شناسهٔ خبر: 29857199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس:

صنایع حصیری بافق را روانه بازار کشور کنیم

یزد- ایرنا- نماینده حوزه انتخابیه مهریز با بیان اینکه مواد اولیه صنایع حصیری به فراوانی در دسترس است گفت: این صنایع که با دستان هنرمندان بافقی تولید شده باید در بازار ملی عرضه و مطرح شود.

صاحب‌خبر -

محمدرضا صباغیان روز یکشنبه در حاشیه بازدید از کارگاه صنایع دستی مبارکه بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تلاش می کنیم تا صنایع حصیری که در استان یزد منحصر به فرد است در سطح ملی، معرفی و برند سازی شود.
وی مشاغل خانگی و تولید صنایع حصیری و دستی را در راستای فرآیند تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: مسوولان ذیربط باید با تخصیص تسهیلات ارزان قیمت، مشاوره و آموزش، این صنایع را حمایت کنند.
نماینده ابرکوه، بافق، بهاباد، مهریز، و خاتم در مجلس شورای اسلامی تقویت و گسترش مشاغل روستایی را پیشگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها خواند و بیان کرد: دولت توجه خاصی به رونق و آبادانی روستاهای کشور دارد و بسته های حمایتی خوبی نیز برای کار آفرینان در مناطق روستایی در نظر گرفته است.
صباغیان با بیان اینکه در بافق و روستاهای اطراف مواد اولیه صنایع حصیری از نخلستانهای انبوه این شهرستان تامین می شود خاطر نشان کرد: فرهنگ حصیر بافی از میراث گذشتگان است که پیوسته از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و امروزه زنان و مردان با دستان هنرمند خود آثار زیبا و ارزشمند تولید می کنند که می تواند در بازار جایگاه مناسبی کسب کند.
نماینده بزرگترین حوزه انتخابیه استان یزد مشکل این هنرمندان را کمبود یا نبود بازار فروش محصولات عنوان کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه محصولات حصیری بافق در مرکز استان و تهران نقش مهمی در معرفی و فروش این محصول در بازارهای کشور خواهد داشت.
وی هدف از ایجاد کارگاه مبارکه را احیای صنایع دستی و هنرهای فاخر سنتی این روستای و شهرستان و همچنین رواج و رونق قالی بافی با ایجاد اشتغال اعلام و تصریح کرد: غرفه های میدان خان در بافت تاریخی ، مرکزیت ثقل تجاری و ما بین امام زاده عبدالله (ع) و مسجد جامع بافق قرار گرفته و مکان مناسبی است که می تواند هم محل عرضه این محصولات و هم جذب بیشتر گردشگر باشد.
بادبزن، کلاه ، پادری، زیرانداز، سبد، زنبیل و ریسمان، بخشی از مهمترین صنایع حصیری شهرستان بافق است که از شاخ و برگ و الیاف درختان خرما بافته و تولید می شود.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری شهرستان بافق در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی یزد قرار دارد.
7543/ 6197

نظر شما