شناسهٔ خبر: 29906950 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

فن‌بازارها در راه هستند

چه خبر از واحدهای دانشگاه آزاد؟

رونمایی از طرح‌های فناورانه در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی از پرتکرارترین خبرهای واحدها بوده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، با اینکه اخیرا برنامه‌های دانشگاه‌ها حول روز دانشجو بوده است، اما خبرهای دیگری نیز از دانشگاه‌ها به‌گوش می‌رسد، رونمایی از طرح‌های فناورانه در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی از پرتکرارترین خبرهای واحدها بوده است. در ادامه به مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طی هفته گذشته اشاره شده است.
 
ثبت واحد فناور در لیست شرکت‌های دانش‌بنیان

واحد اسلامشهر: واحد فناور «پویاگستر آسمان» تحت حمایت و راهنمایی معاونت پژوهش و فناوری واحد اسلامشهر از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان نوپا شد. معصومه سهرابی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر با اعلام این خبر، گفت: «با تلاش‌های مستمر و پیگیری‌های انجام‌شده توسط مرکز رشد واحدهای فناور سازمان مرکزی و رئیس اداره توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، یکی دیگر از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد این واحد دانشگاهی، از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان شده و در فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا قرار گرفت.» او افزود: «تاکنون از بین سه هسته و چهار واحد فناور مستقر در مرکز رشد واحد اسلامشهر، واحدهای فناور «نوآوران برق و الکترونیک مهر قائم» و «مهندسی پویاگستر آسمان» با اخذ گواهی در فهرست شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و از تسهیلات و مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شده‌اند. این واحد در شهرستان اسلامشهر واقع در جنوب‌غربی تهران با 12 کیلومتر فاصله از تهران قرار دارد و در خرداد 1376 به‌صورت شعبه‌ای از واحد تهران‌جنوب تاسیس شد.»

 
بهره‌برداری از چاپگر سه‌بعدی ساخت دانشجویان

واحد لاهیجان: چاپگر سه‌بعدی ساخت متخصصان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به بهره‌برداری رسید. سیروس بیدریغ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و سیاهکل در مراسم آزمایش اولیه چاپگر سه‌بعدی گفت: «چاپگرهای سه‌بعدی موجود در بازار دارای تکنولوژی‌های مختلفی هستند و چاپگر ساخته‌شده توسط واحد لاهیجان از تکنولوژیFDM  یا لایه‌گذاری استفاده می‌کند و با توجه به نوع قالب و سیستم‌های به‌کار گرفته‌شده در آن از دقت مطلوبی جهت ساخت نمونه‌های اولیه برخوردار است.» بیدریغ، هزینه‌های ساخت در مقایسه با دستگاه‌های خارجی و وارداتی را مناسب دانست و افزود: «این دستگاه با هزینه‌ای کمتر از پنج میلیون تومان ساخته شده و هدف از ساخت آن، آشنایی کلی تیم با نحوه عملکرد چاپگر و در آخر تغییر سیستم به شکل و طرح خاص است.» وی با اشاره به رویکرد مساله‌محوری در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «یکی از جدیدترین دستاوردها در حوزه چاپ سه‌بعدی، استفاده از قطعات بیولوژیکی و سرامیکی است که در قالب چاپگرهای خاص قرار می‌گیرد و به دنبال آن هستیم که نیازمندی‌های مختلف و متفاوت رشته‌های خاص از قبیل پزشکی، مکانیک، عمران و سایر رشته‌ها را با آن برطرف سازیم.»

 
آغاز به‌ کار مرکز تحقیقات انرژی

واحد اردبیل: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل از آغاز به‌کار مرکز تحقیقات انرژی در این دانشگاه خبر داد. اسحاق رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در مراسم آغاز به‌کار مرکز تحقیقات انرژی این واحد دانشگاهی گفت: «با توجه به گنجینه عظیم علمی که در استان وجود دارد، این مرکز کانونی خواهد بود برای تمام متخصصان استان و کشور که در جهت توسعه راهبردی مسائل جامعه از آن استفاده کنند.» وی افزود: «توسعه پایدار با انرژی پیوند خورده و اگر امروز تحت فشار قدرت‌های جهانی هستیم، به دلایل وجود انرژی‌های سنتی و نو نظیر انرژی هسته‌ای است.» رسولی اظهار داشت: «عدم مدیریت یکپارچه انرژی از معضلات اساسی کشور است و ورود به فعالیت درخصوص انرژی، به احساس مسئولیت بیشتر نیروهای علمی و اجرایی نیازمند است.» همچنین در این مراسم علی راهنمایی به‌عنوان رئیس مرکز تحقیقات انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل معرفی شد. واحد اردبیل یکی از قدیمی‌ترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است که با قدمتی بیش از ۲۰ سال و بیش از ۱۸ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکتری به حیات خود ادامه می‌دهد و قوی‌ترین رشته‌های آن در سطح کشور، مهندسی برق قدرت و پزشکی است.

 
رونمایی از طرح فناورانه در نمایشگاه پژوهش و فناوری

واحد مشهد: طرح «ایستگاه و دستگاه اکسیژن‌رسان هوشمند» دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نمایشگاه پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی رونمایی شد. طرح فناورانه «ایستگاه و دستگاه اکسیژن‌رسان هوشمند» با ایده دکتر مهدی ملک‌نژاد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد به‌عنوان یکی از هشت محصول و طرح فناورانه برتر استان خراسان رضوی در نمایشگاه پژوهش و فناوری این استان رونمایی شد. ملک‌نژاد درخصوص عملکرد و ویژگی‌های این دستگاه گفت: «این سیستم دارای یک مد تنفسی کاملا هوشمند است که براساس سنجش میزان saturation o2 مقدار اکسیژن خالص با حجم معین را به ریه‌های بیمار منتقل می‌کند.» او ادامه داد: «در این مد تنفسی درصورتی‌که بیمار دارای کمبود اکسیژن باشد، پیش‌تنفسی به‌طور هوشمند مقدار مشخص اکسیژن متناسب با نیاز فرد را وارد ریه او می‌کند. درحقیقت این مدل تنفسی به‌صورت هوشمند و براساس اطلاعات دریافتی از پالس اکسی‌متری، میزان اکسیژن را می‌سنجد و براساس آن مقدار اکسیژن را تنظیم می‌کند.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد تصریح کرد: «مد تنفسی هوشمند، برتر و بهتر از هر مد تنفسی دیگر است و فاقد هرگونه عارضه و خطری برای بیمار است. این سیستم علاوه‌بر دارابودن مکانیسم هوشمند ارائه ماسک در دسترس، دارای ارسال اطلاعات به‌صورت پورتال است.» ملک‌نژاد با بیان اینکه این سیستم در فرودگاه، راه‌آهن و... کاربرد دارد، افزود: «تمامی مراحل کار «ایستگاه و دستگاه اکسیژن‌رسان هوشمند» به‌صورت هوشمند و بدون نیاز به اپراتور صورت می‌پذیرد.»

 
ارائه 160 راهکار عملی برای احیای زاینده‌رود

واحد اصفهان: عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: «برای احیای زاینده‌رود 160 راهکار علمی و عملی را در قالب یک کتاب گردآوری و تالیف کرده‌ایم.» ناصر حاجیان، عضو هیات‌علمی گروه عمران آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) درخصوص مشکلات رودخانه زاینده‌رود و راهکارهای عملی احیای این آبراهه مرکزی ایران گفت: «برای احیای زاینده‌رود 160 راهکار علمی و عملی را در قالب یک کتاب، گردآوری و تالیف کرده‌ایم و در گروه تخصصی عمران آب واحد اصفهان برای حل این مشکل برنامه داریم و مسئولیت می‌پذیریم.» او افزود: «در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گروه عمران در بخش آب، مدتی است برنامه‌های تحقیقی و پژوهشی متمرکزی را روی موضوع زاینده‌رود و دیگر حوضه‌های آبریز کشور آغاز کرده‌ایم و اکنون برای حل مشکل آب کشور و به‌خصوص رودخانه‌های کارون و...  راهکار داریم و می‌توانیم مسئولیت بپذیریم و پاسخگو باشیم.» حاجیان ادامه داد: «تدوین پایگاه داده‌ای زاینده‌رود، اولین گام برای این منظور است. جهت حل هر مشکلی در کشور در رشته‌های مختلف از قبیل آب، صنعت، ذوب فلزات، تولید برق و...  در شروع کار نیاز به پایگاه داده‌ها مشتمل بر همه اطلاعات مورد نیاز از برداشت‌های قبلی داریم. بر همین اساس پایگاه داده‌های زاینده‌رود مشتمل بر اندازه‌گیری‌های مورد نیاز براساس استانداردها از سال 1320 تدوین و تحلیل شده است.»

