شناسهٔ خبر: 29934302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

چرا سود بانکی باید کاهش یابد

تهران- ایرنا- به اعتقاد یکی از تحلیلگران اقتصادی، تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده های علی الحساب، می تواند مانع از افزایش نقدینگی بانکها که در اثر نرخ سود بالا شکل می گیرد، باشد.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنا به رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** چرا سود بانکی باید کاهش یابد
سایت خبری «فرارو» با عنوان «چرا سود بانکی باید کاهش یابد» آورده است: وحید شقاقی شهری کارشناس حوزه بانک طی گفت وگو با فرارو در خصوص تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌های علی‌الحساب گفت: «ممکن است برخی از اقتصاددانان با تصمیم شورای پول اعتبار در خصوص کاهش نرخ سود بانکی در شرایط کنونی مخالف باشند، اما به نظر من بسیار تصمیم درستی بود، زیرا نرخ سود بالا یکی از مهمترین دلایل افزایش نقدینگی بانک‌ها در کشور است. وقتی نرخ سود بالا است موجب می‌شود به خلق نقدینگی دامن بزند. البته این یکی از عوامل بالا رفتن نرخ نقدینگی است. ما طی پنج سال اخیر بیش از 27 درصد رشد نقدینگی داشتیم. بعد از بررسی‌ها مشخص شد که یک زمانی رشد نقدینگی به دلیل استقراض از بانک مرکزی بود، اما بعد از یک زمانی این کنترل شد و بانک‌ها تبدیل به دلیل اصلی رشد نقدینگی شدند.»

وی ادامه داد: «وقتی بانک‌ها عامل خلق نقدینگی باشند برای اینکه بتوانیم مانع از این پدیده شویم باید دو سیاست را در دستور کار قرار دهیم. یکی این است که ناترازی نظام بانکی را برطرف کنیم. منظور از ناترازی این است که دارایی‌های نظام بانکی ما موهومی و غیرواقعی است. یکی دیگر از عواملی که باعث شده طی سال‌های اخیر ما با بحران افزایش نقدینگی مواجه شویم، همین بحث نرخ سود بالا است که ما باید آن را کاهش دهیم. ما الان حدود یکهزار و 700هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم از این میزان بیش از یکهزار و 500 هزارمیلیارد تومان آن شبه پول است. یعنی حدود 87 درصد حجم نقدینگی کشور شبه پول است. خب برای این شبه پول هم سود تعلق می‌گیرد. حالا فرض کنید که اگر بانک‌ها قرار باشد حتی 20 درصد هم سود بدهند یعنی سالانه حدود 300 هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود. بنابراین همین نرخ سود بالا هم باعث خلق نقدینگی می‌شود و این موجب می‌شود بازار‌های اقتصادی به هم بریزد و سوداگری افزایش پیدا کند.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سود بانکی موجب نخواهد شد که مردم سپرده‌های خود را از نظام بانکی خارج کنند، گفت: «بله این احتمال وجود دارد، اما باید در نظر داشته باشید که طی شش ماه نخست امسال هر آنچه سپرده بود که می‌شد با آن در بازار‌های دیگر مثل ارز و مسکن و ... سرمایه گذاری کنند، از بانک‌ها خارج شد. دوما با توجه به اینکه افق تصمیمات بانک مرکزی این است که نرخ دلار را در آینده کاهش دهد و به قیمت هشت هزارتومان برساند. هرچقدر در این سیاست موفق باشد، التهاب بازار سوداگری را کاهش خواهد داد. در کنار این قصد دارد روند سود بانکی را هم کاهنده کند تا حداقل یکی از موتور‌های افزایش نقدینگی را از کار بی‌اندازد.»

** سودای 20 میلیون رای؟!
تارنمای «فرارو» در گفت و گو با 2 تحلیل‌گر سیاسی به بررسی امکان رای 20 میلیونی جریان اصولگرا پرداخت و آورد: صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید که بخشی از وضعیت موجود ناشی از ناتوانی و عدم موفقیت‌های دولت است. ناکامی‌های دولت عوامل زیادی داشته است که بخش قابل توجهی از عوامل داخلی به کارشکنی‌ها، سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌های جریان افراطی اصولگرا در مقابل دولت برمی‌گردد. در عوامل خارجی هم، دولت ترامپ و جو روانی که در مورد خروج از برجام به راه انداختند باعث فشار‌های اقتصادی بر کشور شد.

این تحلیل‌گر سیاسی ادامه می‌دهد: تصور اشتباه اصولگرایان در این است که فکر می‌کنند اگر اصلاح طلبان یا دولت مورد حمایت آن‌ها ناکام شود، مردم به آن‌ها رو می‌آورند. سال گذشته عده‌ای در ناآرامی‌های دی‌ماه شعار اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا سردادند. این یعنی کسانی که می‌خواهند از اصلاح‌طلبان عبور کنند هم‌زمان می‌گویند از اصولگرایان هم عبور می‌کنند. این خیال خوبی است اصولگرایان تصور دارند می‌توانند آرای برگشته از سوی روحانی را جذب کنند. امیدوارم موفق شوند. اما خیلی بعید به نظر می‌رسد که به سمت اصولگرایی مراجعه مجددی صورت بگیرد. اگر انتخابات آزادی برگزار شود مطمئنا مردم یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند و اگر هم در شرکت کنند اصولگرایان به اندازه تصور آقای مصباحی مقدم رای نمی‌آورند.

محمد کیانوش راد عضو حزب اتحاد ملت هم به فرارو می‌گوید: اصولگرایان افراطی نشان داده اند که حتی به قیمت از بین رفتن منافع ملی ایران و یا با زیر پا گذاشتن ادعا‌های خود حاضرند برای موفقیت جناح‌شان دست به اقداماتی بزنند، به عنوان مثال مخالفت آن‌ها با FATF و یا با برجام به طور روشن برخلاف منافع ملی ایران است. اگر کاهش مشارکت در انتخابات بتواند زمینه موفقیت تضمین شده آن‌ها را تضمین کند حتی اگر در مجموع به ضرر نظام جمهوری اسلامی باشد، حاضرند با انواع و اقسام لطایف الحیل مردم را نسبت به دولت روحانی و بالتبع نظام ناامید کنند. این خوشحالی می‌تواند برای بعضی از اصولگرایان همراه با خوش‌خیالی باشد.

** واکنش تند کرباسچی به اظهارات آشنا
تارنمای «انتخاب» در گزارشی با این عنوان «واکنش تند کرباسچی به اظهارات آشنا: دروغ که عوارض ندارد» می آورد: غلامحسین کرباسچی،دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به اظهارات حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور واکنش نشان داد. آشنا اخیرا در مصاحبه ای گفته بود: «برای این که آقای کرباسچی از آقای روحانی خیلی تعریف بکند کافی است که آقای روحانی یک انتصاب را به توصیه ایشان انجام دهد. اگر آن انتصاب را انجام دهد کاملا بیدار است و اگر آن انتصاب را انجام ندهد در خواب غفلت است.»

غلامحسین کرباسچی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفت: حسام الدین آشنا دروغ می‌گوید، از ایشان بپرسید اصلا طی 5 سال گذشته من با روحانی دیدار یا صحبتی داشته ام که بخواهم درباره انتصابات اظهار نظر کنم؟ وی افزود: آشنا سعی دارد با دروغ از دولت و روحانی دفاع کند، چراکه من در سالهای گذشته به جز چندین جلسه خصوصی که محدود هم بوده اند، دیداری با روحانی نداشته ام و صحبتی هم با او مطرح نکرده ام. مشاور فرهنگی رئیس جمهور حقوق می‌گیرد که این حرف‌ها را بزند، او در واکنش به نقدهای من به دولت و در دفاع از روحانی می‌خواهد با دروغ کارهای خود را پیش ببرد. آشنا بگوید من کی و کجا و چه کسی را به روحانی پیشنهاد کرده‌‌ام؟ دروغ که عوارض ندارد.

