شناسهٔ خبر: 29852032 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همکاری اسرائیل با عربستان برای جاسوسی سایبری از شهروندان سعودی

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به تشریح تلاش‌های ریاض برای خرید تجهیزات پیشرفته جاسوسی جهت رصد فعالیت‌های آنلاین شهروندان سعودی پرداخت.

صاحب‌خبر -

همکاری اسرائیل با عربستان برای جاسوسی سایبری از شهروندان سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «دیوید ایگناتوس» ستون‌نویس مشهور روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به شرح جزئیات کمک رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی در حوزه جاسوسی سایبری که در ترور جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود نقش داشته، پرداخته است.

وی در گزارشی در این باره در روزنامه واشنگتن پست نوشت: زمانی که جمال خاشقجی در تاریخ 2 اکتبر (دهم مهرماه) وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، هرگز نمی دانست که به میدان مرگ پا گذاشته است. وی در جنگ اطلاعاتی قرن 21 هدف اصلی قرار گرفته بود. جنگی که بوسیله «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و نزدیکان او علیه مخالفانش به راه افتاده بود و شامل اقداماتی از جمله هک اطلاعات، آدم‌ربایی و در نهایت قتل می‌شد.

وی در ادامه با بیان اینکه "آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهایی که از سیاست‌های عربستان سعودی حمایت می‌کنند به تقویت ابزارهای جاسوسی سایبری که در نهایت منجر به این «پایان فاجعه‌بار» در استانبول شد، کمک کرده‌اند" نوشته است: ولیعهد سعودی متعهد شده بود که [در کشورش] تغییر ایجاد کند؛ اما بجای آن بی‌ثباتی به بار آورد. زرادخانه دیجیتالی که او گردآوری کرد به ابزاری برای ادامه حکومت مستبدانه خودش تبدیل شد.

«دیوید ایگناتوس» نوشت: این نبرد از «مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای» در ریاض آغاز شد که هدایت آن را «سعود القحطانی» مشاور محمد بن سلمان و از متهمان اصلی پرونده قتل خاشقجی به عهده داشت. بر اساس اعلام چندین مقام آگاه که به دلیل حساسیت این موضوع نخواستند نامشان فاش شود، القحطانی و شرکای سایبری او نخست با یک شرکت ایتالیایی به نام «هکینگ تیم» کار می‌کردند و سپس محصولاتی که بوسیله دو شرکت اسرائیلی به نامهای «ان اس او گروپ» و «کیو سایبر تکنالجیز» و یک شرکت اماراتی به نام «دارک متر» تولید می‌شد را خریداری کردند. القحطانی به تدریج توانست برای پیشبرد برنامه‌های بن سلمان و سرکوب مخالفان و دشمنان رژیم آل‌سعود، با در دست گرفتن کنترل رسانه‌های اجتماعی، شبکه‌ای نظارتی ایجاد کند.

سعودی‌ها از حدود یک دهه پیش ساخت این شبکه سایبری خود را آغاز کردند. یعنی زمانی که القحطانی برای ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان سعودی کار می‌کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: سرویس‌های اطلاعاتی عرب همیشه از نزدیک ارتباطات شهروندان خود و همچنین فعالیت‌های سیاسی آنها را زیر نظر داشته‌اند. رسانه‌های دیجیتال هم فرصت‌های جدیدی را برای این اقدامات سرکوبگرانه آنها ارائه کردند. عربستان سعودی در سال 2013 به دنبال خرید ابزارهایی از شرکت «هکینگ تیم» بود که بتواند به دستگاه‌های آیفون و آیپاد نفوذ کند. بر اساس افشاگری ویکی‌لیکس در سال 2015، این کشور در سال 2015 هم خواستار همین دسترسی به گوشی‌های اندروید شد. زمانی که ملک سلمان در سال 2015 به سلطنت رسید، تلاشهای دربار سعودی در زمینه سایبری افزایش یافت.

سعود القحطانی، وکیل و افسر سابق نیروی هوایی عربستان در بیش از یک دهه در دربار سعودی کار کرده بود و قصد داشت وفاداری‌اش را به پسر محبوب شاه جدید اثبات کند. به همین دلیل او به یکی از اجزای جداناپذیر، اما در عین حال خطرناک در حلقه نزدیکان بن‌سلمان تبدیل شد.

پس از آنکه بن‌سلمان در آوریل 2015 ولیعهد شد، القحطانی تلاش خود را برای تقویت فعالیت‌های سایبری افزایش داد. وی در تاریخ 29 ژوئن 2015 نامه‌ای به رئیس شرکت «هکینگ تیم» ارسال کرد و از او خواست یک فهرست کامل از خدماتی که می‌تواند ارائه دهد را فراهم کند.

به نوشته واشنگتن پست، عربستان سعودی از تجهیزات سایبری ساخت ایتالیا برخوردار بود؛ اما بنابر اعلام منابع سعودی و آمریکایی، بن سلمان به دنبال دستیابی به ابزارهای پیشرفته‌تری بود. وی به رشد سریع شرکت‌های امارات متحده عربی در زمینه سایبری توجه می‌کرد و دلش می‌خواست کشور او هم با همین سرعت در حوزه سایبری پیشرفت کند. دو منبع آگاه اعلام کردند شرکت سایبری «دارک متر» امارات متحده عربی می‌توانست آموزش و تجهیزات لازم سایبری را فراهم کند؛ اما بن سلمان دلش می‌خواست دستگاه‌های سایبری خودش را داشته باشد.

ایگناتوس در بخش دیگری از این گزارش نوشته است: من از نزدیک شاهد طمع سعودی‌ها برای دستیابی به فناوری نظارتی دیجیتال در سفرم به این کشور در آوریل 2017 و مارس 2018 بودم. در هر دو بار، من به مرکز جدیدی که دربار سعودی با نام مبارزه با تروریسم ایجاد کرده بودند، دعوت شدم و از آن بازدید کردم. سعودی‌ها نام این مرکز را «مرکز نظارت بر افراط‌گرایی» گذاشته بودند. تأسیسات بسیار مدرنی بود که تعداد زیادی تکنسین در مقابل مانیتورهای کامپیوتر نشسته بودند و در حال رصد توئیتر عربی و سایر رسانه‌های اجتماعی بودند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «محمد بن سلمانِ جوان و کم‌تجربه وارد ماجراجویی‌های خطرناکی در عرصه سایبری و هم میدانی شد. او برای مقابله با جنبش انصارالله در سال ۲۰۱۵ به یمن حمله کرد و عملیات مرگباری به راه انداخت که حتی تا امروز هم ادامه یافته است. وی برای مهار نفوذ اخوان‌المسلمین در کشور همسایه قطر، چیزی در حد جنگ سایبری با این کشور راه اندازی کرد.

اما انگیزه‌های عربستان سعودی برای گسترش سلطه دیجیتال در سال 2017 هم افزایش یافت. محمد بن سلمان از سوی رقبای خود در درون خاندان سلطنتی احساس خطر کرد؛ به خصوص پس از 2 بار تلاش ناموفق برای ترور او در سال گذشته میلادی. بن سلمان یک کودتای داخلی به راه انداخت و محمد بن نایف را از ولیعهدی عربستان برکنار کرد. وی در نوامبر 2017 بیش از 200 شاهزاده و شخصیت مهم سعودی را بازداشت کرد.

اما در سال 2018، این اقدامات بن سلمان باعث شد مرکزِ تحت کنترل القحطانی در چند جبهه علیه مخالفان واقعی و خیالی خود به جنگ بپردازد. سعودی‌ها همچنان به دنبال تجهیزات جدید بودند. آنها می‌دانستند که اسرائیل پیشرفته‌ترین سلاح‌های سایبری را در اختیار دارد. بنابر اعلام منابع آمریکایی، اروپایی و سعودی، عربستان سعودی به شدت به دنبال خرید این فناوری‌ها از شرکت‌های سایبری اسرائیلی بود.

ستون‌نویس واشنگتن پست در ادامه، اتحاد رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود را یک «معامله شیطانی» خوانده و نوشت: نتیجه این تلاش‌ها تشکیل یک اتحاد تاریخی در خاورمیانه میان عربستان سعودی و اسرائیل بود. شرکت‌های اسرائیلی اشتراک اطلاعات محرمانه سایبری خود را با سعودی‌ها آغاز کردند. این یک معامله شیطانی بود: اسرائیل یک متحد عرب مخالف ایران بدست آورده بود و بن سلمان هم به ابزارهای جدیدی برای مقابله با دشمنان داخلی خود دست یافته بود.

سه مقام سابق آمریکایی اعلام کردند سعودی‌ها به دنبال خریداری دستگاه‌های پیشرفته‌ی هک تلفن همراه بودند که نام آن «پگاسوس» بود. این دستگاه بوسیله شرکت «ان اس اُ گروپ تکنالجیز» اسرائیل اختراع شده بود.

«جمال خاشقجی»، خبرنگار منتقد سعودی هم بدست عربستان سعودی و با استفاده از همین روشها به قتل رسید. تیم القحطانی پیام‌های خاشقجی را ردیابی کرده و متوجه شده بودند که او قصد دارد به فعالیت علیه رژیم آل سعود در فضای مجازی بپردازد. «عمر عبدالعزیز» فعال مخالف عربستان سعودی مقیم کانادا در ماه‌های ژوئن و ژوئیه خاشقجی را تشویق کرد که یک ارتش سایبری برای خنثی کردن حملات سعودی در اینترنت راه‌اندازی کند. اما خاشقجی و عبدالعزیز نمی‌دانستند که مقامات سعودی در حال جاسوسی بر روی پیام‌های آنها هستند.

جمال خاشقجی در سال 2017 از عربستان سعودی گریخت و به آمریکا سفر کرد و در همانجا به نوشتن مطالبی مشغول شد که برای عربستان سعودی بسیار حیاتی بودند. سعودی‌ها بارها تلاش کردند مانع از این اقدامات او شوند و حتی پسرش را ممنوع الخروج کردند. اما این مسائل هم خاشقجی را از نوشتن مطالب مخالف عربستان باز نداشت. در ماه ژوئیه سال جاری میلادی القحطانی در نهایت بن‌سلمان را متقاعد کرد که خاشقجی یک تهدید برای کشور محسوب می‌شود. در نهایت پس از بازدید جمال خاشقجی از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، وی بدست عربستان سعودی به قتل رسید. عربستان تا چند هفته دست داشتن در قتل خاشقجی را تکذیب کرد؛ اما به دنبال افشای نقش ریاض در قتل خاشقجی، القحطانی به همراه 17 نفر دیگر از سمت خود اخراج شدند.

انتهای پیام/

نظر شما