شناسهٔ خبر: 29918039 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کنفرانس پارلماني تهران؛ نمايش اراده مشترک در مبارزه با تروريسم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - کارشناس مسائل سياسي و بين‌الملل گفت، نشست اخير رئيسان مجالس کشورهاي ايران، ترکيه، پاکستان، افغانستان، چين و روسيه در تهران نشان‌دهنده اراده شش کشور براي مبارزه مشترک و هماهنگ با تروريسم است.
به گزارش پارس‌تودي؛ «عباس کاراآغاچلي» استاد دانشگاه گيرسون ترکيه در گفت وگو با راديو ترکي استانبولي برون‌مرزي صدا و سيما تاکيد کرد، ايران، ترکيه، پاکستان، افغانستان، چين و روسيه از قربانيان تروريسم هستند و نشست هشتم دسامبر رئيسان مجالس شش کشور در تهران فرصتي خوب براي به اشتراک گذاشتن تجربيات آنها در مبارزه با تروريسم فراهم آورد.
«کارا آغاچلي» افزود، در حاليکه قدرت‌هاي منطقه تصميم به نابودي تروريسم گرفته‌اند، برخي کشورهاي غربي با همکاري متحدان منطقه‌اي خود به دنبال ايجاد رعب و وحشت در منطقه با حمايت از گروه تروريستي داعش و فرقه ضاله وهابيت هستند.
استاد دانشگاه گيرسون ترکيه نشست شش جانبه تهران را بسيار حائز اهميت خواند و تصريح کرد، همکاري ايران، ترکيه، افغانستان، پاکستان، روسيه و چين در مبارزه با تروريسم مي‌تواند نقشي سازنده در حفظ امنيت منطقه و مقابله با زياده‌خواهي‌هاي حکومت‌هاي مستبد داشته باشد.
کارشناس ترک وجود منابع طبيعي سرشار به خصوص گاز و نفت را دليل ماجراجويي کشورهاي غربي در منطقه دانست و گفت، غربي‌ها در صدند براي دستيابي به اين منابع کشورها منطقه را تجزيه کنند.
کاراآغاچلي با اشاره به جنگ اقتصادي آمريکا ضد چين و روسيه افزود، در نشست شش جانبه تهران، بحث استفاده از پول ملي کشورها در مبادلات تجاري براي مقابله با تهاجمات اقتصادي آمريکا مطرح شد و ايران، روسيه، چين و ترکيه دراين زمينه بررسي‌هاي لازم را انجام دادند.
دومين کنفرانس مجالس ايران، پاکستان، ترکيه، چين، روسيه و افغانستان با موضوع «مقابله با تروريسم و تقويت ارتباطات درون منطقه‌اي» 17 آذر در هتل پارسيان آزادي تهران برگزار شد.
مقابله با تروريسم، تجارب گذشته، راهبردهاي کنوني و اتخاذ رويکرد جديد و موثر منطقه‌اي، گسترش ارتباطات و تقويت همکاري‌هاي بين منطقه‌اي، تحقق صلح و توسعه همه‌جانبه و پايدار در منطقه از موضوعات مهمي بود که در اين کنفرانس مورد بررسي قرار گرفت. 118/120
کليدواژه روسيه ترکيه افغانستان پاکستان چين

نظر شما