شناسهٔ خبر: 29876486 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

دلیل مداخله دانشجویان ایرانی در فعالیت‌های سیاسی

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، صادق زیباکلام عصر امروز در دانشگاه زنجان با اشاره به لغو برنامه‌های سخنرانی خود طی هفته گذشته اظهار کرد: بر خلاف تصور اولیه، هیچ دستور، سیاست کلی و قاعده مشخصی برای لغو این برنامه‌ها وجود ندارد، بلکه بیشتر مربوط به تصمیم مسؤولان محلی است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه شأن نزول 16 آذر نیازمند بررسی نقش جنبش دانشجویی در جامعه فعلی ایرانی است، افزود: به واقع باید جایگاه جنبش و فعالیت‌های دانشجویی در جامعه ما چگونه است و چه باید بکنیم، درس بخوانیم و یا دغدغه اجتماعی هم باید داشته باشیم.

وی با طرح این سؤال که نقش دانشجویان در دیگر کشورهای دیگر چه است و آن‌ها چه می‌کنند، تصریح کرد: پاسخ این است که در کشورهای دیگر کاری که باید بکنند انجام می‌دهند درس خوانده و وارد بازار کار می‌شوند، آیا دانشجویان در دیگر کشورها در انتخابات و دیگر مسائل اجتماعی دخالت می‌کنند که پاسخ منفی است.

زیباکلام با طرح سؤال مجدد که چرا دانشجویان دیگر کشورها کارکرد اجتماعی دیگر به مانند ایران ندارند و چرا این نقش اجتماعی ثانویه برای دانشجویان ایران پیدا شده است، گفت: سؤال کلی‌تر این است که کدام روش درست‌تر است که من معتقدم، که روش هندی‌ها، ژاپنی‌ها و ... درست است، این را من می‌گویم که یک روز از حضور در دانشگاهش بدون فعالیت نبوده است، این به معنای غلط بودن روش ما نیست، بلکه وضعیت ما محصول شرایط کشور ما بوده است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما حق انتخابی برای حضور در دانشگاه نداشته‌ایم، این روال برای ما پیش آمد و نقش اجتماعی برای دانشجوی ایرانی تعریف شد، چون زمانی که دانشگاه در ایران از سال 1313 شکل گرفت، توسعه سیاسی در آن شکل نگرفته بود.
وی ادامه داد: با این شرایط کاری که توسط دیگر نهادها از جمله احزاب در دیگر کشورها انجام می‌شود، در کشور ما بر عهده دانشگاه‌ها قرار گرفت و این وضعیت اجتناب‌ناپذیر بود و به این ترتیب نقش ثانویه برای دانشگاه هم تعریف شد و ادامه پیدا کرده است.

وی دلیل ادامه شرایط دانشگاه‌ها را فراهم نبودن زمینه فعالیت صنفی در بیرون از دانشگاه دانست و تصریح کرد: دلیل این اقدام هم حضور سیاسی دانشجویان در جامعه از جمله همراهی آن‌ها با کارگران هفت تپه بود که به غیر از آن‌ها، هیچ صنفی از آن‌ها حمایت نکردند.

منبع:فارس

نظر شما