شناسهٔ خبر: 29910354 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احیای آثار باستانی موزه ملی برزیل از زیر آوار آتش

تهران- ایرنا- محققان موزه ملی برزیل اعلام کردند که بیش از یکهزار و 500 قطعه از آثار باستانی این کشور را از میان ویرانه‌های به جا مانده از آتش سوزی گسترده اخیر احیا کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آتش سوزی یازدهم شهریور ماه در یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های جهان در برزیل، بخش عظیمی از این کلکسیون 20 میلیون قطعه ای را از بین برد و پیدا کردن این آثار از میان خاکستر با کندی همراه بوده است.
به گفته «الکساندر کلنر» مدیر این موزه، عملیات احیای آثار باید با دقت بسیار زیاد و صبر فراوان انجام شود.
اقلامی که تاکنون از میان خاکستر پیدا شده، قطعاتی چون پیکان‌های بومیان برزیلی و گلدانی از پرو را شامل است.
محققان چندی پیش به قطعات جمجمه و بخشی از استخوان ران «لوزیا» دست یافتند. لوزیا، نامی است که دانشمندان به زنی که 11 هزار و 500 سال پیش می زیسته است، داده‌اند.
این فسیل‌ها جزو قدیمی‌ترین فسیل‌هایی است که تا این زمان در قاره آمریکا پیدا شده است.
عملیات احیای موزه ملی برزیل با کمک مالی دولت آلمان به این کشور به ارزش 205 هزار و 385 دلار توام بوده است.
«کلاوس زیلیکنز» سرکنسول آلمان در ریودوژانیرو با اعلام اینکه برلین به احیای این موزه متعهد است، گفت: کمک نقدی اهدا شده، بخشی از کمک یک میلیون و 300 هزار دلاری است که در صورت نیاز برای احیای این موزه اختصاص می یابد.
مقام‌های برزیل هنوز در مورد علت آتش سوزی اظهارنظری نکرده اند، اما زبانه‌های آتش برای بسیاری از مردم این کشور به نمادی از اهمال و سهل انگاری تبدیل شده است.
مقام‌های موزه گفته اند که این مکان فاقد تجهیزات امنیتی لازم همچون سیستم آب پاش است.
از زمان وقوع آتش سوزی، حمایت‌های بین المللی از پژوهشگران این موزه به عمل آمده است، به طوری که گروهی از متخصصان یونسکو برای مشارکت در عملیات احیا و بازسازی موزه، از این مکان دیدن کرده اند.
فراهنگ**9109** 9053

نظر شما