شناسهٔ خبر: 29933457 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاورد محققان واحد علوم و تحقیقات؛

طراحی و ساخت ابرخازن انعطاف پذیر برای ذخیره سازی انرژی

تهران- ایرنا- محقق پسادکترای مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات، موفق به ذخیره سازی انرژی در یک ورق با لایه های مختلف شد که دارای قابلیت انعطاف پذیری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، دکتر «لیلا فکری اول» محقق پسادکترای این واحد دانشگاهی اصطلاح ابرخازن ها را اینگونه تعریف کرد و گفت: دستگاهی که تا بیش از 10 برابر انرژی در واحد حجم را به عنوان یک خازن نگهداری کند و دارای قابلیت شارژ و تخلیه با سرعت بالا باشد، ابرخازن‌های کاغذی سبک‌تر و ارزان‌تر از انواع دیگر هستند.
مجری این طرح ادامه داد: برنامه های صنعتی و خانگی برای استفاده از این نوع در آینده نزدیک، افزایش خواهد یافت و از این طریق هزینه های ذخیره سازی انرژی کاهش می یابد.
به گفته فکری اول امروزه، نیاز به ذخیره مقدار زیادی از انرژی به وسیله باتری های قابل شارژ بزرگ و سنگین تامین می شود. ابرخازن ها می توانند این کار را انجام دهند. آنها ظرف چند دقیقه شارژ سریع تری را نسبت به باتری های معمولی دارند و می توانند طول عمر شان در طول چرخه شارژ و دشارژ نیز بیشتر است. ابرخازن های جدید حتی اگر تحت پیچش یا خمش قرار گیرند می توانند انرژی را به صورت موثر ذخیره کنند.
وی افزود: برنامه‌های بالقوه این دستاورد جدید، گسترده است. ابرخازن‌ها در دستگاه‌های لیزر، پزشکی، نظامی، منابع تغذیه، سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی به عنوان ذخیره پشتیبان، مدارهای راه انداز ال ای دی‌های توان بالا، توربین‌های و شبکه‌های برق رسانی جهت پایداری شبکه، درهای برقی در هنگام قطع شدن برق، سیستم‌های مولد برق از ترمز در ماشین‌های برقی جدید، تثبیت‌کننده ولتاژ و مدارهایی که نیاز به خازن‌هایی با زمان شارژ و دشارژ سریع دارند استفاده می‌شوند.
دکتر فکری اول با اشاره به اینکه امیدوارم برنامه های تجاری و خانگی این ابرخازن ها به زودی افزایش و هزینه های ذخیره سازی انرژی کاهش یابد تصریح کرد: انرژی مهمترین چالش ما در آینده است. باید دستگاهی تولید کنیم که چگالی و توان انرژی بالا داشته باشد، اما با هزینه کم تولید شود و با محیط سازگار شود و این چیزی است که تحقیق ما در مورد ابرخازن ها از آن الهام گرفته شده است.
براساس این گزارش پروژه طراحی و ساخت ابرخازن انعطاف پذیر با قابلیت خمش برای ذخیره سازی انرژی با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات و با راهنمایی پروفسور محمود قرآن نویس انجام شده است.

***اشتراک رایگان پایگاه های مجلات تخصصی نورمگز و نورلایب
امکان اشتراک رایگان پایگاه‌های مجلات تخصصی نور «نورمگز» و کتابخانه دیجیتال نور «نورلایب» وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شد.
با توجه به رشد سریع منابع علمی، اشتراک پایگاه‌های مجلات علمی و تخصصی، کمک شایانی به تامین منابع علمی دانشجویان و محققان است. در این راستا واحد علوم و تحقیقات با ایجاد اشتراک دو پایگاه مجلات تخصصی نورمگز و نورلایب به دنبال تأمین بخشی از نیاز علمی و تخصصی دانشجویان و اساتید این واحد دانشگاهی برآمده است.
پایگاه‌های تخصصی نورمگز و نورلایب وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم انسانی است. از این مرکز به عنوان بزرگ‌ترین بانک مجلات تخصصی علوم انسانی و اسلامی یاد شده است.
پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) بیش‌از 800 هزار عنوان مقاله از 1800 عنوان مجله تخصصی علوم اسلامی و انسانی با 21 موضوع شامل علوم اجتماعی، حقوق، تاریخ، جغرافیا، اقتصاد، زبان و ادبیات، علوم سیاسی، مدیریت، روان‌شناسی، علوم‌کتابداری و اطلاع‌رسانی، هنر و معماری، فلسفه و کلام، قرآن و حدیث، فقه و اصول، تربیت بدنی، اخلاق، ادیان، علوم تربیتی، حسابداری، حوزه سلامت و میان رشته‌ای را ارائه می‌دهد.
پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب) نیز با توجه به برخورداری از کلیه متون و منابع معتبر علوم اسلامی و انسانی، همراه با قابلیت‌های پژوهشی فراوان و ابزارهای تخصصی پیشرفته، بیش از 30 هزار جلد کتاب با 17 هزار عنوان در موضوعات تفسیر، علوم حدیث، فقه، اصول، ادبیات، اخلاق، کلام و عقاید، فِرق اسلامی، آداب و رسوم، تصوف و عرفان، تاریخ، جغرافیا، فلسفه، منطق، علوم سیاسی، علوم پزشکی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، هنر، اطلاع‌رسانی، کتابداری، حقوق و… را در بر دارد که گنجینه‌ای ارزشمند به شمار می‌آید.
واحد علوم و تحقیقات با اشتراک در این دو پایگاه به صورت IP Base، امکانی را فراهم کرده است که اساتید، دانشجویان، کارکنان و محققان این واحد پس از ثبت‌نام در سامانه Inoor.ir، قادر به دریافت مقالات و کتب موجود در این پایگاه‌ها به صورت رایگان بر روی رایانه و یا تلفن همراه خود باشند. این خدمات تنها با اینترنت ارائه شده در واحد علوم و تحقیقات (اتصال از طریق Lan یا WiFi)، قابل دسترسی است.
علمی**9157**1440

نظر شما