شناسهٔ خبر: 29921378 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

مسابقه‌ای برای دغدغه انسان هوشمند قرن 21 / چرتکه بیندازید!

محاسبه ذهنی همواره یکی از دغدغه‌هایی بوده که انسان هوشمند قرن بیست‌ویک برای دستیابی به آن تلاش می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محاسبه ذهنی همواره یکی از دغدغه‌هایی بوده که انسان هوشمند قرن بیست‌ویکم برای دستیابی به آن تلاش می‌کند. اما این روزها پای یک وسیله بسیار قدیمی که ریشه در تاریخ آسیا و البته ایران دارد، به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز باز شده است.

چرتکه که تا پیش‌ازاین تنها وسیله‌ای برای تجارت و حساب‌وکتاب پیشینیان بوده است در حال حاضر به‌عنوان یکی از روش‌های مناسب محاسباتی برای تقویت ذهن به شمار می‌رود.

هرساله رقابت بین‌المللی محاسبه ذهنی با چرتکه در جهان برگزار می‌شود و امسال نیز هجدهمین دوره آن در مالزی است. ایران که در دوره قبل نیز توانسته خوب طاهر شود؛ امسال هم با تیمی از نوجوانان و کودکان حضور پیدا می‌کند.

برای آشنایی با نحوه برگزاری مسابقه و انتخاب شرکت‌کنندگان با روح‌الله مخبریان، مدیرعامل مؤسسه کودکان هوشمند و مسئول برگزاری رویداد در تهران گفتگو کردیم.

‌ مخبریان درباره حضور ایران در مسابقات محاسبات ذهنی گفت: در دوره قبلی که این رقابت در آفریقای جنوبی در سال ۹۶ برگزار شد؛ ایران قهرمان شد. اين رتبه در حالی به ایران رسید که کشورما اولین کشور در بین کشورهای خاورمیانه است که به این مقام دست‌یافته است. امسال تیمی قویتر از تیم سال گذشته را به رقابت جهانی مالزی می‌فرستیم.

وی گفت: تیم ۳۵ نفره از بین ۳۲۳ دانش‌آموز ایرانی که از سراسر کشور در مسابقه ملی تهران ۳۵ شركت کردند؛ انتخاب‌شده است. دانش‌آموزان بین ۵ تا ۱۴ سال در این مسابقه شرکت کردند که  اکثر آنها در مدارس استعدادهای درخشان تحصیل می‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه کودکان هوشمند و مسئول برگزاری رویداد در تهران گفت: بیش  از یک سال است که این دانش‌آموزان در کلاس‌های آموزشی شرکت کردند و امیدواریم تلاش‌های کودکان و نوجوانان ما به ثمر بنشیند و به تحقق منویات مقام معظم رهبری کمک کند چراکه ایشان بارها تأکید کردند که باید جوانان در موضوعات علمی فعال باشند و ظرفیت و استعداد بالای ایرانیان را به رخ جهان بکشند حضور و شرکت در این مسابقه ضمن بالا بردن روحیه خودباوری فرزندان ایرانی می‌تواند پیشرفت علم و تکنولوژی کشور را نمایش دهد.

وی توضیح داد: این تیم ۳۵ نفره از استان‌های البرز، لرستان، بوشهر، تهران، زنجان، مركزی، كردستان، كرمانشاه، هرمزگان، همدان اول دی‌ماه برای رقابت که پاما نام دارد، عازم کوالالامپور می‌شوند. در این رقابت بین‌المللی بنا شده آخرین دستاوردهای محاسبات ذهنی بررسی شود البته برای برگزاری این رویداد، ایران پیشنهاد برگزاری مسابقه را در کشورهای خاورمیانه ارائه کرده که به دنبال این هستیم تا در سال ۲۰۱۹ این مسابقه را  در تهران برگزار کنیم.

مخبریان با اشاره به حضور مرضیه افخم در مسابقه مالزی گفت: برای  مسابقه نهایی از مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی نیز دعوت کرده‌ایم که حضور داشته باشد و اعضای انجمن پامای جهانی شامل استرالیا، روسیه، هند، چین، تایوان، تایلند، مالزی، کانادا، آمریکا، کره جنوبی، لبنان،  آفریقای جنوبی، ویتنام، قزاقستان، تاجیکستان، امارات، عربستان سعودی، مصر، ازبکستان، یمن و ایران هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه محاسبه ذهنی با چرتکه و به‌کارگیری آن در فعالیت‌های  روزانه می‌تواند به عملکرد بهتر ذهن و هوش کمک کند و این مرکز از ۶ سال پیش بر اساس استانداردهای بین‌المللی کار آموزش به کودکان را شروع کرده است.

انتهای پیام/4085/پ

 

برچسب‌ها:

نظر شما