این تارنما، خطوط سریع‌السیر 2 و 4 به شهریار منتهی شده و یا اینکه از ایستگاه شهریار می‌گذرند اما نکته مهم در یکی از این نقشه‌ها سال اشاره به «برنامه راهبردی حمل‌ونقل ریلی انبوه و سریع‌السیر شهری تهران و حومه تا سال 1409» است.


عکس|برنامه راهبردی حمل‌ونقل ریلی انبوه و سریع‌السیر شهری تهران و حومه تا سال 1409

نکته قابل تأمل سال هدف‌گذاری شده است، بدین معنی که گروه شرکت‌های راه‌آهن تهران و حومه (مترو) فرصت 12 ساله‌ای در برنامه‌‌های خود برای تکمیل خطوط متروی حومه‌ای در نظر گرفته است.

حالا باید در این موضوع تأمل کرد که باید دوباره به وعده‌های مسؤولین در خصوص احداث خطوط متروی حومه‌ای دل‌خوش کرد و یا اینکه با دید منطقی به نقشه‌ راهبری حمل‌ونقل ریلی انبوه و سریع‌السیر شهری تهران و حومه تا سال 1409 نگریست و امید سوار شدن به مترو را برای 12 سال آینده موکول کرد.

این گزارش به‌منظور پیگیری سوژه مردمی «نبود مترو، مشکل مردم شهریار، اندیشه، مارلیک، ملارد» در سامانه «فارس من» با 2700 امضا طرح شده است که تنها تلاش شده وضعیت کنونی پیشروی مراحل احداث متروی شهرستان‌های غرب استان تهران را شفاف بیان کند. این مشکل مردم در بسته خبری مجزایی توسط فارس استان‌ تهران از مسؤولین مربوطه پیگیری می‌شود.

گزارش از ایمان خوانساری 

انتهای پیام/الف

نظر شما