شناسهٔ خبر: 29842129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سمپاشی علیه تب کریمه کنگو در مهاباد پایان یافت

مهاباد- ایرنا- مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: سمپاشی برای مبارزه علیه عامل بیماری تب کریمه کنگو که یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است، در واحدهای دامی این شهرستان به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

بایزید حسن پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قالب این طرح تاکنون سمپاشی جایگاه و دام ها که به صورت رایگان بوده به پایان رسیده و در این مدت بیش از 60 هزار مترمربع جایگاه دام و 10 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب کریمه کنگو در این شهرستان سمپاشی شده است.
وی اضافه کرد: سمپاشی جایگاه های نگهداری دام علاوه بر بیماری تب کنگو علیه انواع حشرات از جمله کنه، شپش و جرب نیز انجام شده است.
حسن پور ادامه داد: دام های اهلی شامل گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ بیشتر در معرض ابتلای به این بیماری هستند و تشخیص این بیماری در دام های زنده و بازرسی های بعد از کشتار بسیار دشوار است از این رو باید تحت مراقبت بیشتری قرار بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه دامداران نسبت به سمپاشی جایگاه های دام به صورت ماهانه اقدام کنند، بیان کرد: در صورت مشاهده کنه از کندن آن از روی بدن دام و یا له کردن آن خودداری شود چرا که این مساله موجب انتشار بیماری در بین دام ها و افراد سالم می شود.
مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد اظهار داشت: کنه ای که از دام آلوده تغذیه کرده، می تواند ویروس آن را در خود حفظ و به دام های یا انسان سالم منتقل کند، این موارد در کشتار دام و شیر دوشی از آن بدون رعایت موارد بهداشتی منتقل می شود.
وی بیان کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام های آلوده، لاشه های ذبح شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل می شود و می تواند باعث بیماری شود.
وی از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه بیماری دامی با شماره تلفن های 42442228 و 42442229 شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.
به گزارش ایرنا، 240 هزار راس دام سبک، 24 هزار راس دام سنگین، 500 راس تک سمی و پنج هزار قلاده سگ در مهاباد وجود دارد؛ در این شهرستان 11 داروخانه دامپزشکی، 10 مطب دامپزشکی، 6 مرکز واکسیناسیون دام و طیور، یک شرکت بخش واکسن دامپزشکی و یک واحد کارخانه واکسن سازی تب برفکی نیز فعالیت می کند.
9903/6185/2093

نظر شما