شناسهٔ خبر: 29887573 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دانشگاه، تاثيرگذار بر معادلات سياسي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - استان ها - ايرنا - امروز اهميت ارتباط مستقيم دولت و دانشگاه ها اجتناب ناپذير است و دانشگاه بايد به مبدا تحولات در همه حوزه هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي تبديل شود.

به گزارش ايرنا، برخي صاحب نظران معتقدند که دانشگاه مبدا تحولات و کارخانه انسان سازي است و مسوولان ارشد کشور هم در ديدارهاي متعددي که با دانشجويان دارند و نقطه نظرات آنها در حوزه هاي مختلف را جويا مي شوند، بيانگر اهميت اين سرمايه اجتماعي است که بايد جدي گرفته شود.
آنان بر اين عقيده اند که در حال حاضر دانش ابزاري، انتقادي و ارتباطي سه دانشي است که بايد در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گيرد چرا که دانشجويان هيچ گاه خود را محصور نمي کنند و در تمام معادلات سياسي کشور نقش پر رنگي ايفا مي کنند.
به عقيده آنان بسياري از فعاليت هاي اجتماعي و سياسي بر دوش دانشگاه ها و دانشجويان قرار دارد و اين قشر متفکر جامعه هميشه سعي دارند با کتمان نکردن حقيقت، مطالبات خود و جامعه پيرامون را بازگو کنند. بنابراين دانشگاه در ايران نمي تواند غيرسياسي باشد.
روز دانشجو در ايران به 16 آذر اطلاق مي‌شود، در اين روز به ياد سه دانشجو که هنگام اعتراض به ديدار رسمي ريچارد نيکسون معاون رئيس جمهور وقت ايالات متحده آمريکا و همچنين از سرگيري روابط ايران با بريتانيا، در تاريخ 16 آذر 1332 (حدود چهار ماه پس از کودتاي 28 مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامي داشته مي‌شود.
هر سال 16 آذر دانشگاه ها و مراکز علمي و آموزشي بيشتر از هر زمان ديگري به تکاپو درمي آيد و با حضور شخصيت هاي حقيقي و حقوقي سياسي، فرهنگي، علمي و نخبگان حوزه هاي گوناگون محيط دانشگاه ميزبان افراد مختلف از طيف ها و جناح هاي سياسي است.
در اين آيين ها سخنرانان به تبيين ديدگاه هاي خود در حوزه سياست داخلي و خارجي و وادي فرهنگ و اقتصاد مي پردازند و دانشجويان نيز در قالب نشست پرسش و پاسخ، سووال هاي خود را از مهمانان مطرح مي کنند.
در چند روز گذشته دانشگاه هاي شهرها و استان هاي کشور به مناسبت 16 آذر ميزبان چندين شخصيت سياسي، اقتصادي و فرهنگي بود که چکيده گزارش و برنامه سخنراني آنها در پي مي آيد:
** بوشهر
16 آذر آغاز حرکت هاي ضد استبداد و استعماري است
دبيرکل حزب مردم سالاري گفت: روز 16 آذر آغازي براي حرکت هاي ضد استبدادي و استعماري، مردمي و جنبش دانشجويي بود.
مصطفي کواکبيان به مناسبت 16 آذر روز دانشجو در دانشگاه پيام نور استان بوشهر افزود: امروز نيز جامعه دانشجويي بايد در کنار مردم انجام حرکت هاي ضد استبدادي و استعماري را تثبيت کند.
وي با تاکيد بر اهميت مردم سالاري اضافه کرد: ايجاد حکومت مردمي از آرمان هاي بلند جنبش مردم سالاري است و نبايد از بين برود.
کواکبيان اظهار داشت: هر اعتقادي که داشته باشيم تجربه نشان داده هر حکومت ضد مردم سالاري روبه پيشرفت نمي رود و تنها نظام برخاسته از مردم مي تواند حکومت کند.
