شناسهٔ خبر: 29909008 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

برومند خبر داد

اختصاص ۱۴ هزار میلیارد تومان به بودجه پژوهشی امسال/ برنامه‌های ملی هفته پژوهش و فناوری اعلام شد

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: امسال بودجه پژوهشی ۱۴ هزار میلیارد تومان است؛ هرچند که انتظار ما اختصاص بودجه بیشتری است؛ اما تخصیص کامل آن می‌تواند در پیشبرد اهداف ما موثر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ظهر امروز نشست خبری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری به مناسبت نوزدهمین هفته ملی پژوهش و فناوری در محل این وزارت برگزار شد.

مسعود برومند با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش سال ۹۷ بیان کرد: این هفته ملی هر ساله در جهت بزرگداشت فرهنگ پژوهش و توسعه فناوری در کشور برگزار می‌شود و موضوعات اجرایی در این هفته برای اطلاع رسانی هر چه بیشتر به خانواده‌ها است که بدانند فرزندانشان در این حوزه چه دستاورد‌هایی را به ثمر رسانده اند.

وی با بیان اینکه ۲۴ تا ۲۸ آذر ماه امسال هفته پژوهش با شعار پژوهش هدفمند فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی برگزار خواهد شد، ادامه داد: اجرای هفته ملی پژوهش و فناوری به طور همزمان در سراسر کشور و توجه ویژه به پژوهش‌های کاربردی و تولیدات ساخت داخل ضمن برگزاری نمایشگاه تقاضای فناوری به همراه عرضه فناوری مهمترین ویژگی‌های هفته پژوهش و فناوری امسال هستند.

برومند تاکید کرد: نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری و فن بازار همزمان با نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل سوم دی یک هفته بعد از هفته پژوهش برپا می‌شود.

وی درباره نامگذاری روز‌های هفته ملی پژوهش عنوان کرد: شنبه ۲۴ آذرماه پژوهش فناوری مدرسه و دانشگاه، یکشنبه ۲۵ آذر (روز پژوهش نامگذاری شده) تجلیل از پژوهشگران و فناوران پژوهش فناوری و رسانه، دوشنبه ۲۶ آذر ماه پژوهش فناوری و چالش‌های ملی، سه شنبه ۲۷ آذر ما (به نام روز وحدت روز حوزه و دانشگاه) پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر و چهارشنبه ۲۸ آذر ماه پژوهش فناوری مسئولیت‌های اجتماعی و تعاملات بین المللی نامگذار شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در توضیح بیشتر برنامه‌های هفته پژوهش گفت: شنبه ۲۴ آذرماه از ۲۱ دانش آموز یا گروه دانش آموزی برگزیده تقدیر می‌شود. زنگ پژوهش با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش نواخته خواهد شد. همچنین طی هماهنگی ۲۰۰ دانشگاه، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری با مدارس قرار است که مراسم در‌های باز برای بازدید دانش آموزان از بخش‌های مختلف دانشگاهی در جهت ایجاد فضای انگیزه بخشی برای آن‌ها برگزار شود.

وی با اشاره به برنامه‌های روز یکشنبه ۲۵ آذر ماه ادامه داد: تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور و به طور خاص ۱۸ پژوهشگر منتخب ۶ فناور منتخب و چند استاندار که بیشترین حمایت را از طرح‌های پژوهشی داشتند برگزار می‌شود. در ضمن این برنامه نشست معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و روسای پارک علم و فناوری برپا شده و بعدازظهر روز یکشنبه نشستی با حضور اصحاب رسانه و میزگرد تخصصی در مورد نقش رسانه در پژوهش فناوری صورت می‌گیرد.

برومند ادامه داد: در روز دوشنبه ۲۶ آذر ماه در هر یک از دستگاه‌های اجرای نشستی با محوریت پژوهش و فناوری به منظور حل مشکلات موجود آن دستگاه برگزار می‌شود. همچنین دبیرخانه شورای عالی عتف اقدام به برگزاری جشنواره هنری هفته پژوهش در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی/ پژوهشگران کرده است که ۲۴۵۰ اثر در زمینه‌های مختلف دریافت شده و در دست داوری است.

به گفته وی همایش آسیب شناسی پژوهش در علوم انسانی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین نشستی با حضور معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنر کشور با محوریت کارکرد هنر در ارتقای سرمایه اجتماعی به میزبانی دانشگاه هنر اصفهان، سه شنبه ۲۷ آذر ماه برگزار خواهد شد.

برومند با اشاره به برنامه‌های روز آخر هفته ملی پژوهش عنوان کرد: نشستی با حضور مدیران روابط بین الملل دانشگاه‌ها و رایزنی‌های علمی سفارتخانه‌های خارجی در تهران به منظور بررسی روند اجرای طرح‌های مشترک در دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در عصر روز چهارشنبه ۲۸ آذر ماه دانشگاه تربیت مدرس همایشی با محوریت انجمن‌های علمی در زمینه ترویج علم، حضور بین المللی ظرفیت‌های و پتانسیل‌های این حوزه برگزار می‌شود. همچنین در ضمن این برنامه از انجمن‌های برتر تقدیر و تشکر خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری در طی برنامه‌هایی است که وزیر علوم در ابتدای حضورشان در وزارتخانه مطرح کردند و برای آن برنامه‌های خاصی را به مجلس ارایه کردند. همچنین مطابق آن برنامه‌های ماموریت‌های سازمانی را آماده نمودند از این رو قرارگرفتن در این هفته نتیجه تلاش یکساله و سیاست‌هایی است که وزارت علوم در دوره جدید پیگیری می‌کند.

وی ادامه خوشبختانه در تمامی حوزه‌هایی که از نظر مقام عالی وزارت علوم اهمیت ویژه‌ای دارند مانند پژوهش که توسعه علمی در دستور کار است یا توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و توجه به چالش‌های ملی و ... اتفاقات خوبی رقم خورده است.

معاون پژوش و فناوری وزارت علوم در مورد بودجه پژوهشی عنوان کرد: لایحه بودجه هنوز نهایی نشده و قرار است که مباحث مرتبط با آن طی هفته‌های آتی تکمیل شود. در یکسری از حوزه‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه هماهنگی‌های لازم را داشته ایم اتفاقات خوبی افتاده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بودجه پژوهشی در پارک‌های علم و فناوری ۷۳ درصد، بودجه پژوهشی در پژوهشگاه‌ها ۱۷ درصد و بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ها ۱۴ درصد، مجموعا رشد داشته است.

به گفته وی نسبت بودجه پژوهشی به بودجه کل کشور حدود ۷ دهم درصد است و امسال بودجه پژوهشی ۱۴ هزار میلیارد تومان است هرچند که انتظار ما اختصاص بودجه بیشتری است، اما تخصیص کامل آن می‌تواند در پیشبرد اهداف ما موثر باشد.

برومند با بیان اینکه حدود ۷۲ درصد بودجه پژوهشی امسال تخصیص داده شده است گفت: سازمان و برنامه و بودجه کشور کماکان اعتقاد دارد که کل بودجه حوزه پژوهش و فناوری کشور را اختصاص خواهند داد و در این رابطه به ما قول داده اند این در حالی است که سال گذشته علیرغم اختصاص دادن کامل بودجه پژوهشی دانشگاهها، اما بودجه پژوهشی پارک‌های علم و فناوری و پارک‌ها به طور کامل تخصیص پیدا نکرد.

وی بیان کرد: وقتی بودجه دانشگاه‌ها در زمان مقرر تخصیص داده نشود متاسفانه بودجه بخش پژوهش اولین بخشی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو برنامه ریزی‌های مناسبی را در وزارت علوم انجام دادیم و دو طرح را پیش می‌بریم تا سیستم‌های مالی در دانشگاه‌ها هزینه کرد‌های حوزه پژوهش خود را مشخص کنند. این مساله برای سال ۹۸ به جد پیگیری می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به رشد مقالات و نشریات کشور اظهار داشت: در این موضوع طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ رشد خوبی را شاهد بودیم. در حال حاضر بهادادن به کیفیت به مقالات بیش از کمیت اتفاق مهمی است که رخ داده است.

وی ادامه داد: برای اینکه مرجعیت علمی در کشور شکل بگیرد نشریات داخلی ما می‌توانند نمایه شوند و به سطح بالایی از اعتبار علمی برسند تا نشریات و مقالات ایرانی را چاپ کنند.

برومند از تغییرات آیین نامه نشریات در دانشگاه خبر داد و عنوان کرد: ارزیابی و رتبه بندی نشریات در حال تغییر است و اگر طبق برنامه جلو رویم طی یک ماه آینده آیین نامه جدید نشریات را به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهیم کرد.

برومند ادامه داد: در سال ۹۶ حجم قرارداد‌هایی که بین دانشگاه‌ها و بخش صنعتی دولتی و غیردولتی منعقد شده است افزون بر ۹۵۱ میلیارد تومان بوده است؛ که این ارقام در حال رشد است.

وی همچنین در پایان صحبت‌های خود به میزان حمایت مالی از واحد‌های فناور و رشد کمی آن‌ها طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۵ صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان ۲۳۰ میلیون دلار بوده که در سال ۹۶ به ۲۶۰ میلیون دلار رسیده است.

نظر شما