شناسهٔ خبر: 29864027 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ۱۰ درصدی قیمت مرغ آماده طبخ

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از افزایش میانگین ۱۰ درصدی قیمت مرغ در یکماه اخیر خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهدی یوسفخانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: امروز قیمت مرغ آماده طبخ­­12 هزار و 450 تومان به مصرف کننده عرضه می شود که نسبت به روز گذشته 300 تومان و نسبت به هفته گذشته روز پنجشنبه 500 تومان افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه مرغ ­11 هزار و 250 تومان درب کشتارگاه قیمت دارد، افزود: مرغ­ ­­هر کیلوگرم 11 هزار و 450 تومان به واحدهای فروش عرضه می شود.
یوسفخانی علت افزایش قیمت مرغ را کاهش تولید بیان کرد و گفت: افزایش قیمت جوجه یکروزه، افزایش قیمت نهاده هایی مثل ذرت و سویا و افزایش دو برابری و حتی 250 درصدی کرایه های حمل از عوامل کاهش تولید هستند.
وی همچنین ­درخصوص قیمت تخم مرغ با بیان اینکه تخم مرغ درحال حاضر شانه ای 2 هزار تومان کاهش داشته است، افزود: اکنون تخم مرغ به شانه ای 20 هزار تومان و کیلویی 10 هزار تومان رسیده است و این درحالیست که در چند روز گذشته شانه ای 24 هزار تومان و کیلویی 12 هزار تومان عرضه می شد.
­رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی علت کاهش قیمت تخم مرغ را واردات تخم مرغ از ترکیه و نیز کاهش تقاضا به علت گرانی قیمت آن بیان کرد و گفت: مصرف کنندگان به علت گران شدن تخم مرغ از خرید آن خودداری کردند و همین باعث کاهش تقاضا و کاهش قیمت شده است.

تاخیر در بارگیری نهاده های دام از عوامل اصلی افزایش قیمت مرغ
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران تاخیر دو ماهه بارگیری نهاده ها از بندر امام را از مهمترین عوامل افزایش قیمت مرغ بیان کرد.
مهدی یوسفخانی در ادامه مصاحبه اختصاصی گفت: باید ارگانهای ذیربط علت تاخیر دوماهه بارگیری را بررسی کنند.
وی افزود: مرغ داران به همین علت و اینکه احتمال دارد ذرت و سویا به موقع به دست آنها نرسیده، نتوانسته اند به مرغ ها دانه بدهند و جوجه یکروزه تولید کنند و این باعث کاهش تولید و افزایش قیمت شد.
یوسفخانی درباره اینکه چرا خوراک به دست تولیدکنندگان نمی رسید، گفت: باید بخش های دولتی این موضوع را بررسی کنند.
وی با بیان اینکه به اندازه مصرف یکسال کشور برای تولید نهاده در بندر امام دپو داریم، افزود: با وجود اینکه مرغ یک کالای مهم اساسی است و ارزانترین مواد پروتئینی است که در سفره مردم باقی مانده چون ارز دولتی به آن تعلق می گیرد، چرا نهاده ها بعد از واردات به کشور در بندر دپو شده به دست تولیدکنندگان نمی رسد؟
­رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه اکنون حدود دو هفته است که بارگیری نهاده ها آغاز شده است، گفت: واردکنندگان و فروشندگان نهاده ها یکی از دلایل تاخیر در بارگیری را افزایش کرایه حمل بیان کردند درحالیکه خود جزو شرکت های باربری نیز هستند.
یوسفخانی با بیان اینکه به علت نرسیدن نهاده ها، مرغ داران جوجه ریزی نکردند، افزود: همین موضوع باعث کاهش آمار تولید و افزایش قیمت شد.
وی درخصوص قیمت مرغ در آینده و اینکه آیا کاهش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: این موضوع بستگی به قیمت نهاده ها دارد.
یوسفخانی با بیان اینکه حدود دو هفته است که نهاده ها به دست مرغداران می رسد، افزود: اگر در همه استان های کشور دسترسی کامل به نهادها وجود داشته باشد و در زمان نیاز و به موقع این کار انجام شود و مشکلی در تهیه خوراک طیور در مرغداری ها وجود نداشته باشد و جوجه ریزی انجام شود، در دو ماه آینده نتیجه خواهد داد ام هم اکنون کاهش قیمت مرغ بعید است.
وی اضافه کرد: تا زمانی که کاهش تولید ادامه داشته باشد کاهش قیمت مرغ بعید به نظر می رسد.
­رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی درخصوص واردات مرغ گفت: مرغ وارداتی نداشتیم و توزیع نیز نشده است.
یوسفخانی با بیان اینکه بنا بود صادرات مرغ از کشور صورت گیرد، افزود: به علت برخورد با این شرایط، کاهش تولید بوجود آمد و برای تامین نیاز داخل صادرات مرغ ممنوع شد که اقدام درستی است.

نظر شما