شناسهٔ خبر: 29873881 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی:

قانون گذاری در حوزه فناوری دشوار است/ باید مصلحت سنجی کنیم

باقر انصاری گفت:قانون گذاری در حوزه فناوری بسیار سخت است ، باید در این زمینه مصلحت سنجی کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری شبستان، ‌نشست تخصصی «بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» عصر امروز ۱۸ آذر  با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اساتید حقوق ، جامعه شناسی و علوم ارتباطات در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها برگزار شد.

 

 

بنابراین گزارش باقر انصاری در سخنانی در این مراسم گفت: در هر ابتکار قانونی چه طرح باشد چه لایحه با چند سوال اساسی مواجه هستیم.باید دید آیا آن ابتکار مشروع و قانونی است،  اولین سوال در زمینه کارآمدی آن ابتکار است. برای مثال باید بررسی کرد آیا فواید اجرای این ابتکار بر هزینه‌هایش برتری دارد.  هدف از طرح ساماندهی پیام رسان های داخلی، نظام‌مند کردن یا ساماندهی ارتباطات است. پس از ورود به این حوزه با مسائلی مواجه هستیم، باید حقوق و آزادی‌های فردی را محدود کنیم که اصولا ساماندهی وظیفه‌ و ذاتش همین است. مسئله دیگر این است که در هر نوع ساماندهی ما رفتارهای حمایتی از اشخاص انجام می‌دهیم و باید دید آیا این اختصاص منابع برای حمایت درست است و تبعیض آمیز نیست.

 

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی گفت:حفظ حریم خصوصی افراد، حفظ امنیت ملی و صیانت از اهداف ملی ، حفظ حقوق و مالکیت معنوی از اهداف این طرح است و اینکه برای افرادی که در داخل کشور فعالیت می کنند مزایای رقابتی ایجاد کنیم.به دنبال این هستیم که حقوق،  آزادی و ارتباط های مجازی را نظام مند کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید تجربیات کشورهای دیگر را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم، ‌گفت: باید دید کشورهای موفق چه کرده اند، کجا شکست خورده اند و کجا موفق شده اند. زمانی گفتند ما هم قرار است مثل کشور مالزی ماهواره پاک داشته باشیم. در مورد موضوعی مثل ماهواره چون امکان تفکیک وجود ندارد به کل آن را ممنوع کردیم. باید از رفتارهائی که در گذشته در زمینه مدیریت فناوری ها داشته ایم درس بگیریم.

 

انصاری با توضیح اینکه قانون گذاری در حوزه فناوری بسیار سخت است ، گفت: باید در این زمینه مصلحت سنجی کنیم.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به بخش هایی از طرح گفت: برخی از بندهای طرح ابهام دارند، وقتی می خواهیم نوعی نظام نظارتی کنترل رسانه طراحی کنیم باید جزئیات مشخص و شفاف شود.باید ممنوع ها و مجازها از هم تفکیک شوند. کلی گویی یکی از اشکالات اساسی این طرح است.

 

نظر شما