شناسهٔ خبر: 29916363 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برگزیدگان رویداد «هکاتون»:

استارتاپ ها با داده های باز شهرداری رفاه می آفرینند

تهران- ایرنا- برگزیدگان چالش «هکاتون» اعتقاد دارند: اگر داده های باز نهادی مانند شهرداری در اختیار کسب و کارهای کوچک قرار بگیرد، تاثیر مثبت غیرقابل باوری روی زندگی شهروندان می گذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران 14 تا 16 آذر ماه میزبان «هکاتون» بود، یک رویداد استارتاپی چالش برانگیز در حوزه برنامه نویسی که برگزیده های آن امروز-سه شنبه- در پایان همایش بین المللی تهران هوشمند معرفی و تقدیر شدند.
به واقع، برای اولین بار در چالش هکاتون شرکت کنندگان توانستند با استفاده از دیتاهایی که شهرداری در اختیارشان قرار داد، برنامه های مختلف طراحی کنند.
تیم ها و مجموعه های مختلف مدتی قبل برای شرکت در این رویداد ثبت نام کرده بودند و برای اولین بار در ایران، API های یک نهاد مانند شهرداری در قالب دیتاهای مختلف به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار گرفت. تیم های شرکت کننده در قالب چالش هایی که برای آن ها تعریف شده بود، سیستم هایی را ارائه کردند که برای تسهیل زندگی شهری مناسب است.
جذابیت این چالش نوآوری به واسطه این بود که دیتاهای بسیار زیادی از سوی شهرداری تهران به صورت دسته بندی و فهرست بندی شده در اختیار مجموعه ای از نخبگان قرار گرفت تا بتوانند سرویس های خود را بر اساس آن بالا بیاورند.

**از سنت به مدرنیته
امروز در دومین روز از همایش تهران هوشمند در برج میلاد، برگزیدگان چالش هکاتون معرفی و از آن ها تقدیر شد.
سیدمجتبی میرمعینی 34ساله و سه نفر از همکارانش یعنی مجتبی بهمن زادگان جهرمی 31 ساله کارشناس ارشد هوش مصنوعی، علی باقریان 29 ساله مهندس کامپیوتر متخصص وبسایت و علیرضا عزیزی 23 ساله متخصص کامپیوتر که 'سامانه هوشمند نظارت تاکسیرانی' را آماده کردند، جزو افرادی هستند که توانسته اند نظر مساعد مربیان و کارشناسان هکاتون را جلب کنند. البته زمانی که از ایده شان صحبت می کنند، دلیل برگزیده شدن آنها بیش از پیش مشخص می شود.

**سامانه هوشمند نظارت تاکسیرانی
حتما دیده اید خطوط تاکسی یک مسئول خط دارند. این مسئول خط ها علاوه بر وظایف نظارتی که دارند، در برخی موارد ممکن است به شکل دستی و سنتی تعدادی تاکسی را از خط خودشان به خط همکاری که نیاز دارد بفرستند. سامانه ای که میرمعینی و دوستانش راه اندازی کرده اند، یک مدل پیشرفته از این کار است.
این کارشناس ارشد هوش مصنوعی در خصوص سامانه ای که بر اساس الگوریتم های هوش مصنوعی در چالش هکاتون طراحی کرده اند گفت: ما سه روز در محل برگزاری چالش مشغول فعالیت بودیم و به نوعی خودمان را برای رسیدن به نتیجه مطلوب قرنطینه کرده بودیم. طی این مدت من و دوستانم توانستیم سامانه هوشمند نظارت و مدیریت تاکسیرانی را طراحی کنیم. سامانه ای که مشخص می کند چه زمانی خطوط تاکسیرانی در وضعیت بحرانی و نیاز است تاکسی های دیگری که در خطوط خلوت تر هستند و مسافری هم ندارند، به خطی که برای حمل و نقل مسافران به کمک نیاز دارد، ملحق شوند.

**اعتمادسازی بین شهروندان
او در خصوص تاثیر این سامانه روی زندگی شهروندان گفت: فکر می کنم این کار باعث می شود رضایت شهروندان از حمل و نقل عمومی بیشتر شود و اگر این افراد بعد از مدتی به این نتیجه برسند که می توانند به این سامانه اعتماد کنند، قطعا شاهد تردد خودروهای تک سرنشین نخواهیم بود و به این واسطه از ترافیک و در نتیجه آلودگی هوا نیز کاسته می شود.
میرمعینی در خصوص این که آیا می توان از مزایای این سامانه در حوزه اتوبوسرانی نیز استفاده کرد، گفت: این سامانه قابل تعمیم به تمام اتوبوس های خطی و بی آری تی است. حتی تاکسی هایی که ایستگاه های ثابت دارند می توانند از خدمات این سامانه استفاده کنند. ما یک قابلیت دیگر نیز پیش بینی کرده ایم. این که هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این سامانه و اپلیکیشن بتواند مسافر را راهنمایی کند که اگر اتوبوس شلوغ است به نزدیک ترین خط تاکسی برود یا برعکس. دیتاهایی که از سوی شهرداری در اختیار ما گذاشته شده، این مهم را فراهم کرده است.

**ایده ای که پخته شد
این فعال آی تی در خصوص این که ایده کار چطور به ذهن تیم رسید گفت: ما این ایده را در سر داشتیم اما پروراندن آن نیاز به دیتاهای خوب و مفید داشت. زمانی که شهرداری تصمیم به برگزاری این چالش گرفت و دیتاها را به رایگان در اختیار ما قرار داد، توانستیم طی سه روز ایده ای را که داشتیم ، بپرورانیم. در چالش هکاتون که طی سه روز انجام شد، توانستیم الگوریتم سامانه را بنویسیم، یک وبسایت مدیریتی طراحی کنیم، پنل های مدیریتی نموداری و آماری را به طرح اضافه کنیم و در نهایت دو اپلیکیشین بسازیم. یکی برای راننده و یکی برای شهروند.
میرمعینی در خصوص این که اجرایی شدن این سامانه در شهر و استفاده از آن در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: طی چند روز گذشته توانسته ایم با تاکسیرانی مذاکره کنیم. آن ها استقبال خوبی از این کار کردند و قرار است این سامانه با حمایت آنها اجرایی شود.
وی در پایان گفت: خیلی وقت ها ایده ای به ذهن می رسد که می توان به بهترین شکل از آن بهره برداری کرد، اما به دلیل این که دیتای مناسبی وجود ندارد، ابتر می ماند و هیچگاه به نتیجه نمی رسد. اما زمانی که شهرداری تصمیم گرفت این اطلاعات را در اختیار ما بگذارد، شاهد بودیم که ایده های بسیار خوبی به مرحله اجرا در آمد. امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد.

**کمک به حوزه مسکن
رضا رستمی نیکو و دو نفر از دوستانش فرشاد شریعت پور و محمدمهدی جعفری مقدم از دیگر برگزیدگان چالش هکاتون هستند. آن ها یک نقشه سه بعدی تحت وب از تهران را ارائه دادند که به API هایی که شهرداری در اختیارشان قرار داده بود، متصل می شد.
رستمی نیکو درباره ایده ای که در چالش هکاتون به مرحله اجرا در آوردند گفت: ما برای اولین بار نقشه سه بعدی تحت وب را با جزئیات بسیار بالا طراحی کردیم. در آینده بسیار نزدیک، اپلیکیشن این نقشه را هم طراحی و به بازار عرضه خواهیم کرد
او در خصوص این که کاربران چطور می توانند از این امکان طراحی شده استفاده کنند، گفت: «کاربرد این نقشه در حوزه مسکن خیلی مشهود است و به چشم می آید. در اپلیکیشن هایی که تا قبل از این وجود داشتند اطلاعاتی درباره خود ملک مانند متراژ، پارکینگ و... به کاربر ارائه می شد. اما کاری که سامانه ما قرار است انجام دهد، این است که به مشتری خانه دید وسیعی بدهد. هم از اطراف خانه هم از دسترسی هایی که به آن وجود دارد. با این سامانه می توان تمام مناظر و دسترسی های شهر را دید و از نزدیکی خدمات شهری به ملک اطمینان حاصل کرد.
رستمی نیکو در این خصوص یک مثال می زند: مثلا اگر فردی بیمار باشد و بخواهد خانه ای نزدیکی بیمارستان برای خودش تهیه کند، می تواند روی نقشه بهترین خانه نزدیک به بیمارستان را شناسایی کند. در حالت عادی می توان در مجاورت یک بیمارستان خانه ای را تهیه کرد اما آن خانه الزاما بهترین نیست. ولی سامانه امکان بهترین انتخاب را به شما می دهد.
وی افزود: علاوه بر این ما بستری را فراهم کردیم که تعاملات اجتماعی شکل بگیرد. کاربرها می توانند نظرات خودشان را در خصوص دسترسی به اینترنت، وضعیت اجتماعی محله، تصادفات محله، تخلفات محله و مسائلی که برای هر فرد مهم است، بیان کنند.
به گفته رستمی نیکو، شهرداری به عنوان سازمانی که دهها سال است دیتاهای مختلف جمع آوری کرده، می تواند از استارت آپ ها حمایت اطلاعاتی کند. هر چند این که چه نوع اطلاعاتی دارد را کسی نمی داند. زمانی که ما برای اولین مرتبه وارد این چالش شدیم متوجه شدیم داده های شهرداری به چه شکلی ذخیره سازی می شود. فکر می کنم بهتر است به سمت استفاده هر چه بیشتر از داده باز برویم.
علمی*م.ش*2017

نظر شما