شناسهٔ خبر: 29934661 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

مدیرعامل شرکت توانیر:

با ادامه رشد فعلی مصرف، تاسیسات صنعت برق باید دو برابر شود/ حل این مشکل نیازمند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید است

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به میانگین رشد هفت درصدی مصرف برق در هر سال، تاکید کرد: اگر این میزان رشد همچنان تداوم داشته باشد، تاسیسات این صنعت هر 10 سال باید دوبرابر شود که حل این مشکل نیز نیازمند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، محمدحسن متولی‌زاده که امروز در سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی در مصرف انرژی سخن می گفت، با استناد به آمار ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، اظهار داشت: براساس این آمار ارائه شده توسط این نهاد، سالانه 850 هزار کولرگازی وارد کشور می شود که از این میان 70 درصد آن استانداردهای لازم را ندارد .
متولی زاده ادامه داد: همین نهاد در گزارشی تاکید کرده است که با ورود این تعداد کولرگازی، هر ساله به اندازه دو هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزوده می شود که این میزان معادل دوبرابر ظرفیت نیروگاه هسته ای بوشهر است .
مدیرعامل شرکت توانیردر ادامه به میانگین رشد 7 درصدی مصرف برق در هر سال اشاره کرد و گفت: اگر این میزان رشد همچنان تداوم داشته باشد، تاسیسات این صنعت هر 10 سال باید دوبرابر شود که حل این مشکل نیز نیازمند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید است .
وی با بیان این‌که برای تامین برق منطقه باید سرمایه‌گذاری زیادی صورت بگیرد، گفت: در سال گذشته مجموع انرژی برنامه‌ریزی شده از نیروگاه برق‌آبی بالغ بر 115 هزار مگاوات ساعت بوده است و در سال جاری به منظور تداوم انرژی با اقدامات مدیریت مصرف، میزان دریافت انرژی از واحدهای برق‌آبی ۵۰ درصد کاهش یافت و میزان خاموشی از نظر انرژی اعمال شده کمتر از سه درصد است .
متولی‌زاده اصلاح الگوی مصرف و تعرفه برق را از راهکارهای عملیاتی برای کاهش مصرف برق دانست و افزود: با توزیع ۱۰۰ میلیون لامپ کم مصرف، یارانه‌ای حدود ۲۷ هزار مگاوات پیک مصرف کاهش یافت .
وی کاهش تلفات برق، ارائه طرح تشویقی برای چاه‌های کشاورزی، صنعتی، طرح تغییر ساعات کاری ادارات را ازدیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: با این روش، شاهد 4 درصد کاهش تلفات برق در ایران بودیم، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت تقریبا به استانداردهای جهانی نزدیک شده ایم. هم‌چنین با انجام این کارها، از ساخت ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید جلوگیری به عمل آمده وحدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران کمک شده است .
وی تصریح کرد: توسعه کسب‌وکارهای نوین، برای مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعات اوج بار تابستان، سرمایه‌گذاری در طرح فهام و کنتورهای هوشمند، استفاده از زیرساخت شبکه برق برای توسعه شبکه‌های ارتباطی و ارتقای سطح خدمات به مشترکان و کاهش هزینه‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله راهکارهای توسعه صنعت برق است که باید مورد توجه قرار گیرد .
مدیرعامل توانیر از فعالان استارت آپ ها خواست که در موضوع مدیریت مصرف و ارتباط با مردم، ورود و حضور فعال تری داشته باشند .
متولی زاده خاطرنشان کرد: نیاز امروز صنعت برق در حوزه مصرف،  ارتباط با مردم و ترغیب آنان به مدیریت مصرف است به طوری که در زمان پیک، بتوان از این فرصت ها به نحو مطلوبی استفاده کرد .

نظر شما