شناسهٔ خبر: 29894893 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کشاورزان دره شهري مي کارند، دلال ها برداشت مي کنند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - ثمره کشت محصولات کشاورزي در شهرستان دره شهر به جاي اينکه به جيب کشاورز برود به دست دلال مي رسد.

به گزارش ايرنا، دره شهر سرزمين تاريخي و شهر دوره ساساني در کنار رودخانه سيمره از گذشته تاکنون محل کشت و کار کشاورزي بوده منابع غني اب وخاک اين شهرستان را در جنوب رشرقي دست درازي دلالان به کشاورزي شهرستان است.
شهرستان دره شهر در کنار رودخانه سيمره داراي ظرفيت هاي بزرگي در بخش کشاورزي است و مي توان با استفاده از ظرفيت براي بسياري از مردم شهرستان شغل و درامد ايجاد کرد اما هم اکنون کشاورزان بيشتر براي دلالان محصول مي کارند تا خود.
دلالان محصولات کشاورزي و دست رنج کشاورزان را به دليل نبود خريد تضميني و صنايع تبديلي مي خرند، حالا مسئولان بايد فکري براي درامد و معيشت کشاورزان دره شهر انجام دهند.
*نبود صنايع تبديلي مهمترين مشکل کشاورزي دره شهر
مدير جهاد کشاورزي دره شهر در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: شهرستان دره شهر با بيش از 30 هزار هکتار زمين قابل کشت کشاورزي از قطب هاي اصلي کشاورزي در استان به شمار مي رود.
طيار فيلي اظهار داشت: سالانه 190 هزار تن انواع محصولات کشاورزي، 23 هزار تن فرآورده هاي دامي و...در شهرستان توليد مي شود که ارزش اين ميزان محصولات بيش از 200 ميليارد تومان در سال است.
وي با اشاره به اينکه نبود مراکز خريد تضميني، فقدان ميدان ميوه و تره‌بار و وجود دلالان ازجمله مشکلات توليدکنندگان محصولات کشاورزي در اين شهرستان است، گفت: عمده محصولات اين شهرستان گندم، خيار، باقلا، گندم، کلزا، طالبي، ماهي، شير، گوشت سفيد و قرمزو..است.
مدير جهاد کشاورزي دره شهر تصريح کرد: تکميل کردن چرخه توليد و صنايع تبديلي از نيازهاي اصلي کشاورزي دره شهر است که اين مهم در براي چند محصول از جمله گوشت سفيد و خيار شکل گرفته است.
*دست درازي دلالان بر توليدات عشاير شهرستان دره شهر
رئيس اداره امور عشايري شهرستان دره شهر نيز در گفتگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بيش از دو هزار خانواده عشاير در شهرستان زندگي مي کنند که داراي بيش از 170 هزار راس دام سبک و سنگين هستند.
شجاع زيني وند اظهار داشت: سالانه 10 هزار تن انواع فرآورده هاي دامي شامل گوشت قرمز، شير، پشم و ... توسط عشاير شهرستان توليد و روانه بازار مي شود.
وي تصريح کرد: بيش از 80 درصد پشم عشاير شهرستان به دليل نبود صنايع ريسندگي در شهرستان و ايلام به خارج از استان ارسال مي شود.
وي گفت: علاوه بر پشم، ديگر محصولات و توليدات عشاير با قيمت بسيار پايين توسط دلالان خريداري مي شود و در ساير نقاط با قيمت هاي بالاتر فروخته مي شود.
زيني وند گفت: با خانواده هاي عشايري در راستاي تامين گوشت قرمز مورد نياز جامعه قرارداد مشارکتي بسته شده که فروش تضميني دام پروار شده، قطع دست دلالان و نيز کاهش هزينه هاي توليد را از مهمترين مزاياي اجراي اين طرح در شهرستان است.
*حمايت از طرح هاي تبديلي در شهرستان
فرماندار دره شهر نيز در اين مورد به خبرنگار ايرنا گفت: کشاورزي مهمترين ظرفيت شهرستان دره شهر براي توسعه و پيشرفت است و تاکنون بيش از 200 طرح براي توسعه اين بخش در شهرستان اجرايي شده است.
علي اکبر شفيع زاده با اشاره به اينکه از طرح هاي توليد و صنايع تبديلي در شهرستان براي رونق کشاورزي حمايت مي شود، گفت: به طور مثال برلي رونق کشت نرگس سطح شهرستان اين است که در سال هاي آتي بتوانيم يک بازار گل و گياه در سطح شهرستان درست کنيم.
وي تصريح کرد: ، از مهم ترين صنايع فراوري در سطح شهرستان دره شهر صنعت توليد و عرضه ترشي دره شهر است که صادرات آن به ساير کشورها از جمله کشورهاي اروپايي و آمريکايي مانند کانادا ، استراليا و همچنين کشورهاي حوزه خليج فارس نيز صادر مي شود و به عنوان صادر کننده نمونه نيز مطرح شده است.
7177/6034
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما