شناسهٔ خبر: 29874528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

جشنواره «سینماحقیقت» با فیلم‌های سیاسی پر مخاطب آغاز شد

گره‌ زدن سیاست با هنر هفتم

صاحب‌خبر - گروه هنر: جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» در آستانه‌ چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با نمایش نسخه‌ کامل و بازسازی‌شده‌ مستند «برای آزادی» ساخته‌ حسین ترابی افتتاح شد که یکی از سیاسی‌ترین مستندهای تاریخ سینمای ایران است. مستندهای «پدر طالقانی» و «بهارستان، خانه ملت» که محور سیاسی داشتند روی پرده رفتند و استقبال خوبی هم از این آثار شد.
اولین روز از دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت با نمایش ۴۱ فیلم مستند در شش سالن سینمایی و برگزاری کارگاهی با حضور همایون امامی و محمدرضا اصلانی برگزار شد. کارگاه‌ها روز شلوغی را داشتند و بسیاری از مستند‌دوستان با کیف‌های مسافرتی در سالن حاضر بودند.
سیمای بی‌پیرایه سینمای مستند
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به همین مناسبت به دوازدهمین دوره‌ جشنواره سینماحقیقت پیام فرستاد: «سینمای مستند، تصویر واقعی روزگار ما با همه شیرینی‌ها و تلخی‌ها و شادی‌ها و غم‌های آن است. زبان رسا و سیمای بی‌پیرایه سینمای مستند، به آن رنگ واقعیت می‌بخشد و صداقت و صمیمیت را جلوه‌گر می‌سازد.
سینمای مستند مجال نزدیک شدن به مرزهای حقیقت است. در سال‌های اخیر ذهن خلاق و نگاه هنرمندانه مستندسازان عزیز کشورمان، آثاری ماندگار، واقعی و تاثیرگذار در عرصه‌های سه‌گانه‌ صنعت، هنر و جامعه آفریده و با خلق آثار مستند در حوزه‌های مختلف به ویژه دو حوزه فرهنگی و اجتماعی، نام ایران و ایرانی و فرهنگ غنی این مرز‌و بوم در جهان پرآوازه‌تر گشته است.»
در بخش دیگری از این پیام آمده است: «بدون تردید سهم برجسته‌ای از افتخارات سینمای ایران در جهان و عرصه بین‌الملل به واسطه حضور موفق آثار سینمای مستند است؛ موفقیت‌هایی که اعتباری شایسته به جشنواره حقیقت در منطقه و آسیا بخشیده است به گونه‌ای که شاهد حضور آثار ارزشمند و مخاطبانی پرشور و کم‌نظیر در این رویداد فرهنگی هستیم. به همه دست‌اندرکاران برگزاری دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت صمیمانه درود می‌فرستم و امیدوارم با همت والای شما عزیزان، تداوم موفقیت‌های سینمای مستند ایران را نظاره‌گر باشیم».
در جست‌وجوی کیمیای حقیقت
حسین انتظامی، دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی هم پیامی منتشر کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: «سینمای مستند ایران بیش از ۶ دهه حضور موثر را در ساحت فرهنگ و هنر کشورمان سپری کرده است. تقارن دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یادآور این حضور ارزنده و بی‌بدیل است. نکوداشت پیشکسوتان و مرور آثار سینمای مستند انقلاب در سینما حقیقت و برگزاری نهمین جایزه شهید آوینی با موضوع انقلاب اسلامی، مقاومت و دفاع مقدس در متن این جشنواره اشاره‌ای است به نگاه مسئولانه‌ سینمای مستند.»
در بخش دیگری از این پیام آمده است: «سینماحقیقت ارجاعی است به جستجوی گوهر ناب حقیقت و این ویژگی وجه متمایز فیلم مستند از سایر گونه‌های سینمایی است.‌هنرمند مستندساز می‌کوشد تا در کنکاش واقعیت، کیمیای حقیقت را بیابد و این نقطه‌ کمال و آرمان فیلم مستند است. نگاه خلاقانه و هنرمندانه به واقعیت پلی است برای عبور از مرز رسانه به عالم هنر. آنچه سینمای مستند امروز ایران را شایسته تحسین کرده است، تولید آثار ارزنده و حضور موثر و مستمر در عرصه‌های معتبر بین‌المللی است».
دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

نظر شما