وي تاکيد کرد: عدالت خواهي، ظلم ستيزي، مردم سالاري و آزادي خواهي بايد از آرمان هاي جامعه دانشجويي باشد و هرآنچه مخالف اين اصول است دانشجويان بايد با آن مخالف باشند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: دانشجويان نبايد از مردم در بينش و مرجعيت فکري عقب بمانند به اين معني که دانشگاه ها نبايد از مسائل سياسي و آگاهي اجتماعي دور باشند.
** مسئولان بايد صداي دانشجويان را بشنوند
قائم‌مقام پيشين حزب اعتماد ملي گفت: همه مسئولان کشور و سه قوه بايد بدانند دانشگاه پادگان نيست و صداي دانشجويان که از قلب هايي صاف و پاک برمي خيزد را بشنوند.
حجت لاسلام رسول منتجب نيا در آئين بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگيان بوشهر افزود: رئيس جمهوري به وعده خود در زمينه فراهم کردن محلي امن براي طرح مسائل و برگزاري برنامه هاي دانشجويان و استادان دانشگاه ها عمل کند.
وي اضافه کرد: مسئولان ذيربط بايد اجازه دهند تا دانشجو روز خود را جشن بگيرد، روساي هيات هاي سه نفره که نمي گذارند بزرگان در دانشگاه ها سخنراني کنند و حرف دل دانشجويان را بشنوند و کساني که در رابطه با دانشگاه ها مسئوليت دارند پنبه را از گوش خود بيرون کرده و فرياد دانشجويان را بشنوند.
عضو پيشين مجمع روحانيون مبارز اظهارداشت: آحاد جامعه بايد با نظر تکريم و تجليل به دانشجو بنگرند و پدران و مادران نيز بايد به قلب پاک و نظريه جوانان توجه کنند و بگذارند تا آنها ميدان داري کنند.
وي تاکيد کرد: دانشجو را نبايد با فشار و تهديد به معنويت نزديک و دين را به آن القا کرد بلکه بايد خوب تربيت شوند تا در کنار مواد درسي با عمل و رفتار مطلوب نسل آينده نسلي پاک، سالم، وارسته و دلسوز تر براي جامعه باشد.
** زنجان
زيباکلام: دانشگاه در ايران نمي تواند غيرسياسي بماند
عضو هيات علمي دانشگاه تهران گفت: به دليل نبود احزاب و تشکل ها، مطبوعات و سازمان هاي مردم نهاد موثر، فعاليت هاي اجتماعي و سياسي بر دوش دانشگاه و دانشجويان قرار گرفته است، بنابراين دانشگاه در ايران نمي تواند غيرسياسي بماند.
صادق زيباکلام در جمع دانشجويان دانشگاه زنجان به لغو برنامه ها و ممانعت از حضور وي براي سخنراني در اجتماعات گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه هاي اميرکبير، مازندران و کرج اشاره کرد و افزود: براي لغو چنين برنامه هايي هيچ قاعده و قانوني وجود ندارد و منشا اصلي آن بيش از آنکه يک سياست کلي باشد به عملکرد مسئولان محلي بستگي دارد و حضور من در دانشگاه زنجان و دانشگاه علوم پزشکي اردبيل مويد اين است که به هيچ وجه يک سياست کلي در اين رابطه وجود ندارد.
وي در ادامه با طرح اين سوال که جايگاه جنبش دانشجويي در جامعه امروز ايران چيست و چه بايد باشد؟ گفت: دانشجويان در جوامع توسعه يافته خيلي کار به مسائل سياسي و اجتماعي ندارند و کار اصلي شان همان مباحث تخصصي علمي است ولي در ايران بايد ببينيم چرا از ديرباز دانشگاه ها در کنار درس، نقش ثانويه اجتماعي نيز پيدا کردند؟
زيبا کلام افزود: در اينکه کدام روش و نقش آفريني دانشجويي درست است؟ من معتقدم که آنچه در ديگر کشورها همچون ژاپن، هند و کره جنوبي وجود دارد درست است، هر چند دوران زندگي دانشجويي خودم بدون فعاليت سياسي و اجتماعي نبوده است.
**اصفهان
مطهري:رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي است
نائب رئيس مجلس گفت: رسالت دانشجو مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي و لازمه آن نقد واقعي است که تخصص مي خواهد و بايد از يک سو مراقب باشد نقاط مثبت و منفي را را هم بازگو کند.
علي مطهري در آيين گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان افزود : دانشجو رسالت ويژه دارد چون ميل و اراده مبارزه با ظلم دارد و از هوش نسبي برخوردار است.
وي ادامه داد: اين ويژگي آسيب هايي را متوجه دانشجو مي کند که از جمله آن خشم و شهوت، جهل مرکب، استفاده ابزاري است و لذا لازم است دانشجو در برخي مسايل به متخصص مراجعه کند.
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که نقد ويژگي هايي دارد که از جمله آنها تخصص، عقلانيت، انصاف و خيرخواهي براي جامعه است، خاطرنشان کرد: دانشجو مي تواند مصلح اجتماعي باشد ولي کسي که مي خواهد مصلح باشد قبل از آن بايد صالح باشد و يک روح پاک مي تواند ادعاي اصلاح طلبي و اصلاح گري کند‌ که با خودسازي محقق مي شود.
مطهري تصريح کرد : خودسازي در جايي محقق مي شود که فرد اهل ملاحظه کاري نباشد، نقاط ضعفي که در جامعه است در او نباشد، بنده جاه و مقام، پول و شهوت نباشد.
**بندرعباس
احساسات بر جنبش دانشجويي غلبه دارد
مستند ساز و فعال رسانه اي گفت: در حدود 80 سالي که از جنبش دانش آموزي و دانشجويي ايران مي گذرد، وجه احساسات آن بر ساير وجوه غلبه دارد.
حسين دهباشي به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجويان دانشگاه هرمزگان اظهار داشت: اين انتظار که رفتارهاي سياسي در دانشگاه ها همراه با دور انديشي باشد و پخته شود محقق نشده است.
وي ادامه داد: نهايت عمر جريان دانشجويي در دانشگاه چهار سال است و پس از آن دانشجويان دانش آموخته مي شوند و آن گونه که بايد فرصت انتقال تجربه به دانشجوهاي بعدي ايجاد نمي شود.
مستند ساز و فعال رسانه اي خاطر نشان کرد: اگر جنبش دانشجويي بار فعاليت هاي عقلاني را بر دوش نگيرد، جاي ديگري هم آن را بر عهده نخواهد گرفت.
دهباشي تصريح کرد: اگر امروز در دانشگاه ها از مراسم 16 آذر استقبال کمتري مي شود بايد آن را به حساب هوشمندي دانشجويان گذاشت که نمي خواهند به جريان هاي سياسي اجازه سوء استفاده بدهند.
اين فعال رسانه اي ياد آور شد: امروز بيش از هر موقع ديگري به انجام فعاليت هاي علمي اجتماعي و اقتصادي نياز داريم لذا بايد انديشيد که آيا تنها حق خواهي و نيت هاي پاک براي انجام هر حرکت سياسي کافي است و دانشگاه بايد به زير ساخت هاي اتفاق هايي که در سال هاي اخير و گذشته رخ داده توجه کند.
**تبريز
فرياد دانشجو بايد بر سر استکبار باشد
مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه آزاد اسلامي استان آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه فرياد دانشجو بايد بر سر استکبار باشد، گفت: دانشجويان بايد هجمه هاي خود را به دليل بدعهدي غرب و آمريکا، به سمت آنها وارد کنند.
حجت الاسلام امير ابراهيم‌ زاده در مراسم گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامي مرند اظهار داشت: نقش دانشجويان در زمان بعد از انقلاب بارز بوده و اين را با حضور در صحنه هاي مختلف ثابت کردند.
وي اضافه کرد: دانشجويان اکنون علاوه بر اينکه در عرصه علم، پيشتاز هستند در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل نيز حضور دارند.
مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه آزاد اسلامي استان آذربايجان شرقي خاطرنشان کرد: آينده کشور و نظام ما در دست دانشجويان است لذا بايد بصورت قوي در صحنه حضور داشته باشند.