آشنا به عنوان شخصی نزدیک به روحانی هیچ عملکرد مثبتی تا کنون نداشته است، این را از وضع فعلی تبلیغات دولت می‌توان دریافت. ما عملکردی از ایشان ندیدیم که آن را خوب یا بد بدانیم. او افزود: به جز واعظی که وزیر بوده و دارای رزومه است و با بقیه افراد نزدیک به روحانی متفاوت است، می‌توان گفت بقیه این افراد، نیروهایی هستند که در حلقه های امنیتی حضور داشته‌اند؛ من بسیاری از اعضای دولت را نمی‌شناسم.

** صدای پای انتخابات مجلس را شنیدم
این پایگاه خبری تحلیلی با درج عنوان «با سخنان اخیر رییسی و قالیباف، صدای پای انتخابات مجلس را شنیدم» در گزارشی آورده است: قاسم میرزایی نکو، نماینده اصلاح طلب مجلس می گوید در خصوص صحبت های اخیر رئیسی و قالیباف، معتقدم اقدامات انتخاباتی آنها بسیار زود هنگام آغاز شده و متاسفانه مانع از حل برخی مشکلات می شود. درواقع در حال حاضر زمان مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی و یا مطرح کردن خود برای انتخابات آن هم به این شکل نیست و انجام این کارها کشور را از مسائل اصلی خود دور می کند. من فکر می کنم هرچه به انتخابات علی الخصوص انتخابات مجلس نزدیک تر می شویم از بعضی مسائل رونمایی می شود و این رونمایی هم اخیرا توسط روحانی و رئیسی انجام شد.

مواضع اخیر آنها نیز رونمایی از برخی واقعیت ها بود. برنامه ریزی های قالیباف و اعلام حضور او هم از این جنبه نشات می گیرد. طبیعی است در این میان گفت و شنود ها وجود داشته باشد اما بهتر است هردو جریان و همه افراد اعتدال را رعایت کنند و در مواجهه با تریبون ها واقعیت ها را بگویند.

وی افزود: در خصوص صحبت های اخیر رئیسی، قالیباف و حتی روحانی، صدای انتخابات مجلس شنیده می شود و معتقدم اقدامات انتخاباتی آنها بسیار زود هنگام آغاز شده و متاسفانه مانع از حل برخی مشکلات می شود. درواقع در حال حاضر زمان مناسبی برای تبلیغات انتخاباتی و یا مطرح کردن خود برای انتخابات آن هم به این گونه نیست و انجام این کارها کشور را از مسائل اصلی خود دور می کند. معتقدم اگر قالیباف، احمدی نژاد یا رئیسی ادعایی در خصوص مسائل انتخاباتی دارند، گرفتاری های کشور را حل کنند و از طریق حل مشکلات مردم، خود را مطرح کنند و با حرف های خود مانع خدماتی که در حال حاضر به مردم ارائه می‌شود، نشوند. وقت برای کارهای انتخاباتی زیاد است و در حال حاضر زمان مناسبی برای تبلیغات اینچنینی نیست.

** جناح های سیاسی از مردم جا مانده اند
سایت خبری «نامه نیوز» در گزارشی با عنوان «استاد جامعه شناسی سیاسی: جناح های سیاسی از مردم جا مانده اند» آورده است: اصلاح طلبان در دوراهی قرار گرفتند. با روحانی ادامه دهند یا آنکه سفره خود را از او جدا کنند. آنها 14 سال پیش صابون عواقب عبور از رئیس جمهور مستقر به تن شان خورد و 8 سال تمام در انزوای سیاسی بودند. برخی بزرگان این جریان که خود روزی عبور از خاتمی را پرچمداری کردند، امروز به جوانان اصلاح طلب نهیب می زنند و انذار می دهند که در این مسیر قدم نگذارند، چراکه نتیجه اش قهر جامعه از آنها خواهد بود.

