شناسهٔ خبر: 29929330 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آشنايي با کپک مواد غذايي و روش هاي جلوگيري از کپک ها

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
جلوگيري از کپک زدن رب گوجه, کپک زدن آبغوره
در گذشته خانم هاي خانه دار روي رب روغن مي ريختند تا رب کپک نزند
يکي از مشکلاتي که خانم هاي خانه دار با آن روبرو هستند کپک زدن برخي از مواد غذايي مانند رب، ترشي و آبغوره است که در ادامه دلايل ايجاد کپک و راه حل جلوگيري از آن را توضيح مي دهيم.
کپک ها نوعي ضايعه غذايي هستند که بيشتر با رنگ هاي سفيد يا آبي روي انواع مواد خوراکي مانند رب، ترشي و آبغوره و ... ديده مي شوند. کپک ها اگرچه بيماري خطرناکي ايجاد نمي کنند، اما گاهي موجب ضعف سيستم ايمني بدن مي شوند.
عاملي که باعث گسترش و افزايش کپک مي شود، مقدار بيش از حد رطوبت است، اما همان طور که شايد خيلي از شما تجربه کرده باشيد، نمي توان از شر کپک در محيط خنکي مثل يخچال هم در امان ماند. در اين بخش با دلايل ايجاد کپک و راه حل جلوگيري از آن بر روي مواد غذايي مانند رب و ترشي و آبغوره آشنا خواهيد شد.
مهم ترين علت هاي کپک زدن رب
زدن کپک برروي مواد غذايي يکي از مشکلاتي است که اغلب خانم هاي خانه دار با آن مواجه هستند. يکي از مواد غذايي که همه ما به طور رايج با کپک زدگي آن مواجه مي شويم رب گوجه فرنگي است.
بسياري از ما براي ماندگاري بالاتر و جلوگيري از کپک زدگي رب گوجه فرنگي را داخل فريزر نگه داري مي کنيم که اين کار اصلا صحيح نمي باشد.
براي پيشگيري از کپک زدن رب گوجه فرنگي لازم است قوطي هاي کوچک آن را خريداري نماييم و قوطي را قبل از باز کردن بجوشانيم تا ميزان آلودگي سطح قوطي کمتر شود.
اگر رب گوجه فرنگي را به مقدار زياد تهيه کرديد، آن را داخل ظرف هاي کوچک بريزيد و سپس پوششي مناسبي روي آن قرار دهيد تا قارچ ها نتوانند روي سطح رب رشد کنند.
در گذشته خانم هاي خانه دار روي رب روغن مي ريختند، اين کار سبب مي شد که اکسيژن رساني به رب متوقف شود و رب ديگر کپک نزند.
آيا مي توان رب کپک زده را مصرف کرد
از اصلي ترين عواملي که سبب کپک رب مي شود رطوبت است بنابر اين براي برداشتن رب از داخل قوطي از يک قاشق خيس استفاده نکنيد.
اگر چه بهترين روش نگهداري رب گذاشتن آن داخل يخچال است اما گذاشتن رب داخل يخچال سبب کپک نزدن آن نمي شود بلکه تنها رشد باکتري ها و قارچ ها در دماي يخچال فقط کند مي شود.
بسياري از خانم ها در صورت کپک زدن رب فقط با قاشق روي رب و قسمت کپک زده را بر مي دارند و باقي رب را مصرف مي کنند اما بايد بدانيد اگر رب تان کپک زد ديگر آن را مصرف نکنيد زيرا سم هايي که به وسيله کپک زدن در رب توليد مي شود در لايه هاي پاييني نفوذ مي کند و اسپور (هاگ) قارچ ها که با چشم قابل ديدن نيستند نيز وارد لايه هاي پاييني مي شود. مصرف اين رب ها بسيار براي سلامتي خطرناک است.
کپک ترشي, مقابله با کپک ترشي,کپک زدن رب
آنقدر سرکه روي مواد ترشي بريزيد که سرکه کاملاً روي مواد را بگيريد و ترشي کپک نزند
نحوه جلوگيري از کپک زدن آبغوره
يکي از مواد غذايي که خيلي زود دچار کپک زدگي مي گردد آبليمو و آبغوره است. اگر آبغوره و آبليمو کپک بزند غير قابل استفاده مي گردد و براي سلامت بدن مضر مي باشد.
براي پيشگيري از کپک زدن آبليمو و آبغوره لازم است نکات مهم زير را رعايت کنيد.
بهتر است براي نگهداري آبليمو و آبغوره از بطري هاي شيشه اي با رنگ تيره که نور را از خود عبور نمي دهند استفاده کنيد زيرا بطري هاي پلاستيکي به علت فعل و انفعالات آبليمو و آبغوره با ديواره پلاستيکي مواد سمي و سرطان زا توليد مي کنند.
براي جلوگيري از کپک زدن آبليمو و آبغوره شيشه حاوي اين مواد را در آب بجوشانيد زيرا اين کار سبب از بين رفتن آنزيم و باکتري هاي داخل آن مي شود و به قارچ ها امکان رشد نمي دهد.
بهتر است آبليمو يا آبغوره را داخل شيشه تميز بريزيد و به مقدار خيلي کم لبه شيشه را خالي بگذاريد و سپس درپوشي روي آن بگذاريد تا اکسيژن به داخل آن راه نيابد و کپک ها امکان رشد نداشته باشند.
خطرات مصرف خيار شور و ترشي کپک زده
ترشي يکي ديگر از مواد غذايي است که به سرعت کپک مي زند. کپک ترشي از ميليون ها ميسليوم کپک تشکيل شده که برخي از آن ها بي خطر و برخي ديگر بيماري زا هستند. بنابراين بهتر است ترشي هاي کپک زده را نخوريد زيرا شما قادر نخواهيد بود کپک هاي بيماري زا را شناسايي کنيد و با خوردن اين کپک ها بيمار مي شويد. همچنين بايد بدانيد ترشي حاوي سرکه مايع است که امکان انتشار کپک هاي بيماري زا در تمام آن وجود دارد.
آيا بايد مواد غذايي کپک زده را دور بريزيم
برخي از گونه هاي کپک سم توليد مي کنند و موجب مسموميت مي شوند. اين گونه کپک ها معمولا به صورت کوکي شکل و پنبه اي مانند هستند، در گرما و رطوبت به سرعت رشد کرده و سم خطرناک "مايکوتوکسين" توليد مي کنند، اين سم مواد غذايي را نرم و طعم شان را ترش مزه مي کنند و رنگ شان را تغيير مي دهند.
اين سم به راحتي مي تواند موجب بروز مسموميت هاي خطرناک و در مواقع ضعف سيستم ايمني بدن، سرطان زا شود. معمولا کپک هاي مولد سم مايکوتوکسين، روي مواد غذايي که داراي ارزش تغذيه اي بالايي هستند نظير انواع آجيل و گوشت ها رشد مي کنند و بسيار خطرناک تر از کپک هاي ميوه هستند.
برخي از کپک ها هم باعث بروز مشکلات تنفسي و واکنش هاي آلرژيک مي شوند.
برخي کپک ها هم مفيد بوده و در صنايع لبني کاربرد دارند.
جلوگيري از کپک زدن ترشي
براي اينکه ترشي شما کپک نزند، آنقدر سرکه روي مواد ترشي بريزيد که سرکه کاملاً روي مواد را بگيريد.
اگر ترشي شما در حال کپک زدن بود مي توانيد ظرف ترشي را چند ساعت در معرض نور خورشيد قرار دهيد، ديگر کپک نمي زند.
چند نکته در مورد خيار شور
براي اينکه خيار شور شما کپک نزند مي توانيد اين چند کار را انجام دهيد. سرکه داخل خيار شور نريزيد چون باعث کپک زدن خيار شور مي شود.
روي ظرف خيار شور تکه اي نان را به اندازه دهانه ظرف قرار دهيد و در ظرف را محکم ببنديد. دور ظرف خيار شور را گچ بگيريد تا مانع داخل شدن هوا به ظرف شود. مي توانيد خيار شور را داخل شيشه نوشابه ي خانواده بريزيد. به اين صورت که از خيارهاي ريز استفاده کنيد و به دليل اينکه درآن محکم بسته مي شود و تا دو سال مي توانيد خيار شور را نگه داريد. بدون اينکه کپک بزند در موقع استفاده سرشيشه را بچينيد تادر آوردن خيار شور آسان باشد. وسط خيار را با يک ميله سوراخ کنيد تا داخل خيار پوک نشود.
گردآوري: بخش اسرارخانه داري بيتوته


نظر شما