**اروميه
فعال سياسي: دانشگاه و دانشجو بايد آزاد باشد
فعال سياسي گفت: براي حفظ جنبش دانشجويي در دانشگاه ها بايد تلاش شود و مراکز دانشگاهي و دانشجويان بايد آزاد باشند.
مهدي کوچک زاده در آيين گراميداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامي اروميه با اشاره به لغو سخنراني ديگر وي در يکي از دانشگاه هاي اين شهر، بيان کرد: مسوولان نبايد فضاي دانشگاه را محدود کنند.
وي تصريح کرد: بدنه و راس جنبش دانشجويي همواره در حال تغيير است و مسوولان نبايد نگاه حزبي به آن داشته باشند.
وي تمامي دانشجويان را عدالت خواه و آزادي طلب عنوان کرد و گفت: اين موضوع ربطي به چپ و راست بودن دانشجويان ندارد.
کوچک زاده با بيان اينکه اختلاف در فهم اطلاعات ما را به سمت گرايش هاي مختلف سوق مي دهد، افزود: همه آزادي خواه هستيم و آناني که خلاف اين امر هستند، اطلاعات کافي در اين رابطه ندارند.
**البرز
فعال دانشجويي: نقش دانشجويان در مقابل دشمنان روشنگري است
دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي البرز گفت: نقش دانشجويان در مقابل دشمنان روشنگري و تبيين مواضع انقلاب اسلامي است.
علي محمد خان در سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه اين هفته کرج افزود: بسيج دانشجويي با فرمان امام راحل (ره) براي دفاع از انقلاب و جلوگيري از نفوذ غرب و شرق در کشور تشکيل شد.
وي ادامه داد: امروز همان جنگ ها و توطئه هاي دشمنان به شکل ديگري در جامعه سربرآورده و نه دشمني آمريکا عليه ايران اسلامي کاهش يافته و نه ملت ايران اسلامي از آرمان هاي خود دست برداشته است.
وي اضافه کرد: عرصه جنگ امروز فرهنگي، اقتصادي و سياسي بوده که دانشجويان با نقش روشنگرانه خود بايد وارد عمل شوند.
دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي البرز گفت: امروز شاهد آن هستيم که دانشجويان بسيجي در عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي و سياسي موفقيت هاي چشمگيري بدست آورده اند.
**مشهد
يک فعال دانشجويي:جريانهاي دانشجويي براي حل ريشه اي مشکلات تلاش کند
دبير اسبق جنبش عدالت خواه دانشجويي گفت: جريانهاي دانشجويي بايد عزم خود را براي حل ريشه اي مشکلات کشور جزم کنند و درگير مسايل حاشيه اي نشوند.
محمد صادق شهبازي به مناسبت گراميداشت روز دانشجو در دانشکده مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد افزود: در اينکه مشکلات مختلفي از جمله مشکل اقتصادي در کشور داريم شکي نيست اما هيچکس جواب درستي براي حل اين مشکلات ندارد.
وي اظهار داشت: به رغم مشکلاتي که دشمنان خارجي براي ما پديد آورده اند، ايران کشوري نيست که به دليل فقر منابع به زانو درآيد، ما منابع مختلف در کشور داريم که به دليل سوء مديريت و بي تدبيري از آنها استفاده نمي کنيم.
وي گفت: صنعت خودرو سازي ما با همين نقايص موجود شانزدهمين صنعت خودرو سازي دنياست، در زمينه فراورده هاي نانو رتبه ششم و در سلولهاي بنيادي رتبه دوم جهان را داريم، زمينهاي جلگه اي وسيعي در جنوب کشور بدون کشت رها هستند.
**قم
رئيس دانشگاه قم:دانشجويان پيشران و پيشگام جامعه هستند
رئيس دانشگاه قم، دانشجو و فعاليت دانشجويي را جرياني پويا، مطالبه گر، پيشران و پيشگام دانست و گفت: صراحت در گفتار، شجاعت در بيان، حساسيت بر امور مختلف، آرمان خواهي و عدالت طلبي از جمله ويژگي هاي جوانان دانشجو و طلبه است.