حسین تفضلی استاد برجسته جامعه شناسی سیاسی با رد این تحلیل سیاسی که اگر دعوت اصلاح طلبان نبود، 2 میلیون نفر هم در انتخابات ریاست جمهوری به سمت روحانی نمی آمدند، افزود: به اینکه اصلاح طلبان می گویند «مردم بنا به خواست ما به روحانی رأی دادند» نمی توان 100 درصد یقین کرد چون بیشتر علت اقبال مردم به روحانی آن بود که برای انتخاب نامزد محدودیت داشتند. در این محدودیت نامزد، ترسی درون مردم بود که مبادا شرایط بدتر از این شود بنابراین جامعه بین بد و بدتر انتخاب کرد. این دیدگاهی است که وقتی از اکثر آدم های معمولی درباره دلیل حضور خود در انتخابات و رأی به آقای روحانی سئوال می شود، چنین بیان می کند. اگر از این زاویه نگاه کنیم، دیگر نمی توان گفت اصلاح طلبان از مردم خواستند و به دعوت آنها مردم به آقای روحانی رأی دادند.

وی افزود: امروز مردم هم از اصلاح طلبان و هم از اصولگرایان عبور کردند چون جناح های سیاسی از مردم جا ماندند چون پاسخگوی نیازهای امروز مردم نیستند. اگر اصلاح طلبان از مردم عذرخواهی کنند اولین اصل سیاست را رعایت کردند، در این صورت مردم آنها را درک می کنند چون خودشان هم اشتباه می کنند ولی اگر پافشاری بورزند و بگویند تصمیمات شان درست بوده، یقینا مردم هم واکنش منفی نشان می دهند و می گویند «دیگر انتخاب ما، شما نخواهید بود» بنابراین باید این حس روانشناسانه جامعه را درنظر بگیرند.

** چرا حضور هشت ساله آلمان ها، گرهی از بحران آب زاینده رود باز نکرد؟
تارنمای «تابناک» با درج عنوان «چرا حضور هشت ساله آلمان ها، گرهی از بحران آب زاینده رود باز نکرد؟» آورد: تقریباً هیچ، دستاورد هشت سال همکاری با آلمان برای مدیریت صحیح زاینده روداکنون حوضه آبریز زاینده رود و به ویژه مناطق پایین دست آن، اسیر بحران آبی است که روز به روز تشدید می‌شود و مدیران اجرایی نیز از حل آن ناتوانند؛ بحرانی که تقریباً چهار استان بزرگ کشور را درگیر کرده و زندگی میلیون‌ها انسان را به خطر انداخته است. در این میان یکی از نقد‌های مهمی که به فرایند مدیریت بحران می‌توان وارد کرد، بحث ناکارآمدی مدیران در بهره مندی از توانمندی‌های خارجی برای حل بحران است.

26 آبان 1389 بود که رسانه‌های محلی استان اصفهان از تصمیم وزارت علوم آلمان برای مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی حوضه آبریز زاینده رود سخن گفتند و در همین راستا شهروز مهاجری، به عنوان یکی از ایرانیان مقیم آلمان ـ که متخصص مسائل آب و فاضلاب است ـ مسئولیت مدیریت پروژه آلمانی‌ها را در اصفهان بر عهده گرفت؛ پروژه‌ای که مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود نام گرفت و اکنون هشت سال از آغاز فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی این مجموعه می‌گذرد؛ حضوری که در سال 1389 اعلام شد، وزارت علوم آلمان برای آن 3 میلیون یورو هزینه خواهد کرد.

