شناسهٔ خبر: 29856012 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

"احکام سبز" جایگزین مجازات حبس در حوزه زیست‌محیطی خراسان‌رضوی شد

R41347/P41362/S6,1188/CT1

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی به رشد صدور احکام سبز به عنوان جایگزین مجازات حبس در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

تورج همتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس با اشاره به اینکه صدور احکام جایگزین حبس از مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی است که دست قضات را برای صدور حکم‌هایی غیر از حبس بازگذاشته اظهار داشت: از آغاز اجرای این قانون تاکنون قریب به 70 متخلف در حوزه‌های شکار و صید، تهدید علیه بهداشت عمومی، تخریب محیط زیست در خراسان رضوی به روش جایگزین حبس مجازات شده‌اند.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: انجام خدمات رایگان در ادارات حفاظت محیط زیست و مناطق تحت مدیریت، کاشت نهال، خلاصه‌برداری کتب زیست محیطی، نگارش مقاله‌های مرتبط، ساخت فیلم مستند از طبیعت و حیات وحش، پاک‌سازی طبیعت در تفرجگاه‌ها و اماکن عمومی و شرکت در کلاس‌های آموزشی مربوطه از مهمترین عناوین احکام سبز صادره در استان است. در سال جاری صدور این قبیل احکام نسبت به بازه مشابه سال پیش، رشد 2 برابری داشته است.

همتی در ادامه به تاثیر مثبت حکم مجازات جایگزین حبس در جامعه اشاره و افزود: صدور این قبیل احکام، در کاهش یا تکرار نشدن جرم نقشی موثر ایفا می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ادامه  با بیان اینکه صدور این قبیل احکام جایگزین حبس بیشتر در شهرستان‌های کاشمر، کلات، چناران، بردسکن، قوچان، سبزوار، تربت جیدریه، گناباد، خواف، سرخس، مه‌ولات و جغتای بوده اظهار داشت: بیشترین آمار احکام سبز از سوی قضات شهرستان کاشمر در حوزه حفاظت محیط زیست صادر شده و شهرستان‌های کلات و چناران در این زمینه رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

همتی به ضرورت فرهنگ‌سازی و معرفی عمومی مجازات‌های جایگزین حبس در جامعه اشاره و افزود: این قبیل مجازات‌ها می‌تواند هم به نفع مجرم و هم به نفع جامعه و خانواده واقع شود و با کاهش تبعات ناشی از حبس، تاثیر خوبی در فرد داشته باشد ضمن اینکه فرصتی دوباره برای بازگشت به زندگی سالم برای مجرم را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما