شناسهٔ خبر: 29933473 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جلوگيري از خونريزي در کمتر از 10 ثانيه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - محققان دانشگاه اميرکبير از «طراحي و ساخت داربست نانوالياف پپتيدي خودآرا براي بندآوردن سريع خونريزي» خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي دانشگاه صنعتي اميرکبير، محققان دانشکده مهندسي پليمر و رنگ دانشگاه صنعتي اميرکبير به فرمولاسيون جديد بند آورنده‌هاي خون دست يافتند که قادر است در کمتر از 10 ثانيه از ادامه خونريزي جلوگيري کند.
مجري اين طرح، خونريزي در حوادث، جنگ‌ها و همچنين جراحي را از دلايل اصلي مرگ و مير دانست و گفت: براي جلوگيري از خونريزي تاکنون بندآورنده‌هاي متعددي ساخته و تجاري شده است، ولي هر کدام از اين محصولات نواقص و عوارض و ناکارآمدي‌هايي دارند.
منصوره سادات سيدکريمي از اجراي تحقيقاتي در اين زمينه با عنوان «طراحي و ساخت داربست نانوالياف پپتيدي خودآرا براي بندآوردن سريع خونريزي» خبر داد و افزود: در تحقيق اخير بندآورنده پپتيدي ساخته ايم که معايب بندآورنده‌هاي قبلي را ندارد.
کريمي کاربرد آسان را از مزاياي اين محصول عنوان کرد و گفت: بند آورنده خون توليد شده قادر است در کمتر از 10 ثانيه خونريزي را متوقف و داربستي براي بازسازي انواع سلول‌ها در ترميم زخم‌ها، ترميم سوختگي، ترميم عصب و پر کردن بافت استخواني فراهم کند.
اين محقق با تأکيد بر اينکه در اين تحقيق به فرمولاسيون بهينه براي بندآورنده‌هاي پپتيدي دست يافتيم، افزود: براي بهينه کردن خواص ويسکوالاستيک ژل پپتيدي، روش طراحي آزمايش‌هاي RSM به کار رفت و با استفاده از تکنيک ميکرورئولوژي رديابي ذره، خواص ويسکوالاستيک به دست آمد.
سيدکريمي صرف هزينه‌هاي زياد براي تهيه تعداد زيادي نمونه آزمايشي را از چالش‌هاي اين طرح عنوان کرد و گفت: براي صرفه‌جويي در هزينه‌هاي مصرف پپتيد، از روش ميکرورئولوژي رديابي ذره براي تعيين خواص ويسکوالاستيک استفاده شد که با مقادير خيلي کم از هر نمونه (30 ميکروليتر) خواص رئولوژيک نمونه‌ها به دست آمد.
اين محقق ژل بندآورنده پپتيدي توليد شده را قابل استفاده در صنايع دفاعي و نيز در اورژانس، بخش تروما و بخش جراحي مراکز درماني و بيمارستان‌ها دانست.
وي گفت: با وجود اين که بحث پپتيد‌هاي خودآرا، طرحي نوظهور است، اما به سرعت در حال تجاري سازي در کشور‌هاي پيشرفته دنياست و احتمال مي‌رود جايگزيني براي روش‌هاي ترميمي قبلي باشد.
اين محقق سرعت بسيار بالاي توقف خونريزي در کمتر از 10 ثانيه، نداشتن عارضه، تشکيل داربستي براي ترميم سلول‌ها، جذب آمينو اسيد‌هاي پپتيد در محل عارضه و تأييد FDA را از مزاياي رقابتي دستاورد‌هاي اين تحقيقات ذکر کرد.
اين طرح را منصوره سادات سيدکريمي دانش آموخته دکتري به راهنمايي پروفسور حميد ميرزاده و با مشاوره خانم دکتر شاداب باقري از اعضاي هيأت علمي دانشگاه صنعتي اميرکبير و با همکاري دکتر علي اصغر محمدي عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف اجرايي کرده است.

نظر شما