یکی از متخصصان مسائل آب ایران که ترجیح داد، نامش در این گفت وگو محرمانه بماند، در این باره به «تابناک» گفت: من تقریباً در جریان فعالیت این مجموعه در حوضه آبریز زاینده رود هستم و پروژه‌ای که به آن اشاره می‌کنید، در راستای برنامه عام المنفعه وزارت علوم آلمان ـ که به بحران‌های زیست محیطی مناطق مختلف جهان ورود می‌کند ـ آغاز شد. وی افزود: آنچه در مورد ماحصل هشت سال حضور آلمانی‌ها در این موضوع می‌توان مورد اشاره قرار داد آن است، که همه هزینه‌های مربوط به مطالعات آن‌ها توسط وزارت علوم آلمان صورت گرفت و مسئولان و مدیران اجرایی کشور چندان در این رابطه متحمل هزینه نشدند. این متخصص ادامه داد: مطالعات این مجموعه در این هشت سال هرچند در بسیاری موارد دقیق و فنی است و اطلاعات و مستندات فراوانی را شامل می‌شود، دو ایراد اساسی دارد که نمی‌توان به آن اشاره نکرد.

نقد اول به اقدامات این مجموعه آلمانی، این است که آن‌ها تقریباً با فرهنگ و ساختار‌های اجتماعی ایران و به ویژه اصفهان آشنایی نداشتند و این در حالی است که برای حل ریشه بحران باید راه حل‌ها از بطن جامعه و متناسب با ساختار‌های موجود تهیه شود. نقد دوم به این مجموعه آن است که مطالعات آن‌ها بیشتر بعد ابزاری و مهندسی دارد و در آن واقعیت‌های انسانی و اجتماعی مورد تأکید نیست.

** ریسک پیش خرید خودروهای گمنام!
سایت خبری «تیتر20» با درج عنوان «سرنوشت نامعلوم پیش فروش ها!/ریسک پیش خرید خودرو های گمنام» آورده است: مردم زیادی هستند که خودرو پیش خرید کرده اند اما نمی توانند آنها را تحویل بگیرند و این روزها به ناچار جلوی شرکت ها و وزارت صنایع تجمع می کنند. اما این تجمعات و این خلف وعده ها ظاهرا برای کسی درس عبرت نمی شود چراکه با پیش فروشی دیگر فارغ از اینکه چه خودرویی است و از سوی کدام شرکت پیش فروش صورت می گیرد بازهم تعداد زیادی از خریداران را در صف می بینیم.

این پیش خرید ها تا حدی خنده دار است که خریدار حتی نمی داند خودرویی که میخرد چه بوده و البته چه تحویل خواهد گرفت. این خریدهای کورکورانه تا جایی پیش رفته که شرکتی به مانند سیف خودرو که در گذشته اقدام به واردات خودروی سوبارو کرده بود و البته ناموفق نیزبود حال به صرافت تولید خودرویی با نام بیسو کرده است. خودرویی که ظاهر زیبایی دارد اما مشخص نیست که از نظر فنی و کیفی چه عملکردی خواهد داشت.

این خودرو قرار است سال آینده راهی بازار شود و نکته مثبت پیش فروش آن، قرارداد با قیمت قطعی است، همچنین مجوز پیش فروش این خودرو در حدود ١٤٠٠ دستگاه است اما نکته حائز اهمیت این که آیا مجوز پیش فروش از وزارت صنایع می تواند مهر تائیدی بر تولید و تحویل به موقع خودرو باشد؟ اگر اینطور است پس این خلف هایی که از سوی خودرو سازان صورت گرفته چیست؟چرا وزارت صنایع هیچ فکری به حال خریدارن نمی کند؟

در وضعیتی که خودرو سازانی چون ایران خودرو،سایپا،گروه بهمن،کرمان موتورو... با کمبود قطعه و تامین آن دست و پنجه نرم می کنند چطور می توان از شرکتی با رزومه سیف خودرو انتظار داشت تا بتواند با کمترین مشکل و بدون خلف وعده خودروها رو به خریدارن تحویل دهد؟

به گفته مدیران این شرکت، بیسو به صورت سی کی دی قرار است در کارخانه مرتب تولید شود که حتی با فرض اینکه خطوط تولید تجهیز شده باشد و مشکلی وجود نداشته باشد تبادلات مالی به چه صورت خواهد بود که سیف خودرو بتواند بدون مشکل پول حواله کرده و سی کی دی تحویل بگیرد؟

پژوهشم**1699**2002**9131

نظر شما