 
قهرمانی تیم هندبال دانشجویان پسر

واحد یاسوج: تیم هندبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد قهرمان کشور شد. مسابقات کشوری هندبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی به‌میزبانی واحد شیراز برگزار شد. در این مسابقات دانشجویان استان کهگیلویه و بویراحمد با شکست حریفان به فینال مسابقات راه یافتند. فینال مسابقات بین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و نجف‌آباد برگزار شد و تیم کهگیلویه و بویراحمد توانست ۳۱ بر ۲۸ تیم نجف‌آباد را مغلوب خود کند و فاتح قهرمانی این دور از مسابقات، تیم هندبال دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی در کشور شود. این دانشگاه دارای 6 دانشکده، 30 رشته کارشناسی، 33 رشته و گرایش در دوره کارشناسی‌ارشد و 17 رشته در مقطع دکتری است.

 
رونمایی از ۵ محصول علمی

واحد علوم و تحقیقات: همزمان با برگزاری اولین فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت تجهیزات پزشکی، از پنج محصول واحد علوم و تحقیقات رونمایی می‌شود. دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم تک‌کاناله، گجت الکتروکاردیوگرافی تلفن همراه، دستگاه الکترومایوگرافی ۱۶ کاناله رومیزی، دستگاه ثبت بلندمدت الکتروانسفالوگرافی تک‌کاناله (سه الکترود) و دستگاه جیبی سنجش گاز الکل، محصولاتی هستند که از سوی واحد علوم و تحقیقات در اولین فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت تجهیزات پزشکی رونمایی خواهد شد. اولین فن‌بازار دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۷ لغایت ۱۹ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود. الکترومایوگرافی (EMG) تکنیکی برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی عضلات بدن در مواقع فعالیت و انقباضات ماهیچه‌ها بوده و به‌نوعی همان اصطلاح کلینیکی «نوار عضله» است. الکترومایوگرافی به دو روش غیرتهاجمی مانند نصب الکترود سطحی روی بدن یا روشی تهاجمی با واردکردن الکترود سوزنی به بافت موردنظر صورت می‌گیرد. از آنجایی که ثبت سیگنال EMG سطحی به‌صورت غیرتهاجمی ریسک کمتری برای فرد مورد آزمایش یا بیمار دارد، درنتیجه روش اندازه‌گیری نسبتا متداول‌تر است.

 
برگزاری استارتاپ دانشگاه‌های آزاد

واحد رشت: دومین جلسه هم‌اندیشی روسای باشگاه پژوهشگران جوان واحد‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سالن جلسات این واحد دانشگاهی برگزار شد. فاطمه کهنی، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در حاشیه برگزاری این جلسه در گفت‌وگو با روابط‌عمومی دانشگاه، گفت: «در راستای حمایت دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در تحقق ایده‌های نوین و بهبود فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان، رویداد استارتاپ دانشگاه‌های آزاد استان گیلان برگزار خواهد شد.» فاطمه شریعتی، مسئول هماهنگی باشگاه‌های استان گیلان در این جلسه با تشریح اهداف برگزاری استارتاپ و لزوم حمایت از رشد ایده‌های خلاق، افزود: «زمان برگزاری این رویداد، بهمن‌ سال جاری خواهد بود. در این جلسه تصمیم‌گیری نهایی درخصوص بررسی ایده‌های ثبت‌شده در سامانه استارتاپ دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان باحضور روسای باشگاه پژوهشگران جوان واحدهای دانشگاهی رشت، لاهیجان، انزلی، آستارا، فومن، رودبار، رودسر و لشت‌نشا به عمل آمد و سازوکار چگونگی برگزاری نخستین استارتاپ دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تعیین شد.»

