شناسهٔ خبر: 29851506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فرانسه و آلمان درباره سازوکار مالي ويژه توافق کردند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- يک روزنامه آلماني گزارش داد که برلين و پاريس درباره سازوکار مالي ويژه براي ايران به توافق رسيدند و به زودي با راه اندازي اين نهاد، 9 کشور اروپايي به آن مي پيوندند.

به گزارش بامداد يکشنبه ايرنا، روزنامه آلماني «ويرتشافتزووچه» در اين گزارش نوشت: اتحاديه اروپا براي حفظ کانال هاي مالي با ايران يک سازوکار مالي ويژه طراحي کرده و آلمان و فرانسه در اين باره به توافق رسيده اند.
به نوشته اين روزنامه به نقل از ديپلمات هاي اروپايي، براساس توافق برلين و پاريس، سازوکار مالي ويژه براي حفظ روابط تجاري اتحاديه اروپا با ايران به صورت نهادي در فرانسه مستقر شده و يک آلماني رياست آن را برعهده خواهد داشت.
براساس اين گزارش، 9 کشور اروپايي از جمله ايتاليا، اسپانيا، اتريش و اتحاد سياسي-اقتصادي بنلوکس شامل بلژيک، لوکزامبورگ و هلند تمايل به پيوستن به اين نهاد را دارند.
سازوکار مالي ويژه در ابتدا براي مصون ماندن از تحريم هاي آمريکا فقط به کالاهاي اولويت دار همچون غذا و دارو محدود خواهد بود.
سازمان مجري اين سازوکار اگرچه ابتدا به صورت نهادي کوچک خواهد بود، اما به تدريج مجوز انجام امور بانکي را نيز به دست خواهد آورد.
ديپلمات هاي اروپايي درباره اهميت سياسي اين نهاد براي اروپا گفتند: دفاع از منافع شرکت هايمان و تحکيم استقلال اقتصاديمان از آمريکا براي ما مهم است.
پيشتر روزنامه وال استريت ژورنال گزارش داده بود که اين نهاد اروپايي از يک نظام اعتباري براي تسهيل پرداخت هاي مربوط به تبادلات کالا ميان ايران و اروپا استفاده مي کند؛ به شکلي که نياز به تراکنش مالي با بانک هاي اروپايي نباشد.
به نوشته وال استريت ژورنال به نقل از ديپلمات ها، اين نهاد از سوي آلمان و فرانسه تامين مالي مي شود و به صورت مستقيم تحت مالکيت دولت هاي اروپايي مشارکت کننده است تا از تحريم هاي احتمالي واشنگتن مصون بماند.
اتحاديه اروپا ابراز اميدواري کرده است که بيش از 10 کشور اروپايي در اين سازوکار مالي مشارکت کنند و احتمالا با گذشت زمان کشورهاي بيشتري از جمله چين به اين گروه بپيوندند.
براساس اين گزارش، مقام هاي اروپايي اميدوارند سازوکار مالي ويژه اروپا بتواند در نهايت با دريافت پروانه بانکي، به صورت رسمي يک نهاد اتحاديه اروپا شود.
پيش از اين، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران که براي شرکت درسومين سمينار همکاري‌هاي هسته‌اي ايران و اروپا به بروکسل سفر کرده بود، با تجليل از تلاش هاي طرف هاي برجام براي حفظ اين توافق، هشدار داد در صورتي که اظهارات سياسي اروپا، چين و روسيه به عمل تبديل نشود، چشم‌انداز آينده 'غيرقابل‌پيش‌بيني خواهد بود'.
همچنين سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه ايران در سومين سمينار همکاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران واروپا دربروکسل با اشاره به اينکه منافع اقتصادي ايران در برجام و لغو تحريم ها محقق نشده است، هشدار داد که اين توافق در شرايط دشواري قرار گرفته است.
بعد از خروج يک جانبه آمريکا از توافق هسته اي ايران و 1+5 در ارديبهشت ماه امسال که با محکوميت جهاني روبرو شد، اتحاديه اروپا، روسيه و چين ضمن اعلام پايبندي به اين توافق اعلام کردند که از مبادلات تجاري شرکت هاي خود با ايران حمايت مي کنند.
اتحاديه اروپا ضمن فعال کردن قانون مسدود سازي در قبال اقدام آمريکا، اعلام کرده که سازوکار مالي ويژه اي را نيز براي ادامه تجارت ايران با جهان راه اندازي مي کند.
شبد**9416**9122
انتهاي پيام /*

نظر شما