شناسهٔ خبر: 29909220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هند به رکورد جهانی تولید بی وقفه انرژی هسته ای دست یافت

دهلی نو -ایرنا - نیروگاه هسته ای 'کایگا' هند با 941 روز فعالیت بدون توقف توانست به یک رکورد جهانی در تولید بی وقفه انرژی هسته ای دست یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به نقل از نشریه ' نیو ایندین اکسپرس'، این یک رکورد برای انواع واحدهای تولید انرژی هسته ای در جهان، از جمله راکتورهای بر پایه گاز محسوب می شود.
پیش از این نیروگاه هسته ای 'هیشام' واقع در کشور انگلیس با 941 روز فعالیت بدون توقف رکورد جهانی را در این زمینه در اختیار داشت.
سازمان انرژی هسته ای هند در بیانیه ای گفت: واحد یک نیروگاه هسته ای 'کایگا' در ساعت 9:20 دقیقه (به وقت محلی) صبح روز دوشنبه توانست به رکورد جهانی 941 روز فعالیت بدون توقف دست یابد. این واحد در طول این دوره با 99.4 درصد از ظرفیت خود به تولید انرژی ادامه داد.
نیروگاه اتمی کایگا در ایالت کارناتاکا واقع در جنوب هند قرار دارد و دارای چهار راکتور آب سنگین فشرده است که به صورت داخلی در هند ساخته شده اند. این راکتور ها هر کدام قادر به تولید 220 مگاوات برق می باشند.
با توجه به داده های آژانس بین المللی انرژی هسته ای، هند دارای 22 راکتور هسته ای است و هفتمین کشور در جهان از نظر تولید انرژی هسته ای می باشد.
ظرفیت کلی برق اتمی هند هم اکنون 6 هزار و 780 مگاوات است.
این کشور هم اکنون در حال ساخت 21 راکتور دیگر از جمله 4 راکتور در نیروگاه کودانکولام با همکاری روسیه می باشد.
رشد سریع توانایی های هسته ای هند پس از سالها محرومیت از تجارت مواد و فناوری هسته ای به دلیل عدم امضا معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای حاصل می شود. قانون مسئولیت مدنی هند که اجازه می دهد در صورت وقوع یک حادثه هسته ای اوپراتور های خارجی تا 80 سال تحت پیگرد قانونی قرار گیرند نیز یکی دیگر از موانع رشد سرمایه گذاری و همکاری بین المللی در بخش هسته ای هند بوده است.
تنها پس از توافق سال 2005 میان آمریکا و هند در مورد همکاری های انرژی هسته ای بود که فرانسه، کانادا و انگلیس رویکردی مشابه در مقابل هند اتخاذ کردند.
هند در برنامه خود در راستای کاهش آلاینده های کربنی، استفاده کمتر از سوخت های فسیلی و تأمین انرژی مورد نیاز این کشور، قصد افزایش ظرفیت هسته ای خود دارد.
هند در نظر دارد تا سال 2023 حدود 63 هزار مگاوات برق اتمی تولید کند.
آساق**267**1663**

نظر شما