 
برگزاری سالگرد شهدای گمنام

واحد اهواز: نهمین سالگرد شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و چهارمین یادواره شهدای مدافع حرم خوزستان با حضور دانشجویان این دانشگاه برگزار شد. بسیج دانشجویی واحد اهواز در این راستا شعار یادواره امسال را  «التضامن یدور حول الشهدا» قرار داد و از معاون فرهنگی حشدالشعبی عراق سیدهاشم الحیدری دعوت به عمل آورد تا در این مراسم علاوه‌بر نشان‌دادن اتحاد و وحدت بین دو کشور، دستاوردهای بین‌المللی انقلاب اسلامی را نیز برای دانشجویان تبیین کند. گفتنی است در فضاسازی صورت‌گرفته، عکس شهدای مدافع حرم عراقی در دانشگاه به نمایش گذاشته و کلیپی کوتاه از پشت صحنه تلاش‌های دانشجویان بسیجی برای برگزاری این یادواره با زیرنویس عربی ساخته شد تا جوانان عراقی با مفهوم «کار برای شهدا» بیشتر آشنا شوند. مراسم نهمین سالگرد تدفین شهدای‌گمنام دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، در سالن تربیت‌بدنی دانشگاه با اجرای سیدجواد ‌هاشمی و سخنرانی سیدهاشم الحیدری، معاون فرهنگی حشدالشعبی عراق برگزار شد. معاون فرهنگی بسیج مردمی عراق در این مراسم با اشاره به 40‌سالگی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: «40سال پیش، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل پیروز شد؛ امام راحل در 15 خرداد وقتی خواستند انقلاب را شروع کنند، تک و تنها بودند و با وجود خواص اهل حق و آیت‌الله خامنه‌ای، مردم اندک‌اندک به این جمع پیوستند و مطهری‌ها و بهشتی‌ها جلو آمدند تا اینکه پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد.»

 
یاد و خاطره و عطر حضور شهدا در دانشگاه

واحد تهران‌شمال: در مراسمی که با نام عرشیان الهی و در نکوداشت شهدا، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال برگزار شد، از تعدادی از خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی، شهدای هسته‌ای، شهدای مدافع حرم، شهدای عملیات تروریستی مجلس شورای اسلامی، شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو و شهدای موشکی کشور تجلیل شد. در این مراسم که به‌همت دانشجویان و با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی این واحد دانشگاهی و با حضور گسترده دانشجویان، استادان و کارکنان برگزار شد، حمیدرضا خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال، ضمن خیرمقدم به حضار با بیان اینکه امروز به حرمت خون شهدا و به حرمت استقامت و صبر و شکیبایی خانواده‌های محترم شهدا، تکلیف من و امثال من و شما جوانان بسیار سنگین است، گفت: «همه ما معتقدیم این امنیت و اقتداری که امروز در کشور وجود دارد، به برکت ایثار و ازخودگذشتگی این عزیزان است.» وی گفت: «با توجه به اینکه میان این شهدایی که امروز از آنها تجلیل می‌کنیم، سردار دفاع مقدس، دانشمند هسته‌ای، دانشمند صنایع موشکی، اسوه کار و خدمت، مدافع حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت وجود دارند، این جلسه نباید صرفا یک جلسه برای تقدیر و تشکر از خانواده‌های معظم این شهدای عزیز باشد بلکه شایسته است که باعث واردآمدن تلنگری بر روح و روان ما شود تا با خود خلوت کنیم که در کجا قرار گرفته‌ایم و چه باید بکنیم تا ادامه‌دهنده راه این عزیزان خداجو، آرمانخواه و حق‌طلب باشیم؟»

نظر شما