شناسهٔ خبر: 29881508 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

محمد مهدي طهرانچي:

دانشگاه آزاد، نهاد توسعه در کشور

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- رئيس دانشگاه آزاد اسلامي: اين دانشگاه، نهاد توسعه و پيشرفت در ايران اسلامي است و قابليتي که دارد بسياري از دانشگاه‌هاي دولتي ندارند.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد مهدي طهرانچي در نشست با اعضاي شوراي مرکزي اتحاديه‌هاي دانشجويي افزود: دانشگاه آزاد مي‌تواند مؤثر و تحول زا باشد و در اين خصوص دانشجويان نقش مهمي دارند.
وي با اشاره به برخي از موضوعات فرهنگي در اين دانشگاه گفت: دانشگاه بدون شک سازماني فرهنگي نمي‌شود مگر اينکه دانشجويان اين خواسته را پيگيري کنند.
طهرانچي افزود: اگر مي‌خواهيد تحول فرهنگي در دانشگاه آزاد اتفاق بيفتد متوليان آن دانشجويان و تشکل‌هاي دانشجويي هستند.
وي گفت: در دو دهه اخير دشمنان درخصوص بسياري از موضوعات سرمايه گذاري کرده اند تا القا کنند که دانشجو اپوزيسيون باشد، زيرا متوجه شدند که فرهنگ دانشگاه در دست دانشجويان است.
طهرانچي افزود: دانشگاه آزاد يک دانشگاه اجتماعي و از مردم و در درون حاکميت است.
وي گفت: عملکرد اين دانشگاه با دارا بودن حدود 1 و نيم ميليون دانشجو بزرگترين شبکه حقيقي است که حتي شبکه‌هاي مجازي به اندازه آن عضو ندارند.
طهرانچي با اشاره به واحد‌هاي مختلف اين دانشگاه در سراسر کشور افزود: قرار نيست واحدي را حذف کنيم، زيرا اين موضوع فرصتي است که در همه جا واحد دانشگاهي داريم.
وي خطاب به اعضاي شوراي مرکزي اتحاديه‌هاي دانشجويي حاضر در اين نشست گفت: قدرت فرهنگي و اجتماعي دانشگاه آزاد را تضعيف نکنيم و من در سفر به شهر‌هاي مختلف مشاهده کرده ام که بسياري از مسئولان شهري از فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد هستند.
طهرانچي افزود: براي رفع مشکل مالي اتحاديه‌هاي دانشجويي، سندي را طراحي کنيد تا آن را تصويب و اجرايي کنيم.
وي گفت: هم اکنون در حدود 90 درصد از دوره‌هاي کارشناسي اين دانشگاه، دانشجويان بومي هستند که البته در دوره‌هاي تحصيلات تکميلي تعدادي از دانشجويان غيربومي هستند.
طهرانچي افزود: جرأت آن را داريم که جبهه جهاد علمي و فرهنگي را به دست شما بسپاريم تا براي آن برنامه ريزي کنيد.
وي با اشاره به موضوع شفافيت در اين دانشگاه گفت: خوشبختانه نخستين بار سازمان حسابرسي مستقل مفيد راهبر در سال 1395 حساب‌هاي دانشگاه را در استان‌هاي مختلف حسابرسي کرد و هم اکنون تقريباً روزي يکي از اين حسابرسي‌ها در کميسيون‌هاي استاني درحال بررسي است و سپس حسابرسي‌ها در هيئت امنا بررسي مي‌شوند.
طهرانچي افزود: هم اکنون قضاوت در اين باره زود است، زيرا برخي از اشکالات ساختاري، فرآيندي، بي انضباطي و سوء استفاده نيز هست و بايد مطالبه گر اموال مردم براي هر قِران آن باشيم.
وي گفت: در سال‌هاي گذشته حساب‌هاي دانشگاه، حسابرسي مستقل نشده است، ولي بحمدالله اين کار درحال به ثمر رسيدن است و نتيجه آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.
طهرانچي افزود: ما حدود 30 هزار عضو هيئت علمي داريم و کار‌هاي اجرايي براي جذب اعضاي هيئت علمي که فراخوان آن مدتي قبل اعلام شد، درحال انجام است.
وي گفت: دانشگاه آزاد با پول نقد زنده نيست و حساب و کتاب آن بايد دقيق باشد.
طهرانچي درخصوص جلوگيري از سخنراني يکي از سخنرانان در يکي از واحد‌هاي اين دانشگاه افزود: بناي ما در مباحث شهري نظر شوراي تأمين است و پاسداشت امنيت موضوعي است که همه ما بايد به آن توجه کنيم که البته در اين خصوص شايد در شهري سليقه‌اي عمل شود که بايد آن را رفع کنيم.
وي گفت: شعار ما اين است که در سال 1404 انتخاب اول داوطلبان باشيم و اعتقاد داريم اين موضوع دست يافتني است و دانشگاه آزاد به لحاظ لجستيک بهتر از دانشگاه دولتي است.
طهرانچي با اشاره به اجراي طرح پايه در اين دانشگاه افزود: 40 چالش ملي و منطقه‌اي شناسايي شده و نظام موضوعات آن درحال تدوين است و در آينده پايان نامه‌هاي دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تکميلي براي حل و رفع معضلات ملي و منطقه‌اي خواهد بود.
وي گفت: دانشگاه آزاد سرمايه فوق العاده‌اي دارد و هيچ سازماني همانند اين دانشگاه نمي‌تواند سالي 70 هزار تحقيق انجام دهد.
در اين نشست تعدادي از اعضاي شوراي مرکزي اتحاديه‌هاي دانشجويي ديدگاه‌هاي خود را درخصوص موضوعات مختلف شامل موضوع محور شدن پايان نامه‌هاي دانشجويي، کمک مالي به تشکل ها، تشکيل هيئت انديشه ورز از جوانان، تخفيف شهريه، تحقيق و تفحص درخصوص مسائل مالي، شفافيت مالي، دانشگاه مادران، واحد خواهران، تشکل‌هاي دانشجويي، استفاده از ظرفيت‌هاي اتحاديه‌هاي دانشجويي و امکانات اين اتحاديه ها، بورسيه‌هاي تحصيلي، جذب اعضاي هيئت علمي، بودجه‌هاي فرهنگي، حسابرسي از دانشگاه، آزمون جامع دوره دکتري و کارآفريني بيان کردند.

نظر شما