شناسهٔ خبر: 29892885 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

قیمت جدید خودرو، گران فروشی یا راه نجات این صنعت؟

ایرنا -تهران– برخی رسانه های داخلی با اشاره به اعلام قیمت های جدید چهار محصول شرکت ایران خودرو، به بازتاب اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه نرخ گذاری انجام شده راه نجات این صنعت است، پرداختند و شماری دیگر با تعابیری مانند گرانفروشی و عجیب بودن این اقدام، مطالبی را منتشر کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری، چندی پیش شرکت ایران خودرو در اطلاعیه ای از «تحویل فوری چهار محصول» این شرکت با قیمت های جدید خبر داد و بر اساس آن، قیمت جدید چهار محصول را شامل تندر پیکاپ با قیمت 77 میلیون تومان، وانت آریسان با قیمت 36 میلیون تومان، دانگ فنگ S30 صندوقدار اتومات با قیمت 141 میلیون تومان و پارس اتومات با قیمت 83 میلیون تومان اعلام کرد.
اعلام این فروش فوری با قیمت های جدید، واکنش های گسترده ای در فضای رسانه ای به همراه داشت و در عین حال که برخی رسانه ها آن را گام اول اصلاح قیمت خودروها دانستند اما عموم رسانه ها از تلاطم بیشتر در بازار خودرو ابراز نگرانی کردند تا اینکه عباس تابش، رئیس جدید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این باره تصریح کرد «اجازه افزایش قیمت در اختیار خودروسازها نیست؛ اما به دنبال این افزایش قیمت‌، بازار را رصد و سپس واکنش نشان می ‌دهیم.»
همچنین برخی رسانه های داخلی از گیرودار تصمیم‌ گیری برای افزایش قیمت‌ خودرو در بدنه دولت انتقاد کرده و برخی رسانه ها نیز مدعی شدند دولت در مقابل خودروسازان انحصاری کشور به گرانی تن داده و تسلیم خواسته های آنان شده است.
خودروسازان بر این باورند که این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمت‌هاست. از نظر خودروسازان موضوعاتی چون کیفیت و نحوه تعامل با مصرف کننده مسایل حاشیه ای است که باید به بعد موکول شود.

رسانه های اصلاح طلب
.........................................
**آزادسازی قیمت خودرو
روزنامه آرمان با اشاره به جلسه هفته گذشته قطعه سازان و خودروسازها با 'علی لاریجانی' رییس مجلس به نقل از 'مازیار بیگ لو' عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات نوشت: در این جلسه، نظر رییس مجلس نیز بر این بود که قیمت‌ها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود، کما اینکه ما این تجربه را در دهه 70 و 80 نیز داشتیم، اما وزیر صمت معتقد بودند نباید فقط بحث قیمت را در نظر گرفت، بلکه باید یک بسته کامل که شامل کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش و تعامل با مصرف کننده است را لحاظ کرد.
وی افزود: قطعه سازان و خودروسازان در این جلسه بیان کردند که این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمت‌ها است، بعد از آن می‌توان به سراغ حاشیه‌هایی همچون کیفیت و نحوه تعامل با مصرف کننده رفت که در صورت این اتفاق شاهد افزایش 70 تا 80 درصدی قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان خواهیم بود.

**بررسی افزایش قیمت چهار محصول ایران خودرو در یک برنامه تلویزیونی
تارنمای انتخاب در گزارشی با تیتر 'یک دلیل آشنا اما عجیب برای گرانی های اخیر خودرو !' به نقل از 'سعید باستانی' سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشت: در این برنامه سعید باستانی با بیان این که هنوز نتوانسته ایم میان حاشیه بازار و آنالیز قیمت تمام شده انتخاب درستی داشته باشیم، ادامه داد که به نظر می رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده، افزایش قیمت داشته باشند، اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه های سَربار خودروسازان تشکیل می دهد. حال (سوال این جاست که) خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه های سَربارشان را کاهش دهند.

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان ' خودروسازان امکان احتکار ندارند' به نقل از 'شهرام میرآخورلو' معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در برنامه تلویزیونی اخیر نوشت: تغییر و تحولات قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته، با نرخ میانگین هر دلار 3860 تومان تعیین شده بود که این رقم طی امسال تا 9000 تومان افزایش یافته است و این افزایش به‌طور طبیعی در قیمت‌گذاری خودرو نیز اثرگذار بوده است...
میرآخورلو که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، تاکید کرد: برای خودروسازان کشور امکان احتکار قطعه وجود ندارد، اما این امکان برای نمایندگی‌ها و بنگاه‌های وابسته وجود دارد که مرتکب این کار شوند.
همچنین 'حسن قره‌ئی'نماینده خودروسازان نیز اعلام کرد: پیشنهاد خودروسازان این است که خودروها در پنج درصد کمتر از حاشیه بازار نرخ‌گذاری شود. اگر این اتفاق نیافتد، قیمت خودروها در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود.

**طرح ساماندهی بازار خودرو
روزنامه آفتاب یزد به نقل از 'رضا رحمانی' وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر به استان آذربایجان شرقی، نوشت: در حال آماده سازی برنامه ساماندهی خودرو هستیم که توسعه کیفی و قطعه سازی و ... را به دنبال دارد. صنعت خودرو صنعت مادر است اما مشکلاتی اساسی دارد و باید برنامه بدهیم.

**رکود در بازار خودرو
روزنامه ایران در خصوص واکنش بازار به آزادسازی قیمت خودرو نوشت: قیمت خودروها روز گذشته به یکباره افزایش یک الی ٢ میلیون تومانی یافت و در این میان خودروی چانگان چینی سردمدار افزایش قیمت‌ها بود. پژو پارس Tu5 و پژو ٢٠٦ صندوقدار هم از دیگر خودروهایی بودند که روز گذشته گران شدند. فعالان بازارعلت رشد قیمت‌ها را کاهش شدید عرضه خودرو و شایعات مبنی بر تعطیلی خودروسازان می‌دانند. از طرفی با اصلاح قیمت برخی از خودروها که روز گذشته یکی از شرکت‌های خودروسازی انجام داد مردم برای خرید خودرو طی روز گذشته اقدام کردند. این در حالی است که طی روزهای اخیر بازار خودرو وارد رکود شده بود. به هر ترتیب رشد قیمت خودرو در سکوت خبری اتفاق افتاد.

** بلاتکلیفی در بازار خودرو
تارنمای فرارو در پی اقدام اخیر ایران خودرو در افزایش قیمت چهار محصول خود می نویسد: نگرانی مهم مربوط به کسانی است که در پیش فروش ماه‌های اخیر دو خودروساز بزرگ ثبت نام کرده اند. آن‌ها بلاتکلیف مانده و نمی‌دانند که در نهایت خودرو‌های ثبت نام شده خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت. در قرارداد پیش فروش این خودرو‌ها قید شده که قیمت‌ها به روز محاسبه خواهند شد.

**انتقاد عمومی از افزایش قیمت خودرو
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان 'ریشه حساسیت عمومی به قیمت خودرو' به بررسی این موضوع پرداخت. در بخشی از این گزارش آمده است: در مقاطع مختلف به‌خصوص مقطع فعلی که رشد تورم بر اقتصاد کشور سایه افکنده، اگرچه افزایش قیمت دامان تمامی کالاها را گرفته، با این حال، باز هم خودرو به سیبل اعتراض و انتقاد عمومی تبدیل شده است... پرسش اینجاست که حساسیت عمومی روی قیمت خودرو ریشه در چه دارد؟ چرا ایرانی‌ها با قیمت بیشتر کالاها حتی دارو و موادغذایی که جزو نیازهای ضروری شان است، کنار می‌آیند، اما زیر بار افزایش قیمت خودرو نمی‌روند؟
در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: در پاسخ به این پرسش، دلایل مختلفی مطرح می‌شود که بیشتر آنها به نوعی با خاص بودن صنعت خودرو در ایران و همچنین محبوب نبودن خودروسازان نزد مشتریان و بی‌اعتمادی افکار عمومی به آنها در ارتباط است. در این بین، خاص بودن خودروسازی خود ریشه در توجه ویژه دولت به این صنعت و حمایت‌های مختلف از آن طی ادوار مختلف دارد.

