شناسهٔ خبر: 29833539 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سازمات تعزیرات: افزایش قیمت محصولات ایران خودرو؛ غیرقانونی

به دنبال افزایش غیرموجه قیمت برخی از محصولات ایران خودرو به بهانه تحویل فوری ۱۵ روزه سخنگوی سازمان تعزیزات حکومتی اعلام کرد که افزایش قیمت تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو غیرقانونی و گران فروشی است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار سیاسی قضایی خبرگزاری شبستان، پس از آنکه شرکت ایران خودرو در قالب تحویل فوری 15 روزه که از امروز (شنبه 17 آذرماه) آغاز می شود قیمت برخی محصولاتش را بالا برد سخنگوی سازمان تعزیزات حکومتی اعلام کرد که افزایش قیمت تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو غیرقانونی و گران فروشی است.                                                                                                          

 

«سید یاسر رایگانی» درباره اینکه این افزایش قیمت با مجوز انجام شده است یا خیر به رسانه ملی گفته است: «براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت هرگونه افزایش قیمتی باید از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام شود و چون هنوز نرخ رسمی از سوی این سازمان اعلام نشده است، هرگونه افزایش قیمت گران فروشی محسوب می شود.»

 

 

بنابراین گزارش، محصولات عرضه شده این شرکت را تندر پیکاپ با قیمت 77 میلیون تومان، وانت آریسان با قیمت 36 میلیون تومان، اس 30 صندوقدار اتومات با قیمت 141 میلیون تومان و پارس اتومات با قیمت 83 میلیون تومان تشکیل می دهد.

 

طبق اطلاعیه صادرشده در این طرح خودروهای یاد شده تعهد معوق یا تامین نشده ندارد و جزئیات شرایط فروش آن از طریق سایت فروش ایران خودرو به نشانی esale.ikco.ir و یا نمایندگی های مجاز سراسر کشور اطلاع رسانی می شود.

 

بیشتر بخوانید: قانون شکنی ایران خودرو/گرانی ۶۵ درصدی بدون مجوز

 

پیشتر وزیر صنعت درباره قیمت خودرو اعلام کرده بود که متقاضیان خودرو و خودروسازان منتظر تصمیم دولت درباره اعلام نرخ های جدید باشند. «رضا رحمانی»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه 7 آذرماه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران درباره وضعیت خودروهای پیش خریداری شده توسط مشتریان گفت:‌ «هر آن چه که در قرارداد خودروسازان با مشتریان وجود دارد ملاک است. بسیاری از افزایش قیمت خودروها تا کمتر از پنج درصد قیمت بازار سخن گفته‌اند که اینها بر اساس حدس و گمان و نظر شخصی است.»

 

وی گفت: «بدون تردید خودروسازان موظف هستند به تعهد خود در برابر مشتریانی که خودروی خود را پیش خرید کرده‌اند و یا این که قرارداد قطعی در این زمینه  دارند، پای بند باشند.»

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که تعیین قیمت جدید برای خودروهایی  مشمول قیمت گذاری در حال بررسی در کارگروه تنظیم بازار است، درباره اعلام برخی خودروسازان مبنی بر فروش خودروهای خود به قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار، تصریح کرد: «هر آن چه  که در قرارداد خودروسازان با مشتریان وجود دارد ملاک است. بسیاری از افزایش  قیمت خودروها تا کمتر از پنج درصد قیمت بازار  سخن گفته‌اند که اینها بر اساس حدس و گمان و نظر شخصی است. در حال‌ حاضر سازمان حمایت  در حال‌ انجام بررسی‌های لازم بر اساس اسناد و مدارک خودروسازان است و در این زمینه نظر می دهد.»

 

 

رحمانی با تاکید بر این که من به دنبال ساماندهی صنعت خودرو در بخش‌های مختلف از جمله قیمت، ساخت داخل، ارتباط با قطعه سازان و قراردادهای پیش فروش هستم، خاطر نشان کرد: «قطعا آن چه که درباره فروش خودروی خودروسازان به قیمت پنج درصد کمتر از قیمت بازار مطرح شد، تصویب نخواهد شد. آن چه که در این زمینه  مطرح شد آن بود را که برخی از خودروسازان پیشنهاد کردند خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند، به قیمت پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند تا قیمت ها را کاهش دهند. اما در این زمینه  قطعا کارگروه تنظیم بازار افزایش معقولی را تصویب می کند.»

 

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت 14 آذر ماه در بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی پوشاک ایران نیز گفته است: «قیمت خودرو را باید حتما پایین بیاوریم و نباید اجازه دهیم در بازار رانت و دلالی پیش بیاید. سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئول اعلام قیمت خودرو و تنظیم بازار است و رسیدگی می کند.»/

 

نظر شما