شناسهٔ خبر: 29906516 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کانال هاي مالي ايران با چند کشور فعال و دلار از مبادلات حذف شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس کل بانک مرکزي از آغاز به کار کانال‌هاي مالي ايران با چند کشور و حذف دلار از تبادلات تجاري ايران با آن کشورها خبر داد و گفت: بين ايران و برخي از کشورها پيمان پولي دو جانبه ايجاد شده است و در آينده اين موضوع تقويت مي‌شود.

بنا بر اعلام روز سه شنبه بانک مرکزي، عبدالناصر همتي که عصر ديروز(دوشنبه) در چهارمين جلسه همفکري با اقتصاددانان سخن مي گفت، با يادآوري مشکلات و موانع پيش روي اقتصاد کشور، اقدام‌هاي انجام شده توسط بانک مرکزي در چهار ماهه گذشته را تشريح کرد.
وي به برگشت تدريجي ارز ناشي از صادرات به چرخه اقتصادي کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به روند کاهشي قيمت ارز اميدوارم با ارائه ارزهاي بيشتر در چرخه اقتصاد، واردات مورد نياز توليد کشور با نرخ هاي پايين تر ارز تأمين شود.
رئيس کل بانک مرکزي با يادآوري تعيين سقف براي تراکنش‌هاي کارت‌هاي بانکي گفت: در هيچ جاي دنيا با استفاده از کارت هاي بدهي (دبيت) و دستگاه کارتخوان، نمي‌توان مبالغ کلان جابه‌جا کرد.
وي در ادامه افزود: پشت نويسي (ظهر نويسي) چک‌هاي تضمين شده و در وجه حامل بودن آنها باعث ايجاد فضاي غيرشفاف در معاملات بود و نظارت بانک مرکزي و سازمان مالياتي بر تبادلات تجاري را منتفي مي‌کرد که اين مشکلات با توجه به مصوبه شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا، توسط بانک مرکزي برطرف شد.
رئيس کل بانک مرکزي در ادامه به موضوع مداخله هدفمند و هوشمندانه در بازار ارز و همچنين تامين نيازهاي ارزي توليدکنندگان و تامين کامل نياز کالاهاي اساسي و دارو اشاره کرد.
در ادامه اين نشست، اقتصاددانان با کارآمد خواندن اقدام هاي اخير بانک مرکزي در حوزه سياست‌هاي پولي و بانکي که به ايجاد شفافيت و کاهش قيمت ارز منجر شده است، بر ادامه و توسعه اين سياست‌ها و اقدامات تکميلي ديگر تاکيد کردند.
ضرورت اصلاح نظام پولي و بانکي کشور و افزايش استقلال بانک مرکزي، لزوم برنامه ريزي براي کنترل نقدينگي و تعديل تدريجي نرخ سپرده‌هاي بانکي، جلوگيري از رکود، اهميت برآورد درست درآمد ناشي از صادرات نفت در لايحه بودجه کل کشور و حرکت به سمت تک نرخي شدن ارز، واگذاري بنگاه‌هاي اقتصادي بانک‌ها، ضرورت هدف گذاري نرخ ارز، تعامل بيشتر با صادرکنندگان براي آوردن ارز آنها به چرخه اقتصاد، جلوگيري از ايجاد کسري بودجه در سال آينده و بازسازي چهره بانک‌ها در بين مردم و مسئولان از موضوع هاي مطرح شده در اين نشست بود.
طهماسب مظاهري، احمد توکلي، حسين عبده تبريزي، سيداحمدرضا جلالي نائيني، منصور خليلي عراقي، تيمور رحماني، حميد ديهيم، احمد مجتهد، حسين توکليان، محمدهادي زاهدي، مرتضي عزتي، محمدرضا يوسفي، علي ديني، اصغر ابوالحسني هستياني، سيد علي مدني زاده، وحيد شقاقي و ابراهيم شميلي از جمله اقتصادداناني بودند که در اين نشست حضور داشتند.
اقتصام*2025 ** 2023
انتهاي پيام /*

نظر شما