شناسهٔ خبر: 29832731 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با جشنواره مستند «سینماحقیقت»-۱

کشاورزی که فیلمبردار حرفه‌ای شد/فیلمسازی در قلمرو افعی دم‌عنکبوتی

فتح الله امیری کارگردان مستند کوتاه «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» از مراحل تبدیل شدن یک کشاورز به فیلمبردار سینمای مستند در روند ساخت این اثر صحبت کرد.

صاحب‌خبر -

فتح الله امیری که با مستند کوتاه «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» در بخش مسابقه ملی دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد به خبرنگار مهر گفت: «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» در قالب مستندی ۳۹ دقیقه ای از دل مستند دیگرم به نام «حیات در رگ های سرد» شکل گرفته که این اثر پیش از این در دوره هشتم جشنواره «سینماحقیقت» جایزه بهترین فیلم را هم گرفته بود.

وی درباره موضوع «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» بیان کرد: من و دکتر بهزاد فتحی نیا دنبال یک گونه ای از افعی به نام دم عنکبوتی بودیم که شنیدیم چنین افعی‌ای در استان ایلام زندگی می کند پس به این استان رفتیم و بعد از جستجویی در آنجا با یک کشاورزی به نام محمود منصوری آشنا شدیم که او این افعی را به ما نشان داد.

کارگردان «در جستجوی پلنگ ایرانی» اظهار کرد: در آنجا متوجه شدیم که افعی دم عنکبوتی از دم خود برای شکار پرنده ها استفاده می کند به این صورت که دمش را تکان می دهد تا پرنده ها فکر کنند او عنکبوت است و پرنده ها به شکار او بپردازند. ما حدود ۱۰ روز صبر کردیم تا بتوانیم این صحنه شکار را ضبط کنیم اما هر بار این اتفاق نمی افتاد.

وی با اشاره به اینکه متوجه شدند محمود منصوری استعداد مستندسازی داشت پس از او کمک گرفتند، بیان کرد: ما به او آموزش دادیم که برایمان فیلم بگیرد به همین ترتیب ساز و کاری به وجود آمد که در عین حال که علاقه مندی او به این حرفه بیشتر شد به نحوی در آن محل تبدیل به حافظ افعی دم عنکبوتی هم شد و دیگر به طور کلی داستان مستند به سمت این کشاورز رفت.

امیری افزود: ما در «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» می بینیم که این کشاورز فیلمبرداری یاد می‌گیرد، پیشرفت می کند و بعد هم به عنوان فیلمبردار فیلم استخدام می شود. این را هم باید عنوان کنم که او امسال به یکی از مهمترین جشنواره های حیات وحش جهان یعنی وایلد اسکرین انگلستان دعوت شد و جایزه کشف یک استعداد را برای فیلم «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» از آن خود کرد .

این مستندساز توضیح داد: ما در میانه ساخت «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» تصمیم گرفتیم این کشاورز را تبدیل به یک فیلمبردار کنیم که شاید بتوان گفت کار تقدیر بود که او سر راه ما قرار گرفت و باعث شود هم ما از کمک های محمود منصوری بهره ببریم و هم خودش رشد کند که اتفاق خوبی بود.

وی با بین اینکه دیگر محمود منصوری سال هاست که به عنوان حافظ افعی عنکبوتی در ایلام فعالیت می کند، درباره مراحل فیلمبرداری «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» اظهار کرد: فیلمبرداری این اثر از سال ۹۰ آغاز شد البته ما به طور پیوسته به ضبط نمی پرداختیم و همانطور که گفتم این مرحله با مرحله رشد آن کشاورز در زمینه فیلمبرداری همراه و همین موضوع باعث شد که فیلمبرداری طول بکشد، با این تفاسیر او حالا تبدیل به یکی از بهترین فیلمبرداران حیات وحش در ایران شده است.

امیری در پایان ضمن بیان این مطلب که محمود منصوری در حال حاضر همزمان با انجام کار کشاورزی مشغول مستندسازی هم است، عنوان کرد: این فیلم برای اولین بار است که در ایران رونمایی می شود و به نظرم جشنواره «سینماحقیقت» بهترین امکان برای تماشای آن است. ضمن اینکه تهیه کننده اثر دکتر محمد علاء دلیل اصلی سرمایه گذاری روی این فیلم را حفاظت از این گونه ارزشمند می داند.

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود.

نظر شما