شناسهٔ خبر: 29879009 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک استاد دانشگاه:

در ایران به فرهنگ استفاده از فضای مجازی توجه نمی‌شود

نمایندگی هرمزگان

یک استاد دانشگاه معتقد است: صحبت از فضای مجازی راحت نیست زیرا یک عرصه جدیدی است که همه ما امروزه با آن سروکار داریم. تفاوت بین سه واژه واقعیت، حقیقت و مجاز چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدکمالی در نشست" آسیب شناسی و جرم شناسی ارتباط فضای مجازی" در دانشگاه پیام نور، گفت: واقعیت آن چیزی است که وجود دارد و ما می توانیم آن را لمس کنیم، مانند تمام اشیاعی که در اطراف ما وجود دارند، حقیقت نیز آن چیزی است که ما نمی توانیم آن را ببینیم اما آرمان و ایده آل است، مجاز نیز در حقیقت آن چیزی است که وجود دارد اما آن را نمی بینیم مانند ارتباطات موجود در فضای مجازی.

وی با بیان این که می توان گفت از چهار عصر اینترنت عبور کرده ایم، افزود: این عصرها عبارتند از عصر کشاورزی، عصر صنعتی، عصر اطلاعات و دانش و عصر سایبر.

کمالی ادامه داد: در گذشته ارتباطات سنتی بود و در سال های اخیر نوعی ارتباط جدید را تجربه می کنیم به نام فضای سایبر یا مجاز.

وی عنوان کرد: در عصر جدید با چند فناوری با عناوین شبکه های اجتماعی، ابزار های ارتباطی، تلویزیون های هوشمند، کنسول های بازی و موقعیت یاب ها روبه رو شدیم. در فضای مجازی نوعی جدید از ارتباطات را داریم به نام شبکه های اجتماعی که در حقیقت حلقه اصلی ارتباطات در فضای مجازی را اگر دنبال کنیم به شبکه های اجتماعی خواهیم رسید.

کمالی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی در حقیقت گروه ها وشبکه هایی متشکل از افراد هستند که به شکل تارهای عنکبوت به یکدیگر متصل می شوند. نخستین بار که اینترنت در ایران شکل گرفت در سال 78 بود که در آن زمان از آن به عنوان نسل اول یاد می شد، در این نسل کاربران تنها می توانستند محتوایی را بارگزاری کنند یا به عبارتی می توانستند یک سایت اینترنتی داشته باشند، اما امکان نظر دادن در مورد یک موضوع وجود نداشت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در نسل دوم اینترنت شبکه های اجتماعی شکل گرفتند و نسل جدیدی به نام وبلاگ ها به وجود آمد که امکان بیان نظرات در آن جا فراهم شد. اما این امکان که نظرات مخاطبان به صورت هم زمان دریافت شود وجود نداشت. در نسل جدید و نوین شبکه های اجتماعی که مشهور ترین آن فیسبوک است، در این نسل از اینترنت هم نظرات کاربران منتشر می شود و هم  مخاطبان به صورت آنلاین نظرات و دیدگاه خود را بیان کنند.

کمالی اظهار کرد: کاربر کسی است که هم محتوا تولید می کند و هم نظرات مخاطبان را دریافت می کند. پس کاربر اینترنت تنها تولید کننده محتوا نیست. از سه عصر نامبرده شده به عنوان عصر های متن، فرامتن، تصویر و فرا تصویر یاد می شود. اینستاگرام به جذاب ترین شبکه مجازی تبدیل شده است و علت آن نیز کم شدن زمان برای افراد برای دسترسی به پیام تصویری و انتقال مطالب از طریق تصویر راحت تر است.

وی افزود: یکی دیگر از کاربردهای فضای مجازی، استفاده از بازی های آنلاین و ایجاد بازار کسب و کار می باشد.شبکه های ماهواره ای نیز مانند فضای مجازی کارکرد آگاهی و اطلاع رسانی دارند. همه مطالب دراین فضا مثبت نیستند. یکی از چالش های عمده ما در فضای مجازی بحث هویت است. افراد دوهویتی اند. به این ترتیب شخص با دو هویت در فضاهای مجازی حاضر می شود و در یکی از این شخصیت ها و هویت ها تلاش می کند با انتخاب کردن نام مستعار و انتشار مطالب و عکس هایی متفاوت از آنچه که در فکر و عقیده خود دارد و به تبع آن تأمین مطالب از طریق کپی کردن که به آن دزدی نیز گفه می شود سعی در پنهان کردن هویت اصلی خود است.

کمالی بیان کرد: این ها نشان از مشکل هویتی انسان ها در ایران است اما در کشورهای پیشرفته برای این موضوع استانداردهایی تعریف شده است.

وی در پایان گفت: فرهنگ استفاده از فضای مجازی از مهم ترین و ضروری ترین موارد است که متاسفانه در ایران اصلا به آن توجه نمی شود.

همچنین در ادامه یک استاد دانشگاه در این نشست عنوان کرد: برگزاری چنین نشست هایی برای دانشجویان بسیار مثمرثمر خواهد بود. متاسفانه پدیده ای که ناگزیر هستیم و لاجرم مورد استفاده قرار می گیرد.

معصومه زارعیان افزود: فضای مجازی نسل جدیدی از ارتباطات اجتماعی است که ناخواسته وارد آن شده ایم اما بدون برنامه! اگر روش استفاده از شبکه های اجتماعی را آموزش ببینیم اوضاع بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: معضل بزرگی که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد این است که قبل از این که یک پدیده وارد جامعه شود کاربرد استفاده از آن را یاد بگیرد، هرچند که در تمام دنیا اینترنت و وسایل ارتباط جمعی، موبایل و ماهواره ها پدیده های بدی نیستند، در این نشست نیز امیدواریم بهترین روش های استفاده از فضای مجازی را ارائه کنیم.

زارعیان در خصوص عیب اصلی این ارتباطات بیان کرد: اساسا ارتباط فضای مجازی بر متن استوار است و به همین دلیل نشانه های بصری و شنیداری در این تعامل به میزانی که لازم است بهره نمی بریم، همچنین دلیل این موضوع هم این است که بدون این که طرف مقابل را بشناسیم، به گفت و گو با او می نشینیم این موضوع به دفعات باعث ایجاد مشکلات در خانواده ها شده است از طرفی سبب زیاد شدن فاصله بین فرزندان و والدین می شود و آرامش فضای خانه را برهم می زند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از آسیب های اینترنت اعتیاد به اینترنت است. هرکدام از ما اگر توان این که برای مدت زمان یک ماه به طور کلی از اینترنت خداحافظی کنیم می توان گفت اعتیاد نداریم. 98 درصد افرادی که در کنکور موفق به کسب رتبه های خوب شده اند کسانی بوده اند که به طور کلی یا موبایل نداشته اند یا تنها برای برقراری تماس از آن استفاده می کرده اند.

وی تصریح کرد: قرار نیست صنعت و تکنولوژی را از زندگی حذف کنیم، اما می توانیم استفاده از آن را به شکل صحیح انجام دهیم.

زارعیان افزود: فرهنگ‌سازی برای استفاده از فضای مجازی باید صورت بگیرد. این فرهنگ‌سازی باید از سنین کودکی شروع شود.

وی در پایان گفت: اگر بتوان فاصله میان والدین و فرزندان را بتوان کم کرد و مشکلات میان آن ها حل شود و همچنین با در نطر گرفتن سختگیری های والدی تا حدودی این اعتیاد به اینترنت را کمتر یا کنترل کرد.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما