شناسهٔ خبر: 29911129 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل:

دانشگاه آزاد اسلامی باکیفیت‌ترین دانشگاه خصوصی کشور است

دکتر سالار آملی، دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگ‌ترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه خصوصی کشور برشمرد و گفت: در تعامل با دانشگاه های خصوصی باید به بین المللی سازی توجه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری در امور بین الملل در نشست سالانه کنفرانس اتحادیه بین‌المللی مؤسسات آموزش عالی جنوب‌ شرق آسیا 2018 (آسایهل)، گفت: در حدود 30 تا 30 سال پیش در بحث توسعه پایدار، اولین موضوع موردنظر علم و فناوری بود. در آن مقطع شاید به نظر می رسید توسعه علم و فناوری، موضوعی بی اهمیت است، اما بعد از 35 سال اهمیت آن آشکار شده و می دانیم که مسیر مستقیم و درستی را انتخاب کرده ایم.

وی ادامه داد: ایران 82 میلیون نفر جمعیت دارد و نرخ رشد جمعیت 1.32 درصد است. وزارت علوم درخصوص منابع انسانی و جایگاه دانشگاه، تلاش ویژه و موفقی داشته، به طوری که در حال حاضر حدود چهار میلیون و 220 هزار دانشجو در دو بخش دانشگاه های دولتی و خصوصی مشغول تحصیل هستند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تصریح کرد: در خصوص تحصیلات تکمیلی، سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری (به عنوان بزرگترین وزارتخانه)، آموزش و پرورش (که تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را تحت پوشش دارد) و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (که مطالعات پزشکی را پوشش می دهد) با یکدیگر همکاری دارند.

دکتر سالار آملی خاطرنشان کرد: سیاست عمده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، چهار حوزه را پوشش می دهد. اول اینکه علم و فناوری را به متن جامعه بیاوریم تا بتواند حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی را پوشش دهد. دوم آنکه ارتقا و توسعه دوره های علمی، فنی و آموزشی را مد نظر قرار دهیم، سوم بین المللی سازی تحصیلات عالیه و چهارم ارتقای نقش دانشگاه های خصوصی است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در ادامه تأکید کرد: دانشگاه های خصوصی مختلفی در سراسر کشور وجود دارند ولی باید اذعان کرد یکی از برترین و باکیفیت‌ترین دانشگاه ها، دانشگاه آزاد اسلامی است.

دکتر سالار آملی با بیان اینکه دانشگاه ها، کمک شایانی به توسعه تحصیلات عالیه در کشور می کنند، گفت: دانشگاه های خصوصی مطابق مقررات و مصوبات مجلس و بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عمل می کنند.

رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی خاطرنشان کرد: درخصوص کیفیت دانشگاه ها باید اعلام کنم که ایران در منطقه، جایگاه اول را دارد. در بخش نشر و انتشار آثار علمی نیز در میان کشورهای اسلامی، رتبه نخست را دارا هستیم. درباره نرخ رشد هم در سطح جهانی نیز از جایگاه خیلی خوبی برخوردار هستیم.

دکتر سالار آملی در پایان گفت: اگر وزارت علوم بخواهد در تعامل با دانشگاه های خصوصی عمل کند، حتماً باید به پدیده بین المللی سازی توجه شود. از طریق بین المللی سازی است که بخش خصوصی قابلیت ارتقای تحصیلات عالیه را دارد، چرا که آنها قابلیت انعطاف دارند و شاید محدود به مقررات دست و پاگیر نباشند و می توانند توسعه دهنده باشند. مبادله دانش و تجربه، در توسعه و ارتقای کیفیت اهمیت دارد.

نظر شما