**انتقاد به سازمان حمایت از مصرف کنندگان
تارنمای نامه نیوز در گزارشی با توجه به افزایش قیمت برخی خودروها به انتقاد از سازمان حمایت از مصرف کنندگان پرداخت و این گران شدن را وسیله ای برای سنجش بازار قلمداد کرد.
دربخشی از این گزارش می خوانیم: قیمت 4 خودرو شرکت خودروسازی ایران خودرو که قیمت آن‌ها بالای 45 میلیون تومان است افزایش یافت... نکته جالب توجه در این افزایش قیمت این است که قیمت جدید این خودرو‌ها بر مبنای طرح قیمت گذاری بر اساس حاشیه بازار تعیین شد، یعنی خودروساز محصول خود را 5 درصد کمتر از قیمت بازار به فروش برساند فرمولی که پیش ازاین طبق گمانه زنی‌ها توسط دست اندرکاران صنعت خودرو مطرح و بر آن تاکید شده بود.
به نوشته این تارنما، در این بین سازمان حمایت از مصرف کنندگان که طبق دستور وزیر قبلی مرجع بررسی و قیمت گذاری است، نیز با این فرمول موافق به نظر می‌رسد و این سازمان در خصوص افزایش قیمت محصولات ایران خودرو هیچ اظهار نظر دقیقی نکرده و معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص گفته که 'بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و اگر این افزایش غیر منطقی و غیر قانونی باشد با عاملان آن برخورد می‌شود. '

رسانه های اصولگرا
...................................
**ادعای چراغ سبز دولت برای افزایش قیمت خودرو
روزنامه کیهان با اشاره به برنامه تلویزیونی اخیر که به بررسی وضعیت بازار خودرو می پرداخت، به نقل از 'سعید باستانی' سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نوشت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی خودروسازان باید براساس قیمت تمام شده، افزایش قیمتی داشته باشند، اما بخشی از قیمت تمام شده را هزینه‌های سَربار خودروسازان تشکیل می‌دهد. جای سؤال است که خودروسازان چرا حاضر نیستند هزینه‌های سَربارشان را کاهش دهند.
گفتنی است اواخر هفته گذشته ایران خودرو در اقدامی خودسرانه قیمت برخی محصولاتش را بیش از 50 درصد افزایش داد...شایان ذکر است که ظاهرا رئیس‌جمهور و وزیر صنعت مانعی برای افزایش قیمت خودرو نمی‌بینند و در حقیقت خودروسازان با این چراغ سبز قیمتها را افزایش می‌دهند.

**نبود نظارت در بازار خودرو
روزنامه وطن امروز نوشت: رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه متأسفانه نظارت کافی بر بازار خودرو نیست، گفت که واردات خودرو ممنوع است اما متأسفانه برخی شرکت‌ها با شگردهای خاص خود تبلیغات زیادی برای فروش خودروهایی که ندارند انجام می‌دهند. سعید موتمنی در گفت‌وگو با تسنیم، با هشدار به خریداران خودرو اظهار داشت: به هیچ عنوان به صورت مدت‌دار از این شرکت‌ها خودرو نخرید. وی تصریح کرد: فقط خودرو را با تحویل روز خریداری کنید. وی یادآور شد: متأسفانه نظارت کافی بر بازار خودرو نیست و هر کس با تبلیغات زیاد درصدد فروش خودرو آن هم با قیمت بالاست که همین امر بلاتکلیفی بازار را بیشتر کرده است.

**افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو
روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: قیمت خودرو متاثر از افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفته است، این افزایش قیمت موجب شده دسترسی قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه به این کالا سخت شود و خودروهایی که از استاندارد و سطح کیفی لازم برخوردار نیستند به شکل نامعقولی گران شوند. هر چند افزایش نرخ ارز، هزینه تمام‌شده تولید را برای خودرو‌‌‌سازان بالا برده است اما کارشناسان بر این باورند نرخ خودروی داخلی نباید غیرمنطقی افزایش یابد.
وطن امروز افزود: در این باره 'سیدجواد حسینی‌کیا' عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید که قیمت خودروهای داخلی با توجه به استانداردها و سطح کیفیت‌شان همچنان بالاست. قیمت خودرو نباید غیرمنطقی باشد.

**سوالات بی جواب درباره خودروهای پیش‌فروش شده
روزنامه جوان نوشت: شهریورماه امسال و به‌دنبال افزایش قیمت خودروهای داخلی و در پی جو روانی حاکم بر بازار خودرو، دو خودروساز بزرگ کشور طرح پیش‌فروش خودرو را اجرا کردند و به‌دنبال آن یکی از خودروسازان 40 هزار دستگاه خودرو را در این طرح از طریق پیش‌فروش به متقاضیان فروخت. حال و با توجه به ارائه استانداردهای هشتادو پنجگانه که از سوی سازمان ملی استاندارد تعیین شده است، این سوال مطرح می‌شود که آیا خودروهای فروخته‌شده از طریق پیش‌فروش، استانداردهای لازم را برای عرضه به بازار دریافت کرده‌ بودند؟ سازمان ملی استاندارد چه تصمیمی برای این تعداد خودرو خواهد گرفت؟... سوالاتی که برای پاسخ به آن بارها با وحید مرندی‌مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد، پیمان پیرایش رئیس دفتر نظارت بر اجرای استاندارد‌های صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد و نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد تماس گرفتیم، ‌اما پاسخی دریافت نکردیم.

**راه مبارزه با گران فروشی نخریدن است
تارنمای مشرق نیوز در گزارشی نوشت: کاربران توییتر خودروسازان را تحریم کردند. بسیاری از نظرات کاربران به این موضوع اشاره دارد که راه مبارزه با گران‌فروشی، نخریدن است، راه مواجهه با دلالی، بی‌اعتنایی و استغنا است نه پیشی گرفتن از یکدیگر برای ثبت‌نام بیشتر!
مشرق نیوز ادامه می دهد: سه سال و سه ماه و نه روز از بیان متکبرانه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت که تحریم‌کنندگان خرید خودرو را ضدانقلاب، گناهکار و خائن نامیده بود؛ می‌گذرد. نعمت‌زاده اکنون رفته است و رویکرد حمایتگرانه او در مقابل انحصارطلبی دو خودروساز داخلی جای خود را به انفعال محض وزرای پس از او، محمد شریعتمداری و اکنون رضا رحمانی داده است.
اگر تقلیل امور متنوع و متعدد وزارت خارجه به موضوع برجام و وزیر برجام خواندن ظریف درست باشد، و اگر تقلیل مسائل پیچیده و چندوجهی وزارت ارتباطات به مسئله تلگرام و وزیر تلگرام دانستن آذری جهرمی صحیح باشد؛ می‌توان رحمانی را نیز وزیر ایران خودرو و سایپا دانست. وزیری که باید راه را بر سودجویی ببندد، مسیرگرانفروشی را هموار کرده و در جمله‌ای دردآور گفته است گرانفروشی ایران خودرو، غیرقانونی نیست.

*گروه نشریات خبری
**پژوهشم**9054**1025

نظر شما