شناسهٔ خبر: 29913326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مجیدی:

موج ضدآمریکایی و ضداستعماری در اروپا آغاز شده است

نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد گفت: موج ضدآمریکایی و ضدسرمایه‌داری گسترش یافته و به‌زودی پدیده‌های عظیم‌تری ایجاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدرضا مجیدی بعد از ظهر امروز در نشستی با عنوان «قیام علیه سرمایه‌داری؛ بررسی تحولات و اعتراضات مردم فرانسه علیه نظام سرمایه‌داری» که به همت بسیج اساتید در دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان کرد: امانوئل مکرون با شعار ضدحزبی «نه به چپ و راست» در انتخابات فرانسه پیروز شد؛ اما رویکردش متفاوت با این شعار بود و امروز دولت ماکرون زمینه‌ساز این اتفاقات است.

وی ادامه داد: همانطور که جنبش ۱۹۶۸ دانشجویی فرانسه در مرزهای این کشور باقی نماند و گسترش یافت، باید منتظر گسترش این حرکت جلیقه‌زردها در جهان باشیم که البته ظهور جلیقه‌قرمزها در تونس و بروکسل هم مهر تأییدی بر این موضوع است.

نماینده اسبق ایران در سازمان ملل تصریح کرد: یکی از کاتالیزورهایی که به این شورش دامن زد، افزایش مالیات‌ها بود و همین جریان هدایت‌کننده جلیقه‌زردها نیز مخالفت با پرداخت هزینه‌های زیست‌محیطی از جیب مردم بودند.

مجیدی فرانسه را مهد انقلاب در جهان دانست و تأکید کرد: امروز موجی که شکل گرفته ضدآمریکایی، ضدسرمایه‌داری و ضد شرکت‌های خاص است و این موج گسترش یافته و پدیده‌های عظیم‌تری ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: 85 هزار نیروی پلیس در شانزه‌لیزه و خیابان‌های اطراف جوّ شدید امنیتی ایجاد می‌کنند که وحشتناک است و اصلاً با برخوردهایی که غالباً در کشورهای دیگر رخ می‌دهد، قابل مقایسه نیست اما برخی نمی‌خواهند  این موضوع را بپذیرند.

نماینده سابق ایران در یونسکو مواجهه مکرون با مردم را دارای سابقه دانست و تصریح کرد: از ابتدای حضور مکرون در قدرت، این موضوعات وجود داشت؛ اما مذاکرات نمایندگان جلیقه‌زردها با نخست‌وزیر نیز هیچ‌جای خوش‌بینی برای پایان یافتن این حرکت باقی نگذاشته است. به‌همین دلیل شرایط و قراین حاکی از آن است که وضعیت فرانسه اگر کنترل نشود ابتدا به سراسر اروپا و بعد به دیگر نقاط جهان منتقل می‌شود.

مجیدی در پایان گفت: کشیده‌شدن وضعیت فعلی فرانسه به جهان، در تقابل‌هایی که امروز در حوزه تجارت مشاهده می‌کنیم به‌وجود آوردن یک جنگ جهانی است. به‌طوری‌که هم‌اکنون حرکت‌های مشابه جلیقه‌زردها را در تونس توسط جلیقه‌قرمزها و حتی عراق مشاهده می‌کنیم.

انتهای پیام/4007/پ

نظر شما