شناسهٔ خبر: 29889047 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روند بازگشت آوارگان سوری از اردن و لبنان سرعت گرفت

تهران-ایرنا- این روزها با توجه به برقراری امنیت در قسمت های زیادی از خاک سوریه، روند بازگشت آوارگان سوری سرعت بیشتری به خود گرفته است، طوری که فقط دیروز (یکشنبه) 676 سوری با عبور از گذرگاه های مرزی لبنان و اردن با سوریه، وارد سرزمین خود شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه شبکه خبری 'روسیا الیوم' ، در 24 ساعت گذشته، 519 آواره سوری با عبور از گذرگاه مرزی 'جابر-نصیب' با اردن وارد کشورشان شدند.
در همین بازه زمانی، 94 آواره سوری توانستند با عبور از گذرگاه تازه تاسیس 'یابوس' در مرز لبنان خود را به سوریه برسانند.
گذرگاه منطقه 'تلکلخ' در غرب سوریه هم شاهد بازگشت 63 سوری دیگر از لبنان بود.
بر اساس گزارش ها بیشتر آوارگان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.
با آغاز بحران سوریه در 24 اسفند ماه 1389مشکلات مردم سوریه نیز آغاز شد؛ جمعیت سوریه پیش از آغاز بحران این کشور 23.5 میلیون اعلام شده بود که با یورش گروه های تروریستی به سوریه و طی این سال ها نزدیک به 12 میلیون نفر از جمعیت این کشور آواره شهرهای مختلف و کشورهای ترکیه، مصر، لبنان، اردن و همچنین کشورهای اروپایی شدند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل سال گذشته (1396) اعلام کرد که از آغاز بحران سوریه تا زمان اعلام گزارش،‌ تعداد آوارگان سوری که به کشورهای ترکیه، لبنان، اردن،‌ عراق و مصر پناه برده‌اند از 5 میلیون نفر فراتر رفته است.
در حال حاضر شمار زیادی از آوارگان سوری به صورت داوطلبانه خواستار بازگشت به کشورشان و منتظر فراهم شدن ساز و کار قانونی این امر هستند.
هم اکنون دولت سوریه اقدام به ارسال امکانات، بازسازی راه ها، اصلاح شبکه برق و آب و تامین لوازم بهداشتی درمانی در مناطق آزاد شده از دست تروریست ها کرده است تا شرایط برای بازگشت آوارگان سوری مهیا شود.
خاورم*9469*1049

نظر شما