شناسهٔ خبر: 29863576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروه سردار جنگل برنده مناظره دوم دانشجویی شد

تهران – ایرنا - گروه سردار جنگل در مخالف با گزاره «در شرایط فعلی و با امکانات موجود، اولویت اول برای مدیریت بحران آب محدود کردن کشاورزی است» به عنوان برنده دومین مناظره دانشجویی اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایرنا ، دومین مناظره هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران روز یکشنبه بین دو تیم سردار جنگل (گروه مخالف) از استان گیلان شامل پویا قلی پور، محمد طاها محمودی، ابوالقاسم نادم و کیارش اخوان و تیم کاپا (گروه موافق) از استان فارس شامل محمد رضا اکبری، حمید اسکندری، امیرحسین جابرزاده و سید رضا عبدی پور بر سر گزاره «در شرایط فعلی و با امکانات موجود، اولویت اول برای مدیریت بحران آب محدود کردن کشاورزی است» برگزار شد.
در ابتدا گروه موافق محدود کردن را تعریف کرد و گفت: محدود کردن به معنای مرزگذاشتن و چارچوب بندی است.
این گروه در ادامه آمارهای مربوط به میزان بارش، میزان مصرف آب در کشاورزی و استانداردهای جهانی در این خصوص را ارائه و اعلام کرد: بر اساس اعلام سازمان ملل اگر مصرف آب بیش از 40 درصد میزان تجدید پذیری باشد کشور با بحران آب مواجه است. مصرف آب در کشور ما 80 درصد میزان جایگزینی آب است. در کشاورزی نیز 92 درصد مصرف آب داریم در حالی که این آمار در جهان 70 درصد است.
گروه کاپا (گروه موافق) ادامه داد: راهکار جهانی برای حل معضل آب تغییر مصرف آب، کشاورزی سازگار با اقلیم، استفاده از آب شیرین کن ها، استفاده از بذر اصلاح شده و ... اعلام و اظهار کرد: در جهان 15 راهکار برای مقابله با بحران آب اعلام شده که اولین آن تغیرالگوی کشت و کشاورزی است.
گروه مخالف(سردار جنگل) اما استدلال کرد: در این گزاره باید منظور از شرایط فعلی و امکانات موجود را مورد توجه قرار دهیم. در مسئله بروز بحران آب مسائل مختلفی از جمله ازدیاد جمعیت، ضعف مدیریت و... مطرح است.
سازمان برنامه و بودجه 22 راهکار مقابله با بحران آب را اعلام کرده که بیشتر آنها مباحث مدیریتی است ، فقط چند مورد مربوط به کشاورزی است و هیچ کدام از راه کارهای مسئله محدود کردن کشاورزی را مطرح نکره اند بلکه مدیریت کشاورزی را مطرح کرده اند.
این گروه سوال کردند: آیا هر کمبود آبی منجر به بحران است؟ بحران آب در آسیا به دلیل سوء مدیریت است نه کمبود منابع آب و باید بین این دو تفاوت قائل شد. آیا آمار دقیقی از میزان هدر رفت آب داریم؟
گروه موافق گزاره نیز استدلال کرد: در صحبت های گروه مخالف چند مصادره به مطلوب صورت گرفته است. محدود کردن به معنی تعطیلی نیست. آیا می توان برنامه ریزی برای منابع آب انجام داد و در آن مسئله کشاورزی را نادیده گرفت؟ خوانش از محدودیت به معنی تعطیلی نیست. ما به ازای کاشت هر هکتار برنج 25 هزار متر مکعب آب مصرف می کنیم در حالی که آمار متوسط جهانی 10 هزار متر مربع است یعنی هدر رفت 15 هزار متر مکعبی آب. پس هدر رفت آب داریم.
در ادامه گروه مخالف گفت: در تمام 30 تا 40 سال اخیر با بحران آب مواجه بودیم اما در تمام این سال ها به دنبال مقصر می گشتیم. بحث اصلی این است که باید برنامه توسعه کم آب بر طراحی کنیم که نه فقط کشاورزی بلکه صنعت و آب شرب را نیز در بربگیرد. 92 درصد مصرف آب کشور در کشاورزی است اما بخش اعظم تولید ناخالص ملی ما نیز از کشاورزی است. اگر بخواهیم کشاورزی را محدود کنیم با چالش امنیت غذایی مواجه می شویم.
گروه موافق نیز استدلال کرد: بر اساس اعلام بانک جهانی 15 درصد کشور زیر سطح کشت است اما 92 درصد آب کشور را مصرف می کند. اقتصاد ما نفتی است و کشاورزی در کشور ما اقتصادی نیست. می پذیریم که هم کمبود داریم و هم بحران اما علت اصلی بحران آب را کشاورزی نمی دانیم.
گروه مخالف نیز اعلام کرد: راهکار محدود کردن کشاورزی نیست بعضی جاها در کشور باید کشاورزی محدود و برخی جاهای دیگر باید توسعه پیدا کند. بهبود بهره وری محدود کردن نیست. 25 درصد نیروی کار کشور در بخش کشاورزی فعالیت می کنند اگر کشاورزی را محدود کنیم کشور با بحران غذا و کار مواجه می شود. نباید برای حل بحران آب بحران های دیگری در کشورایجاد کرد. سؤال ما این است با محدود کردن کشاورزی چه جایگزینی را می خواهید به جای آن ارائه کنید؟
در پایان داوران، گروه سردار جنگل را که مخالف گزاره بود به عنوان گروه برنده اعلام کردند.
**9283**1601**

نظر شما