شناسهٔ خبر: 29895681 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

خوشبینی به بازگشت آزادکاران خانه‌نشین

هدف سرمربی تیم ملی از دعوت قهرمانان باتجربه ‌استفاده از تمام پتانسیل کشتی ایران برای برون رفت از وضعیت فعلی

مدیر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد پایه دعوت از برخی چهره‌های باتجربه و عنوان‌دار به اردوی تیم ملی را به فال نیک گرفت.

صاحب‌خبر -

نخستین اردوی تیم ملی کشتی آزاد با سرمربیگری غلامرضا محمدی در حالی طی روزهای ۲۶ آذر تا ۴ دی ماه با دعوت از ۳۵ آزادکار در خانه کشتی تهران برگزار می‌شود که در جمع نفرات دعوت شده، نام رضا یزدانی، مهدی تقوی و سید احمد محمدی هم به چشم می‌خورد. برخی از اهالی کشتی معتقدند بازگشت چهره‌های باتجربه که در دوران ریاست رسول خادم از تیم ملی طرد شدند می‌تواند راهگشای ناکامی در برخی اوزان باشد.
امیر توکلیان، مربی پیشین تیم ملی کشتی آزاد و مدیر فنی کنونی تیم‌های پایه در این خصوص به اظهار نظر پرداخت که گزیده‌ای از صحبت‌های وی در ادامه می‌آید:
* به نظر من دعوت شدن چهره‌های باتجربه و عنوان‌دار کشتی آزاد به اردوی تیم ملی به معنای این است که غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی همچنان به توانایی و تجربه این نفرات اعتقاد دارد. به هر حال این طرز فکر درست است چراکه این آزادکاران افتخارات فراوانی را کسب کرده‌اند و شاید بتوانند دوباره در برخی اوزان به تیم ملی کمک کنند.
* به نظر من سن فقط یک عدد است. این نفرات باید به میدان بیایند و طبق فرایند انتخابی تیم ملی، توانایی خود را بر روی تشک مسابقات نشان دهند. شما می‌توانید در هر سنی برای بازگشت موفق عمل کنید به شرطی که بتوانید پا به پای مدعیان جوان و باانگیزه حرکت کنید.
*همه چیز به خود کشتی گیر بستگی دارد. به هر حال هم اکنون که غلامرضا محمدی فرصت دوباره‌ای برای بازگشت به آنها داده باید بهترین استفاده را از فرصت بدست آمده ببرند و در صورت قاطعیت و اطمینان از توانایی خودشان وارد گود شوند. مگر اینکه خودشان تشخیص دهند نمی‌توانند بازده خوبی داشته باشند.
* در بین نفراتی که دوباره فرصت حضور در اردوی تیم ملی را بدست آورده‌اند باید به مهدی تقوی‌اشاره کرد. او یکی از کشتی گیران باتجربه و توانمند ماست اما حدود ۴ سال از تمامی میادین دور بوده؛ در نتیجه باید نشان دهد انگیزه‌ای برای بازگشت دارد یا خیر که البته مطمئنم او می‌تواند در صورت رسیدن به خودباوری لازم، بازگشتی موفق داشته باشد.
* در مجموع تصمیم سرمربی در این خصوص مثبت و سازنده است چراکه حضور همین نفرات باتجربه و عنوان‌دار در اردوی تیم ملی علاوه‌بر احتمال بازگشت دوباره آنها می‌تواند انگیزه زیادی در بین جوانان اردونشین ایجاد کند و باعث انتقال تجربیات خوبی به نسل جدیدتر شود.
اتمام حجت یا نیاز؟
به نظر می‌رسد دعوت غلامرضا محمدی از نفراتی همچون مهدی تقوی، رضا یزدانی، سید احمد محمدی، حسن رحیمی، کمیل قاسمی و...از این جهت باشد که وی قصد دارد در آغاز کار از تمامی پتانسیل کشتی ایران با توجه به وضعیت نه چندان جالب آن، استفاده کند و با بهره بردن از همه آنچه کشتی ایران دارد و شاید در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته برای برون رفت کشتی از وضعیت فعلی تلاش کند.
اما هدف دیگر محمدی از دعوت نفرات پا به سن گذاشته و البته پرافتخار به اردوی تیم ملی می‌تواند در جهت آگاهی کادر فنی از آخرین وضعیت این کشتی گیران باشد و اینکه این افراد خود به این نتیجه برسند که آیا می‌توانند از پس تمرین در کنار جوانترها بر بیایند و یا اینکه عطای حضور در تیم ملی را به لقایش می‌بخشند و دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای نیز برای هیچ کشتی‌گیری باقی نمی‌ماند.
باید در انتظار واکنش این کشتی گیران به دعوت سرمربی جدید تیم ملی باشیم؛ اینکه این نفرات واقعا قصد ادامه کشتی در بالاترین سطح و رقابت با جوانان را دارند یا اینکه قید حضور در کشتی را برای همیشه زده اند؟
هر چه که هست حضور این نفرات، وزن اردوی تیم ملی را بیش از پیش سنگین خواهد کرد و باعث ایجاد رقابت هر چه بیشتر برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در اوزان مختلف خواهد شد.

نظر شما