شناسهٔ خبر: 29931316 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا: ایران نباید غنی‌سازی و پرتاب ماهواره را در داخل کشور انجام دهد!

یک مقام آمریکایی در اظهاراتی که نشان از تلاش واشنگتن برای وابسته کردن کشورمان به خارج دارد، مدعی شد ایران باید غنی‌سازی اورانیوم و پرتاب ماهواره به فضا را به خارجی‌ها واگذار کند.

صاحب‌خبر -

آمریکا: ایران نباید غنی‌سازی و پرتاب ماهواره را در داخل کشور انجام دهد!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و امنیت بین‌الملل روز گذشته (سه‌شنبه) در کنفرانس «رژیم منع اشاعه هسته‌ای - به سوی کنفرانس 2020 بازنگری معاهده منع گسترش» ضمن انتقاد از برجام و متهم کردن کشورمان به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد ایران باید غنی‌سازی اورانیوم و پرتاب ماهواره به فضا را به خارجی‌ها واگذار کند!

«کریستوفر اشلی فورد» در این کنفرانس که در موسسه دولتی «ویلتون پارک» انگلیس برگزار شد، گفت: «همانطورکه پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) روز 21 ماه مه (اینجا) به صراحت اعلام کرد، ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده و هرگز بازفرآوری پلوتونیوم را دنبال نکند.»

وی در ادامه در اظهاراتی که نشان از ناخشنودی واشنگتن از استقلال و خودکفایی کشورمان در حوزه انرژی هسته‌ای داشت، پیشنهاد کرد ایران به جای غنی‌سازی اورانیوم، اورانیوم غنی‌شده را از بازارهای خارجی خریداری کرده و سپس سوخت مصرف‌شده خود را تحویل دهد. اشلی فورد اضافه کرد هدف آمریکا این است که از طریق یک توافق، غنی‌سازی ایران را به صفر رسانده و از طریق بازرسی‌های شدید آژانس اطمینان پیدا کند که ایران به سمت ذخیره‌سازی مواد هسته‌ای حرکت نمی‌کند.

این مقام آمریکایی سپس به توان موشکی ایران هم اشاره کرد و گفت ایران باید تمام فعالیت‌های مرتبط با اشاعه موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز، ساخت موشک و فناوری ناوبری [موشکی] را متوقف کند. وی همچنین فناوری ساخت و پرتاب ماهواره‌بر به فضا را نیز به دلیل آنچه شباهت آن به موشک‌های قاره‌پیما خواند، تهدیدآمیز توصیف کرد و مانند پیشنهادی که در ارتباط با اورانیوم غنی‌شده داده بود، گفت اکنون بازار قدرتمندی برای پرتاب ماهواره در سطح بین‌المللی وجود دارد و ایران می‌تواند در این زمینه (پرتاب ماهواره) به طرف‌های خارجی اتکا کند!

در حال تکمیل ...

برچسب‌ها:

نظر شما