حجت الاسلام والمسلمين عسگر ديرباز ،تحقق عدالت اجتماعي را يکي از آرمان هاي جوانان دانشجو و طلبه دانست و افزود: اين قشر نسبت به اشرافي گري بي تفاوت نيستند و نسبت به آن واکنش نشان مي دهند.
رئيس دانشگاه قم از ديگر موضوع هاي مورد توجه و حساسيت دانشجويان را تضعيف استقلال و نفوذ بيگانگان در کشور دانست و تاکيد کرد: جوانان جامعه به عنوان فرزندان اين ملت در حوزه و دانشگاه همانگونه که نسبت به مسائل داخل کشور بي تفاوت نيستند نسبت به مسائل جهاني و منطقه اي نيز حساسيت دارند.
ديرباز اظهار داشت: دانشجويان در کنار تحقيقات علمي و پژوهشي در دانشگاه، به فکر آينده کشور نيز هستند، چراکه اداره و پيشرفت و انقلابي ماندن کشور را در گرو تربيت مديران انقلابي مي دانند و به همين دليل نسبت به مسائل مختلف ملي و بين المللي حساس هستند.
**زاهدان
جنبش دانشجويي يک جريان آرمان گرا و هوشيار است
مسئول بسيج دانشجويي سيستان و بلوچستان گفت: جنبش دانشجويي يک جريان آرمانگرا، هوشيار و فعال است و همه تشکلات دانشجويي انقلابي و مدافع آرمانهاي انقلاب هستند.
عليرضا کيخا در نشستي که با محوريت آسيب شناسي جنبش هاي دانشجويي به مناسبت فرا رسيدن روز دانشجو برگزار شد افزود: هر چند فرا رسيدن روز دانشجو به خاطر شهادت سه تن از عزيزان انقلاب است اما در مکتب انقلاب شهادت تسليت ندارد و اين روز را پيشاپيش به دانشجويان عزيز تبريک مي گوييم.
وي ادامه داد: سالروز اين مناسبت ها در تقويم فقط به برگزاري جشن ها و نشست ها محدود مي شود و متاسفانه در مورد تبيين و توضيح اين ايام مطالبي عرضه نمي شود.
مسئول بسيج دانشجويي سيستان و بلوچستان اظهار داشت: بهتر است در چنين روز هايي به جاي برگزاري مجالس جشن که در حال مرسوم شدن است کار گفتماني صورت گيرد و براي دانشجو از فلسفه وجودي اين روزها گفته شود.
وي تصريح کرد: جنبش دانشجويي واژه ايست که سال هاست در دايره واژگاني سياسي قرار گرفته و در 20سال اخير نمود بيشتر داشته است.
کيخا بيان کرد: جنبش هاي دانشجويي بايد فارغ از حزب گرايي و تعصب بوده و کارشان جريان سازي باشد.
وي اظهار داشت: دانشجو بايد درک درستي از شرايط زماني خود داشته باشد و حرکات و جنبش هاي آنان به صورت کنشي باشد نه واکنشي؛ 13 آبان يکي از اين جنبش هاي حرکتي است.
مسئول بسيج دانشجويي سيستان و بلوچستان افزود: دانشجو بايد نقش جدي در مسائل کشور داشته و پويا،فعال و مطالبه گر باشد.
**يزد
عضو شوراي انقلاب فرهنگي:جنبش دانشجويي بدون مرزبندي سياسي تقويت شود
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تأکيد بر نقش‌آفريني دانشجويان در عرصه‌هاي مختلف انقلاب گفت: جنبش دانشجويي بايد به‌دوراز مرزبندي‌هاي جناحي و سياسي تقويت شود.
عزت‌الله ضرغامي در آستانه روز دانشجو (16 آذر) در نشستي با دانشجويان دانشگاه يزد افزود: جنبش دانشجويي به دليل سياست زدگي و سوءاستفاده جريان‌هاي سياسي نسبت به گذشته ضعيف‌تر و از رسالت اصلي خود فاصله گرفته است.
وي ادامه داد: اين در حالي است، دانشجويان درگذشته نقش‌هاي برجسته‌اي در تسخير لانه جاسوسي، استکبارستيزي و تأسيس نهادهاي انقلابي داشتند.
1484
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما