شناسهٔ خبر: 29905735 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در سالگرد پیروزی بر داعش صورت گرفت

بازگشایی منطقه سبز بغداد؛ عملی شدن وعده مهم نخست‌وزیر عراق

با بازگشایی منطقه سبز بغداد پس از گذشت 15 سال در سالگرد پیروزی عراق بر داعش، نخستین وعده مهم «عادل عبدالمهدی» عملی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دیروز (10 دسامبر) در نخستین سالگرد پیروزی عراق بر داعش، برای نخستین بار پس از گذشت 15 سال، منطقه امنیتی سبز بغداد به دستور «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق باز شد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «روسیا الیوم» این بازگشایی، کامل نیست بلکه جزئی است و طی روزهای اول از بازگشایی، از ساعت 5 صبح تا 10 شب و به صورت تدریجی این منطقه  طی یک هفته باز خواهد بود.

تصاویری از این بازگشایی در ادامه می‌آید:

 

پایگاه خبری «العربی الجدید» نیز به نقل از شاهدان عینی نوشت که سرویس‌های امنیتی و فنی عراق، از عصر دیروز کلیه موانع برای ورود به این منطقه را برچیدند تا این منطقه به روی شهروندان عراقی و خودروهای آنها باز شود.

بر اساس این گزارش، این اقدام بر اساس طرح از پیش آماده شده از سوی فرماندهی عملیات بغداد صورت گرفت. ابتدا پل معلق موجود در این منطقه به روی خودروهای عراقی باز شد و سپس تیم‌های متخصص در ادامه، سایر ورودی‌ها را باز کردند.

«ابوغیث» یکی از شهروندان عراقی در این‌باره گفت: ما باور نمی‌کردیم که وعده بازگشایی منطقه سبز عملی شود اما با این وجود با خودروهای خود مقابل ورودی‌های آن، تجمع کردیم و من اکنون پس از گذشت 13 سال، توانستم بار دیگر وارد منطقه سبز شوم.

وی افزود: چگونه آمریکایی‌ها و دولت‌های پیشین عراق می‌توانستند، عراقی‌ها را از ورود به این منطقه محروم کنند؟ چگونه عراقی‌ها در قبال این مسئله سکوت کردند؟ بسته بودن این منطقه نقض آشکار حقوق عراقی‌ها بود.

ابوغیث همچنین به دولت کنونی عراق هشدار داد که مبادا این بازگشایی موقت باشد و بار دیگر این منطقه بسته شود.زیرا دیگر توده مردم عراق در قبال این مسئله سکوت نخواهد کرد.

 نخست‌وزیر عراق که دهم مهر گذشته، از سوی «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق مامور تشکیل کابینه شده بود، پیش ازمعرفی اعضای کابینه‌ جدید و گرفتن رأی اعتماد برای آنها در پارلمان و تکیه بر کرسی نخست‌وزیری، از ضرورت باز شدن درهای منطقه سبز بغداد سخن گفت.

پیش از او، در سال 2015، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر سابق عراق ، این پیشنهاد را طرح کرده بود اما دولت آمریکا مانع این امر شده بود. اما عبدالمهدی همچنان تاکید دارد که موانع امنیتی موجود در منطقه سبز، مانع ارتباط نزدیک و مستقیم میان مسئولان و مردم می‌شود به همین دلیل نیز دفتر خود و نشست‌های هیأت دولت جدید را به مقری در خارج از این منطقه منتقل کرد تا از نزدیک و مستقیم با مردم در ارتباط باشد.

منطقه سبز بغدادبه وسعت ۱۰ کیلومترمربع در محلهٔ کرخ واقع در مرکز شهر بغداد، پایتخت عراق واقع است. مراکز دولتی و ادارات مهم دولتی این کشور، سفارتخانه‌های متعددی چون آمریکا و انگلیس، دفاتر نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل و اتحادیه اروپا در آنجا قرار دارند.

این منطقه امنیتی با دیوارهای بتنی بلند (به طول نزدیک به سه متر) محصور شده است و خودروهای زرهی متعددی در آن مستقرند و در حال حاضر مسئولیت حفظ امنیت این منطقه در دست نیروهای عراقی است. اما گفته می‌شود به دلیل جدا شدن این منطقه از سایر مناطق بغداد، افکار عمومی عراق بشدت از آن بیزارند و خواستار برچیده شدن این منطقه‌اند.

نخست‌وزیر عراق، اخیرا طی یک کنفرانس خبری تاکید کرد که در حال پیگیری این خواسته مردمی است و دولت او به صورت شبانه‌روزی در حال پیگیری این مسئله است. در این میان پارلمان عراق و سازمان ملل نیز از این اقدام نخست‌وزیر عراق حمایت کردند.

انتهای پیام/غ

نظر شما