شناسهٔ خبر: 29874216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

همايش سياست مدار مفسر در زنجان برگزار شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - زنجان - ايرنا - نخستين همايش سياست مدار مفسر با نگاهي به آثار و پژوهش هاي قرآني آيت الله هاشمي رفسنجاني با حضور نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زنجان، استاندار و مسئولان کشوري و استاني شامگاه يکشنبه در زنجان برگزار شد.

به گزارش ايرنا، نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زنجان در اين همايش گفت: در بين جامعه شناسان، اين مساله وجود دارد که آيا تاريخ در بستر خود، مردان بزرگ را مي سازد يا مردان بزرگ، تاريخ را مي سازند.
حجت الاسلام علي خاتمي اظهار داشت: هر دو ديدگاه، طرفداران خاص خود را دارد اما منصفانه و شايسته اين است که بگوييم رابطه متقابل دارند و هر دو اثرگذار هستند چرا که تاريخ در بستر حيات خود، مردان بزرگي را مي پروراند و مردان بزرگ نيز در بستر حيات سياسي و اجتماعي تاريخ، اثرگذارند.
وي با اشاره به اين که آيت اله هاشمي، نقش سازنده و بزرگي در کنار معمار کبير انقلاب داشت، افزود: تاريخ،گواه صادقي است و قضاوت خوبي در نقش آفريني اين بزرگمرد در شکل گيري انقلاب اسلامي، دوران دفاع مقدس، سازندگي و ساير عرصه ها خواهد داشت و تاثيرگذاري ايشان در عرصه هاي مختلف، فراموش نمي شود.
امام جمعه زنجان با بيان اين که آيت الله هاشمي از فرصت زندان براي ماندگاري ميراث ارزشمند آسماني، استفاده کرد، اظهار داشت: وي در دوران زندان و اختناق ستمشاهي، تفسيري از قرآن را نوشت اما پس از آزادي از زندان به دليل پيروزي انقلاب اسلامي و حوادث بعد از آن، چنين فرصتي براي وي فراهم نيامد.
خاتمي ادامه داد: حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي در آخرين وداع و اقامه نماز ميت بر پيکر آيت الله هاشمي و پيام تسليت ايشان، هيچ گاه از خاطره هافراموش نمي شود.
** آيت الله هاشمي، يک شخصيت عقلاني بود
قرآن پژوه معاصر و استاديار دانشکدهٔ حقوق، الهيات و علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي در اين همايش با اشاره به 3 ويژگي مهم تفسير راهنما اثر مرحوم آيت الله هاشمي، گفت: اولين ويژگي اين است که مرحوم هاشمي، يکي از شخصيت هايي است که در عالم دينداري و سياست، يک شخصيت عقلاني بود که اين امر کاملا در تقسير راهنما مشاهده مي شود.
حجت الاسلام سيد محمدعلي ايازي، مفاهيم اجتماعي را ويژگي دوم تفسير راهنما دانست و افزود: در چندين خطبه از اين تفسير به آثار و زيان هاي فقر، اشاره شده است و امروز نيز برخي آسيب هاي اجتماعي، زاييده فقر، بيکاري و مشکلات اقتصادي است.
وي با بيان اينکه اعتدال، ويژگي سوم تفسير راهنما است، اظهار داشت: آيت الله هاشمي، شخصيت اعتدالي داشت و به دور از افراط و تفريط بود.
** قرآن در همه زمان ها حرف هاي تازه اي دارد
حجت الاسلام عبدالمجيد معاديخواه نيز با بيان اين که قرآن در همه زمان ها حرف هاي تازه اي دارد و مانند اين است که مطالبش همين امروز نوشته شده، گفت: از برکات تفسير راهنما اين بود که جامعه را به قرآن نزديک تر کرد.
وي با بيان اين که در زماني که تفسير راهنما توسط آيت الله هاشمي آغاز شد، شرايط خاصي از تاريخ کشور بود، اظهار داشت: براي نسل فعلي، سخت است که به ياد بياورد که و بداند که چه اتفاقاتي افتاد و اين تفسير چه تاثيري بر جامعه گذاشت.
معاديخواه با اشاره به اين که شروع کار تفسير راهنما در فضاي تلخ و سردي بود، افزود: برخلاف طمع دشمنان مبني بر اين که اين شرايط سبب شکست مبارزات مي شود اما کاملا برعکس شد و همان مبارزات به پيروي انقلاب اسلامي انجاميد.
** آيت الله هاشمي، تهديد زندان را به بهترين فرصت تبديل کرد
فرزند مرحوم آيت الله هاشمي نيز در اين همايش گفت: ايشان هميشه اشاره داشتند که هر فردي هر کاري در راه قرآن، انجام دهد مانند ناشر، خطاط، جعبه ساز، قاري، مترجم، مفسر و غيره، جزو اعمال و رفتاري است که ثواب داشته و باقياتي براي انسان ها بوده و منشا خير است.
ياسر هاشمي بابيان اينکه تفسير قرآن، ريشه در دوران زندان ايشان داشت، افزود: از دوران زندان، اين کار را با استفاده از حفظيات ذهني خود از قرآن انجام داده و تهديد زندان را به بهترين فرصت تبديل کرد.
وي با بيان اين که اين تفسير در 22 دفتر تهيه شده بود، اظهار داشت: جلد تفسير راهنما پس از 17 سال و فرهنگ قرآن پس از 24 سال، استخراج شد.
**آيت الله هاشمي هميشه مورد آماج اتهامات بود
دبير همايش سياست مدار مفسر نيز در ابتداي اين برنامه با بيان اين که آيت الله هاشمي بيش از 65 سال از عمر خود را به انقلاب اسلامي، خدمت کرده است، گفت: ايشان بيشترين و سخت ترين ديکته ها را براي نظام، انجام داد اما هميشه مورد آماج اتهامات و بي انصافي ها قرار گرفت.
فريدون خادم افزود: ايشان با اين وجود، مصلحت سکوت مدبرانه را در پيش گرفت.
در پايان اين همايش از تمامي افرادي که در برگزاري آن، مشارکت داشتند، قدرداني شد.
8068/9556
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما