شناسهٔ خبر: 29924257 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زندانی طعنه ها

یاسوج- ایرنا- گریه امانش را بریده بود از معرفی خود و جرم شوهر خجل بود، نگاه ترسناکش به دیگران و پچ پچ هایش در حالی که دختر معصوم سه ساله ای را در بغل داشت، نشان می داد بیش از زندانی بودن همسر از طعنه دیگران می ترسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سمیه - ج با 2 فرزند معصومش در ردیف های جلوی سالن نشسته است، زهرا دخترک معصوم و مظلوم با دمپایی وصله شده که یک گوشه اش نیز پاره است با خیال کودکانه و نگاه ناامیدانه اش آغوش گرم و شانه های پدر را در میان جمع جست و جو می کند.
مادر زهرا نگاه غمبار و آه و هراسش را بر سیمای گریان دخترش می دوزد، چانه های زهرا نیز در میان بغض و گریه مادر کم کم می لرزد، می کوشد تا از ورای پرده های اشک، پدر را از میان جمع تماشا کند، اما دست روزگار انگار که تقدیری دیگر برایش رقم زده بود.
سالن انقلاب یاسوج از روز سه شنبه میزبان خانواده هایی است که شوهران یا فرزندان آنها زندانی هستند و با شرکت در کارگاه های آموزشی دو روزه در یاسوج، مهارت های زندگی و چگونگی مقابله با بحران ها و آسیب های اجتماعی و تحمل سختی ها و مشکلات بویژه در نبود سرپرست خانواده را فرا می گیرند.
خانواده هایی که از یک سو سرپرست آنها در زندان بود و از سوی دیگر نیز خودشان در زندان طعنه ها و برداشت های اطرافیان، سختی می کشیدند.
این خانواده ها بیش از آنکه ماجرای حسرت بار و سایه شوم زندانی شوهر و یا فرزندشان بر آنها سنگینی کند، طعم تلخ کنایه ها و طعنه های معنی دار زن و فرزند همسایه و همکلاسی ها سخت آزارشان می دهد.
سخن بسیاری از همسران و زنان شرکت کننده در این سالن روایت گر این واقعیت است که اگر شوهرش، با ندانم کاری، وسوسه دوستان و یا زیاده خواهی های مالی در گوشه زندان افتاده گناه او و فرزندانش چیست!؟
ماهرخ -ع از ماجرای تلخ زندانی شدن شوهر خود می گوید: زندگی راحت و آبرومندی داشتیم حتی با مقایسه نسبت به برخی اقوام و بستگان وضع مالی مان بهتر بود.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: حدود چهار سال است که شوهرم زندانی است از یک سو شوهرم تمام زندگی و جوانی خود را در زندان از دست داده و از سوی دیگر خانواده ام مرا طرد کرده اند و من مانده ام با این 2 بچه معصوم و بی گناه!
آن سوتر مادری در میان بغض و گریه، ماجرای حسرت بار دستگیری و زندانی شدن فرزندش را روایت می کند.
او می گوید علی همیشه پسر سر به زیر و با محبتی بود و همه اقوام و بستگان تا قبل از ارتکاب جرم احترام برایش قائل بودند، وی نان آور خانه بود و از اینکه اینگونه با سختی زندگی آبرومندی رقم زده بود، همواره به او افتخار می کردم.
این مادر اضافه کرد: اما فرزندم پس از مدتی همنشینی با دوستان نابابش دچار وسوسه می شود، سراغ دود و تریاک می رود و یکباره همه برکت زندگی و خانه از دست رفت.
او می گوید: علی اکنون 2 سال است که به دلیل سرقت در زندان به سر می برد و سختی و رنج فرزندم در پشت میله های زندان از یک طرف و سربه زیری و طعنه های اطرافیان و بی آبرویی نزد بستگان و همسایه ها زندگی را برایم آنچنان تلخ کرده که تنها آرزوی مرگ می کنم.

