شناسهٔ خبر: 29884553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اندونزی خواهر خوانده جدید منطقه آزاد اروند

راهکارهای توسعه روابط تجاری و اقتصادی اتاق بازرگانی آبادان و منطقه آزاد اروند با کشور اندونزی در نشستی بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان؛ سفیر اندونزی در ایران در نشستی با مسئولان اتاق بازرگانی ابادان و منطقه ازاد اروند با بیان اینکه در تلاش بررسی راهکارهای توسعه روابط تجاری منطقه آزاد اروند با کشور اندونزیهستیم تا رابطه با منطقه آزاد اروند در همه زمینه ها گسترش یابد گفت: آبادان و خرمشهر ۸ سال درگیر جنگ بوده و امیدواریم که فرصتی پیش بیاید تا این دو شهر را بسازیم.

علیم الدین اکتاونیو افزود: اندونزی کشور مسلمانی است و با کشورهای دیگر مشکلی ندارد و خوزستان از نظر ترانزیتی موقعیت خوبی دارد و میتوان با آن همکاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ شرکت اندونزی آمد که پالایشگاه آبادان را به روزرسانی کند، امیدواریم بتوانیم در زمینه آبزیان و خرما صادرات به اندونزی داشته باشیم زیرا فرصت خوبی برای صادرات و واردات بین دو کشور است.

سفیر اندونزی با بیان اینکه به دنبال راهی برای جابه جایی پول هستیم گفت: در زمینه هایی غیر از نفت و گاز مطمئن هستیم صادرات به اندونزی از منطقه آزاد دوبرابر خواهد شد.

علیم الدین اکتاونیو افزود: تا ماه سپتامبر با انجام ۱۷۷ میلیون دلار صادرات ارتباط بین دو کشور بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید با کمتر کردن مسائل اداری بتوانیم زودتر به نتیجه برسید و در زمینه دارو نیز می توانیم همکارهایی داشته باشیم.

سفیر اندونزی با تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند گفت: حمل و نقل در صادرات بسیار مهم است که باید این امر آسان شود؛ گرفتن ویزا برای تاجران و سفر به اندونزی را راحت خواهیم کرد و در تفاهم نامه ای به اعضای اتاق بازرگانی آبادان و منطقه آزاد اروند ویزای شش ماه خواهیم داد.

رییس اتاق بازرگانی آبادان نیز در این نشست گفت: اندونزی با ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت و به عنوان یک کشور مسلمان با ایران دارای اشتراکات مذهبی و فرهنگی است و عضویت هر دو کشور در سازمان های بین المللی مثل جنبش عدم تعهد این ارتباط را عمیق تر کرده است.

خیاط زاده با اشاره به امکانات و ظرفیتهای بسیار منطقه آزاد اروند افزود: ما علاقه مند هستیم روابطمان با کشور اندونزی گسترده تر شود و با ایجاد نزدیکی بیشتر از ظرفیتهای آبادان و خرمشهر استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: ما خواهان خواهر خواندگی اقتصادی میان منطقه آزاد اروند و مناطق آزاد اندونزی مثل باتان هستیم.

سید ضیاء الدین موسوی فرماندار ویژه آبادان نیز این شهر را قلب تپنده خوزستان دانست و گفت: آبادان میتواند بستری خوب برای سرمایه گذاری باشد.

معاون اقتصادی منطقه آزاد گفت: منطقه آزاد اروند علاوه بر واردات در زمینه صادرات و ترانزیت نیز فعالیت دارد و در این امر سرآمد کشور است به طوری که ۲۰ درصد تجارت ما با کشور عراق است.

موسوی افزود: پارسال در منطقه آزاد اروند هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشته ایم.

وی با اشاره به وفور صنایع پتروشیمی در منطقه گفت: هم اکنون ظرفیت و بستر برای بهره برداری مهیاست و مزیت های قانونی و معافیت های مالیاتی ،آزادی کامل برای سرمایه گذاری،ثبت آسان شرکت های خارجی، معافیت از کلیه عوارض گمرکی و در نهایت تضمین سرمایه گذاری خارجی از سوی دولت از مواردیست که میتواند برای فعالان اقتصادی اندونزی جذاب باشد.

در آبادان و خرمشهر همچنین ۶ میلیون اصله نخل وجود دارد که قابلیت زیادی برای تولید خرما و صادرات به کشور اندونزی دارد.

 

<div id="video-display-embed-code_2930297" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2298633/2930297?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما