شناسهٔ خبر: 29916802 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چرا مخالفان اف‌ای‌تی‌اف هزینه تحمیل مشکلات اقتصادی بر مردم را نمی‌دهند؟

کاربران نظر دادند/ بی‌خبری دلواپسان از زندگی مردم تا کارشکنی در مسیر دولت

نظرخواهی خبرآنلاین درباره اینکه "مخالفان اف‌ای‌تی‌اف چرا هزینه تحمیل مشکلات اقتصادی بر مردم را نمی‌دهند؟" پاسخ‌های متنوع کاربران را در پی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته رئیس جمهور در جمع مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در واکنش به مخالفت ها با لوایح مرتبط با FATF گفت «آیا این گروه حاضرند تبعات نپیوستن ایران به FATF را بپذیرند؟»

وی با بیان اینکه یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود ادامه داد: مخالفان بیایند به مردم درباره هزینه‌های نپیوستن هم بگویید که اگر این کار را نکنیم مردم چقدر از جیب باید دهند؟

بعد از سخنان رئیس جمهور خبرآنلاین با طرح این سوال که چرا مخالفان این لوایح حاضر نیستند هزینه شعارهای خود را بپردازند؟ از مخاطبان خواست تا نظر خود را راجع به این سوال اعلام کنند.

مخالفان FATF چه گفتند؟

عده ای از کاربران در دفاع از مخالفان FATF  ، به نقد عملکرد دولت پرداختند و معتقد بودند پیوستن به FATF آسیب جدی برای کشور دارد. استدلال آنها این بود که نه تنها برجام نتیجه مطلوب نداشت و عایدی نصیب مردم نکرد بلکه بسیاری از مشکلات امروز جامعه به واسطه اجرای برجام است بنابراین نباید به چنین کنوانسیون های بین المللی پیوست.به عنوان مثال یکی از نظرات این بود که برجام پوچ بود و به اهدافش که نابودی جمهوری اسلامی ایران بود نرسید، پس اف ای تی اف هم شکست خواهد خورد.

همچنین برخی کاربران نوشتند که «هر وقت موافقان برجام هزینه های آن توافق را پرداخت کردند، مخالفان FATFهم هزینه مخالفت شان را می دهند».

طیف سوم مخالفان، FATF را معاهده ترکمانچای خواندند و تأکید کردند: چه دولت دست موافقان FATF باشد چه نباشد، دلواپسان با قدرت به راه خود ادامه می دهند.

اما نظر موافقان 

در مقابل دیدگاه های یادشده، موافقان FATF ، دلیل مخالفت های مخالفان بی خبری آنها از مشکلات اقتصادی مردم است.

این گروه معتقد بودند «دلواپسان تنها به شعار اکتفا کرده و بدون اینکه هیچ راهکار جایگزینی برای حل مشکل تحریم ها علیه ایران بدهند، فقط از سر شکم سیری مخالفت می کنند. حال آنکه دلواپسان اصلا به وضعیت سخت این روزهای زندگی مردم اهمیت نمی دهند چون رای مردم برای آنها ملاک نیست و اهمیت ندارد».

مخاطبان دیگری با اشاره به موافقت سعید جلیلی با لوایح چهارگانه در دولت احمدی نژاد گفته اند «دلواپسان با هر چه که باعث باز شدن گره از کار دولت  روحانی و زندگی ملت بشود مخالفند این در حالی است که اگر گزینه خودشان سر کار بود FATF آیه قرآن می شد».

از دیگر نظراتی که در قالب موافقت با FATF بیان شد اشاره به دستاورد برجام و خروج ایران از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بود. این طیف از کاربران اعتقاد داشتند چون برجام هزینه جنگ و آوارگی را از دوش ملت ایران برداشت، FATF  هم فشار هزینه ها را از زندگی مردم کم می کند.

عده ای نیز به حرف های ظریف اشاره کردند و حلقه نخست مخالفان FATF را عاملان پولشویی و کاسبان تحریم دانستند که اگر مقررات FATF در ایران به اجرا درآید نان آنها آجر می شود، بر همین اساس سرسختانه مخالف پیوستن به FATF هستند.

۲۱۴۲۱۹

نظر شما