شناسهٔ خبر: 29883570 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدل اردنی جلیقه زردهای فرانسه: اعتراض با چفیه قرمز

تهران- ایرنا- در پی اعتراضات 'جلیقه زردها' در فرانسه، گروهی از فعالان اردنی از مردم کشورشان خواستند روز پنجشنبه آینده در اعتراض به مشکلات اقتصادی و معیشتی با پوشیدن چفیه قرمز تظاهرات کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 'عربی 21'، این فعالان اردنی از طریق 'فیسبوک' اعلام کردند که تظاهرات با نام 'چفیه قرمز ها؛ 2019 سال تغییر' برای درخواست اصلاحات سیاسی و اقتصادی برگزار می شود و تظاهر کنندگان با چفیه قرمز در این تظاهرات شرکت می کنند.
مخالفان اردنی خواستار کاهش مالیات بر کالاهای اساسی به نصف، بازگشت دوباره یارانه نان، ملاک قرار دادن معیار جهانی در قیمت گذاری مشتقات نفتی، کاهش تعرفه برق برای اقشار کم درآمد، کاهش مالیات بر درآمد طبقات متوسط و کم درآمد و اصلاح قانون جرایم الکترونیکی هستند.
در همین راستا دولت اردن روز شنبه در واکنش به این اعتراضات با اشاره به حق مردم در برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز تاکید کرد: دولت با جوانان درباره برنامه های خود و اولویت دادن به جوانان بسیار گفت وگو کرده و پیشنهادهای آن ها را در تصمیم گیری ها لحاظ می کند.
'جمانة غنیمات' وزیر مشاور و سخنگوی دولت اردن هم روز پنجشنبه به حق مردم برای اعتراض در چارچوب قانون اساسی اردن اشاره کرد اما گفت اصلاحات اقتصادی اجتناب ناپذیر هستند.
به گزارش ایرنا، خردادماه امسال بود که اعتراض های مردم اردن به لایحه افزایش مالیات ها، افزایش قیمت سوخت و گران شدن کالاها، «هانی مقلی» نخست وزیر وقت را وادار به استعفا کرد و پس از حدود دو هفته بحران در این کشور، کابینه 28 نفره عمر الرزاز زمام امور را به دست گرفت. اردن که در سال های گذشته یکی از کشورهای به نسبت با ثبات تر در فضای پرالتهاب منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بوده است، طی ماه های اخیر به سبب کمبود منابع درآمدی ناشی از خلف وعده کشورهای کمک کننده به آن به دلیل ساختار غیرمستقل و وابسته اقتصادی خود، بنابر توصیه های نهادهای پولی و مالی جهانی از جمله صندوق بین المللی پول، سیاست های ریاضتی و وضع مالیات ها را در دستور کار قرار داد که این امر نارضایتی های زیادی را در میان مردم به وجود آورد.
به نظر می رسد که بحران اقتصادی اردن، باعث شده نارضایتی های معیشتی گسترده به اعتراضات سیاسی سوق داده شود، امری که شاید شاه اردن تاکنون از گزند آن در امان مانده است، اما نمی توان پیش بینی کرد که موج خشم مردمی که همچون آتش زیر خاکستر است چه زمان زبانه کشیده و دامن نهاد قدرت در آن کشور را خواهد گرفت، هرچند که مردم اردن به برخی سیاست های منطقه ای حکومت شان نیز اعتراض هایی دارند، و در اعتراض های شش ماه پیش، برخی با توجه به تغییرات چشمگیر در عراق و سوریه، خواهان جدا شدن اردن از محور عربستان و اسرائیل بودند.
خاورم**3224*1049

نظر شما