شناسهٔ خبر: 29852504 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزير ارتباطات خبر داد:

720 هزار گوشي تلفن همراه در انتظار ورود به بازار

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا-وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاکيد کرد: توزيع قبوض خدماتي هزينه زيادي را متحمل مي‌کند که اين هزينه از بيت‌المال مصرف مي‌شود.

به گزارش آريا، محمدجواد آذري جهرمي عصر امروز در سمينار هفته ديجيتال گفت: در حال حاضر 35 ميليون قبض برق، 35 ميليون قبض آب و 20 ميليون قبض گاز توزيع مي‌شود که با هوشمندسازي کنتورها مي‌توان از اين هزينه اضافي صرفه‌جويي کرد.

وي افزود: اين در حالي است که درآمد وزارت ارتباطات از اول سال تا آذرماه حدود 600 ميليارد تومان بوده است.

اين عضو دولت تدبير و اميد با بيان اينکه برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي با وزارت نيرو براي هوشمندسازي انجام شده است و وزير نيرو از اين اقدام استقبال مي‌کند، اظهار داشت: صنعت IOT يکي از صنايع اصلي در آينده است و اگر ما به اين موضوع بپردازيم مي‌توانيم جايگاه خود را در جهان حفظ کنيم. در غير اين صورت، در اين موضوع نيز مثل بسياري ديگر از موضوع‌ها متضرر مي‌شويم.

جهرمي با بيان اينکه هوشمندسازي در بسياري از بخش‌ها در حال بررسي است، تصريح کرد: با شهرداري نيز تفاهم‌نامه‌هايي به امضا رسيده است اما با رفتن نجفي، تفاهم‌نامه‌ها به حالت تعليق درآمده است که اميدواريم با شهردار جديد به نتيجه خوبي در اين زمينه برسيم.

وي با تاکيد بر اينکه در زمينه هوشمندسازي بايد ابتدا از خودمان شروع کنيم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر اپراتورها خدمات مناسبي را در اين زمينه عرضه نکرده‌اند. براي توسعه اين خدمات نياز به سرمايه‌گذاري در حوزه فرکانس داريم و اگر بخواهيم روي فرکانس 900 سرمايه‌گذاري کنيم، متضرر مي‌شويم.

وزير ارتباطات ادامه داد: در بخش کشاورزي نيز هوشمندسازي در مرحله بررسي است و با اين کار مي‌توان 35 درصد در مصرف گاز صرفه‌جويي کرد.

جهرمي با بيان اينکه در حوزه بانکداري نيز هوشمندسازي مي‌تواند خدمات زيادي را انجام دهد، ابراز داشت: ما با حضور وين‌تک‌ها مي‌توانيم به دستاوردهاي مناسبي برسيم. وزارت ارتباطات در بخش هوشمندسازي وظيفه توسعه زيرساخت‌ها را دارد و حالا زيرساخت‌ها آماده ميزباني از هوشمندسازي نهادها و سازمان‌ها است و تنها بايد اين نهادها و ارگان‌ها از اين هوشمندسازي استقبال کنند.

وي با بيان اينکه ما پيگير هدف ايران ديجيتال هستيم، عنوان کرد: مثل همه جاي دنيا براي رسيدن به اين هدف موانعي وجود دارد که تلاش مي‌کنيم تا آنها را برطرف کنيم.

وزير ارتباطات با بيان سهم کم اپراتورها در تحول ديجيتال يادآور شد: ما در حوزه پيامک‌هاي ارزش افزوده به طور جدي در حال بررسي هستيم و به زودي به اين مشکل رسيدگي خواهد شد.

جهرمي با اشاره به مشکلات شرکت مخابرات ايران بيان کرد: نرخ ارز باعث شده تا مخابرات با بحران نقدينگي مواجه شود و بر اساس آمارها مطالبات انباشته اين شرکت بسيار زياد است و مشکلاتي را به وجود آورده است.

وي افزود: مخابرات ايران حدود 30 ميليون مشتري تلفن ثابت دارد که حدود 360 ميليارد تومان تنها براي توزيع قبوض هزينه مي‌کنند که با استفاده از ظرفيت دولت الکترونيک مي‌توان از اين هزينه صرفه‌جويي کرد و بر روي خدمات ديگر هزينه کرد.

اين عضو دولت تدبير و اميد با انتقاد از توزيع بيش از حد کارت‌هاي هوشمند گفت: متاسفانه امروز کارت‌هاي بانکي و بسياري از کارت‌هاي ديگر هوشمندسازي شده‌اند که هر کدام با يک کارت در دست مردم قرار گرفته است و بيشتر اين کارت‌ها مصرف چنداني ندارد و تنها از بيت‌المال براي توليد و صدور آن هزينه مي‌شود که بايد جلوي آن گرفته شود.

جهرمي با بيان اينکه وزارت ارتباطات وظيفه کنترل بازار تلفن همراه را برعهده ندارد، اظهار داشت: ما به واسطه مقابله با قاچاق گوشي مسئوليت کارگروه را برعهده داريم و براي ترخيص گوشي‌‌‌هاي همراه بايد نهادهاي مرتبط با يکديگر همکاري کنند.

وي با بيان اينکه در حال حاضر 120 هزار گوشي توقيف شده و شصت هزار عدد نيز در گمرک است، تصريح کرد: آن شرکت‌‌هايي که پرونده‌‌‌شان در ارتباط با 120 هزار گوشي در دادگستري است، در واردات 600 گوشي توقيف شده در گمرک نقش داشته‌‌‌اند و به همين دليل هنوز ترخيص آنها در حال بررسي است.

وزير ارتباطات اضافه کرد: کارگروهي که از نمايندگان دادستاني کل کشور و وزارت صمت تشکيل شده است، به زودي گزارشات آن را ارايه مي‌‌کند.

جهرمي با بيان اينکه گوشي‌‌هاي توقيفي نياز يک ماه بازار را برطرف خواهند کرد، خاطرنشان کرد: تعداد واردکنندگان در حال حاضر محدود است و قرار شده تا وزارت صمت با فراخوان به واردکنندگان جديد مجوز دهد. وضع امروز بازار وضع مناسبي نيست و در تلاشيم تا مشکلات به وجود آمده را برطرف کنيم.

وي با بيان اينکه ايران ديجيتال به چهار بخش نرم‌‌افزار، تجارت، سخت‌‌افزار و خدمات تقسيم مي‌‌شود، ابراز داشت: در بحث سخت‌‌افزار توليدات داخلي خود را داريم به عنوان مثال در حوزه فيبر نوري و تجهيزات ارتباط تقريبا خود کفا شده‌‌ايم و در حوزه‌‌هاي ديگر به ميزان قابل توجهي رشد کرده‌‌ايم.

وي افزود: ايران ديجيتال يک مفهوم و پروژه است که هر روز به تحقق آن نزديک مي‌‌شويم.

نظر شما