** آموزش مهارت های زندگی برای خانواده های زندانیان
300 خانواده زندانیان دربند در زندان یاسوج با شرکت در کارگاه های آموزشی دو روزه در یاسوج، مهارت های زندگی و چگونگی مقابله با بحران ها و آسیب های اجتماعی و تحمل سختی ها و مشکلات بویژه در نبود سرپرست خانواده را فرا گرفتند.
متولیان امر هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را تقویت روحیه خودباوری ، ایجاد انگیزه برای زندگی بهتر و چگونگی مقابله با بحران ها و ناملایمات زندگی خانواده های زندانیان دانستند.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کهگیلویه وبویراحمد گفت: امسال بیش از 600 خانواده ، همسر و فرزندان زندانیان در برنامه های این نهاد برای کسب مهارت های زندگی هستند شرکت می کنند.
اسماعیل جمیاری اظهار داشت: در مرحله نخست اجرای این طرح تعداد 300 خانواده مربوط به زندان های یاسوج این آموزش ها را فرا گرفتند.
وی تصریح کرد: 200 خانواده زندانی در دهدشت و 100 خانواده نیز در شهرستان گچساران تا پایان سال جاری مهارت های زندگی و راهکارهای منطقی در زمینه مقابله با بحران ها و آسیب های اجتماعی را فرا خواهند گرفت.
جمیاری ادامه داد: سال گذشته نیز 750 خانواده زندانیان این استان آموزش های لازم و مهارت های زندگی را فرا گرفتند.
وی هدف از این آموزش ها را ارتقای سطح آگاهی خانواده ها برای مقابله با بحران ها و آسیب های اجتماعی ، کنترل و کاهش میزان جرایم و جلوگیری از بازگشت مجدد مجرمان در ارتکاب جرم و بزهکاری ذکر کرد.
جمیاری یادآور شد که هم اکنون بیش از 60 درصد زندانیان دربند زندان های استان متاهل هستند.
وی با قدردانی از انجمن های حمایت از زندانیان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون مبلغ سه میلیارد ریال از این محل به زندانیان غیرعمد استان کمک و 11 زندانی نیز آزاد شده اند.
معاون قضایی دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: رویکرد و راهبرد دستگاه قضایی حمایت از خانواده های زندانیان است.
سید علی هاشمی اظهار داشت: خانواده ها و کودکان معصومی که کمترین و حتی هیچ گونه نقشی در ارتکاب جرم نداشته اند باید با تمام توان مورد توجه و کمک از سوی متولیان امر قرار گیرند.
وی بروز آسیب های اجتماعی و روی آوردن خانواده های زندانیان در اثر فقر و نداری و مشکلات اقتصادی به انواع بزهکاری و آسیب ها را یادآور شد و گفت: یکی از اهداف این کارگاه های آموزشی مهارت آموزی و توانمند ساختن خانواده ها در برابر ناملایمات و سختی های زندگی است.
وی همچنین اعطای برخی بسته های حمایتی و رفاهی و یا برخی آزادی های مشروط، مرخصی و اشتغال به کار زندانیان را نیز در راستای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی خانواده ها دانست.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: یادگیری و کسب مهارت و آموختن چگونگی تحمل و مقابله با بحران ها و آسیب های اجتماعی هنری است که کمتر در جامعه نهادینه شده است.
حجت الاسلام علی فتح میرمحمدی یادآور شد: خانواده زندانی که بواسطه زندانی شدن یکی از اعضای خود در معرض بسیاری از تهدیدها، معضلات و مشکلات قرار گرفته باید آموزش های مناسب و خود آگاهی لازم را برای مقابله با این آسیبها کسب کند.
میرمحمدی اضافه کرد: زندانیانی که به دلیل جرایم غیرعمد باید برای مدتی دور از خانواده متحمل دوره محکومیت خود شود قادر به تامین نیازهای معیشتی خانواده نیستند و خانواده این زندانیان به مجموعه اقشار آسیب‌پذیر جامعه افزوده می‌شوند که نیازمند حمایت و توجه خاص هستند.
وی تصریح کرد: حمایت از خانواده زندانیان میزان وقوع بزهکاری و آسیب‌های اجتماعی را در جامعه کاهش خواهد داد.
میرمحمدی یادآور شد: یک زندانی که با تحمل سختی ها دوره محکومیت خود را در زندان گذرانده است و نادم و اصلاح شده و اکنون هنوز دچار سرخوردگی و خود کمتر بینی در جامعه شده و همین امر زمینه بروز آسیب ها را برای خانواده فراهم می آورد.
وی گفت: نگاه و رویکرد جامعه به زندانی و بویژه خانواده های آنان که هیچ نقشی در بروز جرم آن شخص زندانی نداشته اند باید تغییر کند.
به نظر می رسد بازگشت خانواده ها به زندگی و زندانیان به جامعه مستلزم کمک جامعه است و در گام نخست نگاه به خانواده زندانیان باید اصلاح شود.
گزارش از: حمید جهان
3016/6110

نظر شما